Ongelman nimi on seuraava: Minulla on modeemina Zyxel P-660H-D1, verkkokorttina Netgear FA311 ja liittymänä toimii Netikan 24/1 yhteys. Kuitenkin, kun asensin Netgearin koneeseen, niin linjani on ruvennut katkeilemaan. Yhteys pelaa heti katkeamisen jälkeen joko pari minuuttia, tunnin, parikin jne., kunnes taas katkeaa. Aluksi epäilin itse Netikkaa, mutta ainakaan he eivät löytäneet vikaa linjoissa, joten ongelma oli joko modeemi tai Netgear. Modeemilla tein kaiken mahdollisen, mutta silti valo vilkkui kokoajan, vaikka en edes tekisikään mitään koneella, eikä se edes lataisi mitään, joten viimeiseksi jäi Netgear. Katselin Netgearin ajureita ja siellä oli Windowsin laittama Realtekin ajurit. Asensin CD:ltä Netgearin ajurit ja valokin jaksoi rauhoittua hetkeksi, kunnes yhteys katkesi (Ei ole katkennut tämän jälkeen tuntiin) ja rupesi sen jälkeen vilkkumaan samaan tahtiin, kuin ennen. Olenko missannut nyt jonkun tärkeän kohdan, kun en saa yhteyttä toimimaan edes päivää putkeen.
Kyllähän nuo pci-verkkokortit, niiden omat prosessorit,muistit aika varmoja laitteita ovat. Jos ajuri oikein asentunut, ei verkkokortin puolelta muuta kuin, että on pohjaan painettu ja piuha kunnossa.
Kaikki ovat kunnolla kiinni, mutta silti tuo valo vilkkuu kokoajan, kunnes DSL-valo katoaa hetkeksi. Netikka Helpdesk tarjoaa tälläistä teoriaa: Totta vai tarua?
Kannattaa ensimmäiseksi koittaa toisella verkkokortilla, nämähän ovat nykyään melkein puol-ilmaisia. Tällä tavalla saa ainakin selville että onko verkkokortissa vai Zyxelissä vika.
Uusi verkkokortti tuli ostettua, mutta se ei auttanut tilanteeseen. Vika on tuolloin joko linjoissa tai modeemissa. Kuitenkin vika ei taida olla modeemissakaan, koska nämä pätkimiset (+ DSL-valon katoaminen ennen aikojaan) ovat tapahtuneet aina lähes samaan aikaan päivittäin ja 24/1 yhteyden tultua, joten jäljelle jää linjat?
Nyt jäi epäselväksi, alkoiko toi netin katkeaminen uuen netgear verkkokortin asentamisen jälkeen vai sen jälkeen kun yhteyden nopeus nousi.
Ekassa viestissä mainitsit että kun asensit netgearin pätkiminen olisi alkanut, siksi varmistin asian. Eli modeemisi pitäisi tukea ADSL2+ eli siinä ei ongelmaa pitäisi olla. Mielestäni vika saattaa hyvinkin olla talon piuhoissa/kaapissa. Yleensä palveluntarjoaja pitäisi lähettää huoltomies tarkistamaan asian. Näin ainakin kävi Welholla ja huoltomies vaihtoi kaappiin uudet piuhat ja sitten loppui netin katkeileminen. Tämä siis omalta osaltani. Lisäys: Welholta tämä käynti oli ilmainen. Netikan sivuilla kuitenkin lukee että: Käyntimaksu Vikailmoitus johtaa tarvittaessa asentajan käyntiin. Mikäli vika osoittautuu olevan asiakkaan vastuulla olevissa laitteissa (tietokone, verkkopääte, ohjelmistot, sisäverkko), peritään käyntimaksu 30,50 € ja laskutuslisä 4,00 €. Lisäys2: Eli kannattaa vielä varmistaa että ei varmasti oli sinun modeemissa vikaa. Kannattaa ainakin koittaa resetoida zyxeli tehdas-aseutuksille. Ja jos vain mahdollista niin lainata tutulta modeemia kokeilua varten. Jos nämäkään eivät auta niin piuhoissa luulisi olevan vika eli tuon Netikan huoltomieskäynnin pitäisi olla ilmainen sinulle jos vika todetaan piuhoissa.
Terve, oletko saanut yhteyden kuntoon? Meillä on sama modeemi ja sama 24/1 Netikan yhteys ja samanlainen ongelma. Sain perjantaina Vlp:tä uuden samanlaisen modeemin, mutta ei auttanut. Yhteys palautuu jos vähän aikaa odottaa tai käynnistää modeemin uudelleen.
Hienoa, että en ole ainut tässä tapauksessa. Ja mikään ei ole kyllä auttanut, paitsi ehkäpä eräs: Kun toinen kone ei ollut päällä, johon menee toinen verkkopiuha, ei netti pätkinyt kertaakaan yli vuorokauteen. Kun kone pistettiin takaisin päälle, niin alkoi tutut pätkimiset samaan aikaan. Toiset sanovat eräällä irc-kanavalla, että vika olisi tässä kys. modeemissa, joka ei kestä 24/1 full rate -yhteyttä. Tämä teoria voitaisiin ratkaista, jos toinen hankkii ihan erilaisen modeemin. Myös firmwaren päivitys auttaisi, mutta tässä on ollut alusta alkaen uusin firmware.
Soittelin tänään Vlp:lle, koittavat kuulemma etsiä sieltä vikaa, minun täytyy seurata sammuuko ADSL valo samalla hetkellä kun netti pätkii. Meinasivat että tämä modeemi on liian tehoton tähän yhteyteen, pitäis kuulemma olla Ericsonin modeemi. Mikko
Mulla on ollut juuri sama ongelma Netikan 24/1 yhteyden kanssa. Soitin VLP:lle ja ne sano käynnistävänsä jonkun linjan uudelleen. Tämän jälkeen toimi päivän tai pari, kunnes taas yhteyden katkeaminen jatkui. Ja ADSL boxi on ZyXEL P-660H-D1. Vika esiintyy edelleen.
Netikan kanssa paljon tahkonneena tietoa: Urputtakaa sinne vikaan niinkauan että homma on kunnossa ja pyytäkää korvausta toimimattomuudesta. Lähes aina ensiksi väitetään asiakkaan laitteissa olevan jotain häikkää, ja kumminkin omista kokemuksista voin sanoa että useimmin kysymyksessä on netikan vikajutut. Ne myyvät niitä teoreettisesti toimivia nopeuksia sellaisten lankojen ja keskusten päähän missä ne eivät voi toimia...vehkeet vanhoja.
Itseasiassa meidän vika on saatu kuntoon, se korjaantui kun VLP:n keskuksessa vaihdettiin meidän linja eri porttiin. Toki sitä ennen etsittiin vikaa meiltä kotoa "kissojen ja koirien kanssa". Mikko