Yleinen hitaus netissä - reittimessä vika?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by De_Nitro, Apr 9, 2008.

  1. De_Nitro

    De_Nitro Regular member

    Joined:
    Apr 1, 2005
    Messages:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen huomannut jo vähän aikaan sellaisen asian, että nettini on hidastunut kaameasti! Tämän olen huomannut esimerkiksi:

    1. Counter Strike Sourcessa - ping on pilvissä (600 jopa!!), pelkästään kaverin hostilla (joka asuu n. 1 kilometrin päässä mun talosta). Tämä on kummallista, sillä tätä ei ole ollut ennen...

    2. µTorrent lataus & jako nopeus - Se on hidastunut järkyttävästi. Esimerkiksi nykyään lataus ja jako nopeus on uskomattomat <10 kt/s. Ennen, se oli vakio jako nopeus 40 kt/s ja lataus... vaihteli (tietenkin...).

    Tein eräänlaisen pikatestin eilen kaverin lainaamalla reittimellä; vaihdoin reittimen ja menin suoraan µTorrenttiin (NAT ongelman vuoksi, lataus nopeus oli nyt vähän persiillään...), ja jako nopeus oli tuttu 40 kt/s! Tämä viittaisi mielestäni reittimeen (Huomio hyvä: siinä ei ole langatonta yhteyttä).

    Minulla on jaettu netti (langaton rinnalla kannettavaan), netin nopeus on 2 MT, palvelun tarjoajana DNA. Reitin on Zyxelin P-660HW-D1(F).

    Mitä voisitte sanoa tämän perusteella? Jos reittimessä vika (joka taitaa olla jopa toinen kerta!), mihin kannattaisi vaihtaa (varsinkin sellaiseen, missä ei ole NAT ongelmia :D!)? Vai mitä pitäisi tehdä?

    Kiitos jo etukäteen!
     
  2. heikki75

    heikki75 Regular member

    Joined:
    Oct 23, 2007
    Messages:
    1,563
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    48
    En ymmärtänyt viestiäsi eli oliko NAT-ongelma sinun vai kaverin modeemissa, mutta jos se on sinun Zyxelissä:

    Onko Zyxeliin (NAT + Firewall) tehty uTorrentin porttiohjaus eli onko uTorrentin alapalkin pallukka vihreä kun lataat?

    Zyxel porttiohjaus http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/577971#3536789

    Muista tehdä kiinteät IP-osoitteet mikäli samassa verkossa on kaksi tai useampi tietokone, muuten p2p-ohjelman (tai nettipelin) porttiohjaus ei toimi. Zyxelin asetuksiin laitetaan jokaisen tietokoneen MAC-osoite ja IP-osoite:

    - Zyxel Prestige 660H-61/660HW-61 > LAN > Static DHCP
    - Zyxel Prestige 660H-D1/660HW-D1 > Network > LAN > Client List
     
  3. De_Nitro

    De_Nitro Regular member

    Joined:
    Apr 1, 2005
    Messages:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Niin, tarkennetaas siis:

    Olen itse reitittänyt µTorrentin _OMAAN_ reittimeeni, eli siinä on vihreä pallukka, kun taas kaverin reitintä en - eli minulla on reititettynä oma boksi, kaverin ei.

    Mutta kiitos, jokatapauksessa ja lisää ohjeita/neuvoja kiitos.

    EDIT: No jes, jumalauta! Lainasin kamun boksia taas kerran ja pistin kiinni ja µTorrent... 160 kt/s juuri ny ja jako nopeus tuttu 40 kt/s (nyt kun olen reitittänyt senkin...) ja CS pingi pysyttelee 20 paikkeilla! Kertoisikos tämäkin jotain teille?
    (Vielä kerran kiitos!)
     
    Last edited: Apr 10, 2008

Share This Page