Hei! Olen ylläpitäjänä eräällä web-sivustolla, josta käyttäjät voivat ladata erilaisia video- ja audiotiedostoja. Usein kuitenkin video- tai audiotiedostojen toistossa esiintyy ongelmia, koska käyttäjä ei ole ladannut tarvittavia kodekkeja tai ohjelmia tms. koneelleen. Kysyisinkin siis, mitkä ovat yleisimmät kodekit ja ohjelmat jotka mahdollistavat netistä ladattujen tiedostojen toistamisen? Tällä hetkellä sivuilleni on mediatiedostoja seuraavissa formaateissa: -mp3 -wma -rm -mov -avi -mpg/mpeg -wmv Eli siis yksinkertaisesti: mitkä kaikki ohjelmat ja kodekit käyttäjän tulisi ladata, että kaikki em. tiedosto-formaateista toimisivat? Kiitos.
Yleensä ladataan vain yksi iso codec-paketti. Jos asentaa koneelle monta eri codec-pakettia, voi codecit mennä aivan sekaisin. Itse olen erittäin hyväksi ja harmittomaksi todennut Kazaa Lite Mega Codec Packin. Sitä on tullut noin 5vuotta käytetettyä ilman _mitään_ ongelmia codecien kanssa. Olen tarvinnut niin encodereita että decodereita sillä olen tehnyt useita omia videoita ja äänipätkiä. Useat videonkäsittely ohjelmat (jotka tahtovat asennella omia codeceja) ovat pelittäneet kyseisen paketin kanssa. Setin mukana tulee myös kevyt videotoistin MediaPlayer classic, jolla on tullut katsottua dvd-leffat ja kamerastreamit. Monen korvaan särähtää sana "Kazaa". Itseäni tämä ei ole haitannut, sillä tämä freeware paketti on ollut ainoa mitä olen tarvinnut.
Itse en suosittele codec pakkeja, ellei käyttäjän tarvi myös koodata (~uudelleenpakata) videoita/ääniä. Sen sijaan kannattaa ladata joko... Ac3filter + ffdshow. Yhdistemä toistaa lähes kaiken. Molemmat ovat ohjelmia, jotka filtteröivät videoita. Ero codecpakin välillä on se, että codec-pack asentaa pahimmillaan tuhansia "ohjelmia" (~codeceja), jotka saattavat sekoittaa toisiaan tai jo koneella olevia codecceja. tai VLC player. Ohjelma toistaa kaikki ehjät videot/äänet. Ohjelmasta on myös muistitikkuversio, jos jonkun käyttäjän koneelle on asennettu asennusesto. Jos codecpackkiin kuitenkin päätyy, kannattaa ladata suosittu k-lite.
Itse suosin GOM playeriä joka osaa toistaa useita formaatteja ja jos se ei osaa se etsii itse kodekit siihen
Samoilla linjoilla BlasterX:n kanssa. K-lite voi olla liian tuhti "mummoille". Sen mukana tulee Ac3filter + ffdshow. , ja asennusvaiheessa saa toki valita mitkä kaikki codecit asennetaan. K-lite packeja on myös miniversioita, joissa on kaikkein tärkeimmät osat.
Itse olen käyttänyt CCCP packia monta vuotta ilman ainuttakaan ongelmaa. Mahdollisimman kevyesti jos haluaa päästä niin jo pelkkä FFDSHOW toistaa todella monta formaattia yksinään. Rm ja mov videot sitten tarvitsevat Quicktime ja Real alternativet tomiakseen.
Ok, kiitos paljon! Kysyisin vielä nopeasti yhden kysymyksen, jonka takia ei kannata avata uutta topicia: Pystyykö Windowsin "omalla" purku/pakkaustoiminnolla purkaa .zip-tiedostojen lisäksi myös .rar-tiedostoja, vai tarvitseeko .rar-tiedostojen purkuun oman ohjelman, kuten WinRarin?
.Rar ei purkaannu Windowsin työkaluilla. WinRar tai ilmainen 7-zip ovat varmaankin suosituimmat ohjelmat rar:in ja muiden purkimiseen.
Pieni, kevyt ja ilmainen purkuohjelma: http://www.extractnow.com/ Drag-and-drop käyttöliittymä on erittäin helppo.