Tuli viikko sitten tilattua uuteen asuntooni laajakaista ja tänään tuli sähköpostiin sekä puhelimeen ilmoitus, että laajakaista on nyt kytketty ja pitäisi toimia. Näin ei kuitenkaan ole ja heidän lähettämän modeemin kanssa laajakaista ei toimi. (DSL valo modeemissa ei pala laisinkaan, mutta kaikki muu toimii). Pääsen siis modeemin asetuksiin osoitteella 192.168.1.1, mutta modeemin DSL valo ei ole tämän päivän aikana palanut kertaakaan resetointien ja asetuksien muutoksista riippumatta. Mikä neuvoksi? Vikailmoitusta en mielellään tee, koska se maksaisi itselle 100€ jos vika onkin omassa päässä.
Tässä vielä hieman infoa modeemin asetuksista: Host Name: P-660HN-T1A Model Number: P-660HN-T1A ZyNOS Firmware Version: 3.40(BYF.4) DSL Firmware Version: FwVer:3.12.8.146_TC3086 WAN Information - DSL Mode: Error - Annex Type: ANNEX A - IP Address: 0.0.0.0 - IP Subnet Mask: 0.0.0.0 - Default Gateway: 0.0.0.0 - VPI/VCI 0/33 LAN Information - IP Address: 192.168.1.1 - IP Subnet Mask: 255.255.255.0 - DHCP: Server Firmware päivityksen olen tehnyt ja kokeillut modeemia sekä reitittävänä että siltaavana. Kumpikaan näistä ei ole auttanut ja DSL valo ei modeemiin ole syttynyt kertaakaan. Windows 7 kautta troubleshooting ohjelma valittaa, ettei DNS serveriin saada yhteyttä ja yhteyttä internettiin ei ole.
Onko sinulla mahdollista kokeilla toisella modeemilla, jolla varmistaa yhteyden toiminta? Noilla asetuksilla sen kyllä pitäisi saada yhteys muodostettua Soneran verkkoon. Itselläni oli täysin sama modeemi, joka yksinkertaisesti sanoi sopimuksensa irti puolen vuoden käytön jälkeen.
Otat reippaasti vaan yhteyttä vikapalveluun. Sieltä katotaan mikä tilanne on tuon yhteyden aknssa. Kyseessä voi olla toimitusmoka jos ei lähde suoriltaan tulille tuo yhteys.
Ne pystyvät aika pitkälle tarkistamaan toimivuuden, kun otat yhteyden sinne ja olet itse modeemin vieressä, jolloin voit puhelun aikana kytkeä sen päälle. Esim. myös johto seinästä modeemiin voi olla viallinen. Kuten mainitsin, niin toisella modeemilla tarkistaminen olisi helpoin tapa jos haluat varmistaa ettei siitä tule ylimääräistä laskua.
Käsittämätöntä miten Soneran pätemättömyydestä joutuu asiakas itse maksamaan. Tuli nytten testattua kaverin modeemilla ja ei sekään saanut valoa DSL kohtaan.