En ole mitenkään loukkaantunut. Väärän tiedon levittäminen foorumeilla voi johtaa joissain tapauksissa ikäviin seuraamuksiin. Tämä juttu nyt oli hyvin vähäinen, eikä siitä kenellekään aiheudu mitään vahinkoa. Pistin vain pelin poikki heti, ettei sitten joskus ala karkaamaan käsistä. Täällä on nimittäin saanut joskus korjailla kommentteja esim. AGP väyläisen näyttiksen survomisesta PCI-E väylään... Ja Samfin, me puhumme nyt 05 versiosta, jossa 64 tason prossujen erot pisteisiin ovat todella mitättömät. Esimerkiksi versiossa 01 prosessorien nopeuserot aiheuttavat huomattavia muutoksia 3DMark pisteisiin.
Niin puhun minäkin. Näin tapahtui kun kaveri kellotteli. Jos noin sadat pisteet on mitättömiä niin sitte asia on eri...
No itsellä on Athlonin 2500+ ja joku täällä antoi oman tuloksensa 3100+ prossulla ja ero ei ollut kuin 200 pistettä.Muuten kamppeet näytti samalta ,en usko että peli käytössä tällä on mitään merkitystä korkeintaan silloin kun halutaan kukkoilla täällä siitä miten hyvä kone on.
Pitääpä tähän prossuhommaan perehtyä hieman paremmin kun pääsen taas kotikoneiden ääreen. Omasta leivänpaahtimestani löytyy aAhlon64 3700+ (san diego) ja emännän kannettavasta AMD Turion64 1,8 Ghz..ajan pelkät prossutestit läpi 3dmark05:ssa niin katsotaan millasta eroa prossupisteillä syntyy...Ero voiolla kyllä huomattava tai sitten ei noitten prossujen välillä, mutta ihan mielenkiinnosta haluan silti nähdä tulokset. Mikäli ihan oikein muistan niin vanhan koneeni Amd athlon XP 3000+ suoriutui huomattavasti heikommin 3dmark05 prosessoritesteistä kuin nykyin A64 prossu. Jotain pesäeroa 64 bittiset ainakin tekee 32 bittisillä osotteilla varustettuihin verrattuna.
Drizzt^^ Eipä toi asia mulle niin vakava ole että mun sitä tarvisi ruveta jollain todisteleen tai väitteleen, mutta tuskin kaveri mulle sentään valehteli. Kerroin vaan yhden kokemuksen, että kyllä se prossukin vaikuttaa markin pisteisiin. Mun mielestä se on jokaisen helppo kokeilla, kun vetää kaikki vakioks ja ottaa sillä tulokset ja sit kellottaa pelkkää prossua ja siitä taas tulokset. Asiasta viidenteen. Kun katselee tosta markista tota details sivua, niin tarkoittaako toi Internal Clock Maximum sitä, että kuinka paljon tätä prossua voi kellottaa?? Vai mitä?
no 2400+ sempron ja 6600gt pisteitä 2900.. 3700+ ja 6600 gt pisteitä 3000 noin.. 3700+ kellotettu 2800mhz näyttis vakio 3100 noin pistettä Ei mulla tuo prossun kellotus tee hirveitä..
En oo missään vaiheessa puhunu mistään prossupisteistä, vaan 3DMark pisteistä. Totta kai prossupisteissä tulee huomattava ero. Näin olen tehnyt ja ero on ollut täysin mitätön.
Tästä on ihan turha väitellä, kun en tiedä kuinka paljon sitä prossua sitten tarvii kellottaa että tulee jotain huomattavaa eroa ja mitä muita tekijöitä siihen vaikuttaa, mut kaverilla meni näin, edelleen.
Kattelin tuolta muropaketista, että niillä on ollu 7800 GT kortin kanssa seuraavanlainen kokoonpano: Muistia on 1 giga vähemmän kuin minun kokoonpanossani, mutta prossu sitten jo 64 FX prosessori. 3dmark05 tulos vakioasetuksilla on 6927 eli 29 pistettä suurempi kuin minulla. Ero on marginaalinen vaikka olen aina luullut FX-prossuilla olevan suurempaakin vaikutusta karkkimarkkitesteissä. Hyväksyttäköön se tosiasia ettei ainakaan 64 prossujen tekniikat ja MHZ- erot vaikuta 3dmark testituloksiin.
Oukei. Ajattelin vaan kun mulla näkyy siinä 3700Hz. Tuntuu kyllä aika isolta luvulta noin kellottelu mielessä. Tietysti jos hommaa siihen jonkun euro ison tuulettimen, niin miks ei.
3700Hz = 3,7MHz = 0,0037GHz. Joten ei tuossa mitään kellotuksia tarvi. Jos tuossa oli kirjoitusvirhe ja tuo tarkoittaa 3700MHz, niin se on täysi mahdottomuus, aivan sama minkälainen tuuletin siinä on. Kompurallakaan ei tuolla prossulla päästä tuollaisiin lukemiin.
Kyllä se oli se MHz. Sit ihmetellään vaan mitä se tarkoittaa. Täytyy kokeilla mihin ton 2 ydin prossun voi kellottaa (joskus tulevaisuudessa), kun ei ainakaan vielä ole osununut tekstiä kohdalle sen kokemuksista. Jotkut sanoo että se olisi huonompi kellottuun kun normi yks ydin prossu, mutta eiköhän sekin selviä aikanaan. Vähän on mennyt oftopiciks, mut ei kai se ketään haitaa.
Et oo tosissas Ei se tarkota, että jos sää et oo lukenu, etteikö siitä ois juttua. Netissähän on vaikka kuinka paljon kellottelutuloksia, kun vain lukee oikeasta paikasta. Ja 2 ytimelliset tuottavat lämpöä enemmän, joten tämä on yksi syy miksi kellottuvuus ei ole niin hyvä ainakaan ilmajäähdytyksellä.
Vähän menee ajatukset ristiin. En tarkoittanutkaan sitä, että jos en ole löytänyt paikkaa missä olisi näitä kellotteluita siitä, niin niitä ei olisi kelloteltu ollenkaan sitten. Ehkä vähän yritin kalastellu juuri sun tietoutta näistä, kun sulla tuntuu tietämystä kuitenkin löytyvän. Mut ehkä se ei ole tarpeen, kun kokeilemalla se vaan selviää tällä kokoonpanolla, jos siihen leikkiin nyt yleenskäkkään joskus ryhtyy.
No veetään vielä tää yksi viesti offtopiccii. Elikkä sun prossuhan on vakiona 2,0GHz. Se kellottuu hyvällä ilmajäähyllä 2,5GHz tienoille, riippuen monista asioista. Tähän vaikuttavia asioita ovat mm. emolevy, virtalähde, prosessorin valmistuspäivä jne. Monella asialla on vaikutusta ja vain kokeilemalla saa todellisen varmuuden kellotuspotentiaalista. Kellottelussa on sitten otettava muutamia asioita huomioon esim. AMD 64 emoilla HTT kerrointa on syytä laskea 4x tai 3x, jotta emosta ei ala ottamaan kiinni kellotus. Kellotteluhan tapahtuu pääasiassa emolevyn väylänopeutta nostamalla, jolloin prosessorin sekä muistien kellotaajuus nousee. Tämän takia on syytä käyttää muistille jakajaa, jotta ne eivät tipu kyydistä eli alentaa niiden kellotaajuutta. Nuo asiat saat sitten kokeilla itse/perustaa uuden threadin/käytää hakua ja lukea vanhoja viestejä/käyttää Googlea. Minun osalta offtopic loppu.
Tohon että pisteet nousi kaverilla huomattavasti. Ettei sattunut olemaan tilanne että kaverilla on tehokas näytönohjain ja vähemmän tehokas prossu? Eli prossu ei vakiona riittäisi antamaan näyttikselle tarpeeksi piirrettävää jolloin näyttis joutuu odottelemaan?. J a kun kellotettu niin pysyy paremmin perässä -> antaa piirrettävää enemmän -> näyttis tekee enemmän -> pisteet nousee
Kaverin prossu on 3700+, joten tuskin noin on. Mut unohdetaan se. Suurin osa on sitä mieltä että prossulla ei ole juurikaan virkaa tohon piste määrään, joten annetaan olla. Kiitos Drizzt^^ kuitenkin neuvoista esim. kellottelu asioissa.