Kyllä on orpo olo kun ei ole autoa! Jeep korjaamolla ja Oldsi vielä talviunilla. Tarviis autoa moneen juttuun taitavat vaan mennä persiilleen....
Omassa Superbissa sillon ku on auto asennossa ja kirkkovene palaa ni on etu ja takavalot päällä ja kun taas kirkkovene pois päältä, niin on ns. päivävaloilla, eli etuvalot palaa ihan normisti ja takalamput on pois päältä.
Jeep Grand Cherokee ZJ-malli 4L suora-6 Bensakone vm. 1995. 242-Selec Trac, voi siis ajaa pelkällä takavedollakin. Viimeinen kunnon AMC Chrysler-Jeep!
Toi taitaa olla aika pomminvarma ainakin koneen puolesta. Himoitsin noita 2000-luvun kieppeiltä olevia 4,7 H.O. koneisia. Melko hulvattomat verot olis vaan tullut, kilsoja ei meillä tule juuri mitään, että bensankulutuksen puolesta ei sinänsä paha
No nuohan pääsee vähällä kuormituksen puolesta kun on sitä pohjatehoa, tai siis vääntöä. Tietenkin jos maastossa rymyää vaikka kärry perässä niin se on eri pointti. Silloin ryskytellään. Mullakin mesessä tulee päivittäin 14 km niin kulutuksella ei juurikaan ole väliä.
V8 minäkin metsästin ja jos olisi ollut vielä V8 5.9L niin.... Mutta ei, tarjolla oli niin huonoja ja ylihintaisia että päädyin tähän nykyiseen. 4L kone on ihan tarpeeksi ripeä ja tehokas. -Niin ja onhan mulla Oldsissa V8 ja 7Litran masina.....
Silloin kun cruisaillaan valtatien laivalla niin bensan hinta ei ole tapetilla, tunnelma niinkin on. Vielä jos ne mekaanikkosi ovat mukana niin Yes meininki.
Eihän sitä harrastukselle voi laskea hintaa. Autoilustakin joutuu aina jollain muotoa maksamaan, joko varaosina tai polttoaineena .
Tuumailua: Pitäisi taas aloitella tuo autoilu nyt kesällä viimeistään mutta ajokuntoinen ajopeli uupuu. Nykyinen kulkineeni vaatisi remontteja jotka kustantaisivat nopealla laskemisella noin 600€, saattaa mennä enempikin. Vaikeaksi tämän tekee se, että ei ole mitään paikkaa missä ropailla niin pajalle vieminen on melkein ainut vaihtoehto. Auton arvo huitelee jossain 1000 kieppeillä kunnostettuna niin toisaalta ei huvittaisi hirveitä summia tuohon upottaa. "Uuden" auton budjetti olisi tosin vain siinä 1000€ kieppeillä, ja tuollahan ei mitään kummoista saa. Joutuisi katselemaan lähinnä ranskalaisia tai opeleita, huono maine, pieni jälleenmyyntiarvo. Nykyinen menopelini on siis Citroen Xantia vm-2000, rapea ranskalainen . Tässä vähän plussia ja miinuksia tuosta nykyisestä kulkineesta ja sen tilasta: + Auton kunto ja huoltohistoria hyvin tiedossa, helppo ennustaa tulevia korjauksia + Maalipinta ok kuntoinen, muutenki pääosin siisti auto + Toimiva aut. ilmastointi + 2 ok renkaat, näillä ajaa ainakin pari vuotta + Äänentoistoa paranneltu, vakiosoittimet + kaiuttimet eivät samaan tasoon pääse - Jakopää pakko tehdä lähiaikoina - Alkuperäinen kytkin, autolla ajettu 240tkm, ei tosin ääntele ja toimii normaalisti - Hydeputkia mennyt tasaiseen tahtiin, todennäköisesti joku taas alkaa vuotamaan, ikä tekee tehtävänsä - Vaatii about sen 600+€ jotta saa taas ajokuntoon - Auton arvo kunnostettunakin vain noin 1000€ luokkaa, nykyisellään maksismissaan 200€ Uusi menopeli toisaalta houkuttelisi, mutta sen mukana voi tulla uudet harmit ja historiahan on taas tuntematon. Tuon nykyisen menopelini olen omistanut 4 vuotta ja sitä ennen ollut käytännössä yhdellä omistajalla. Saa heittää omaa mielipidettä mitä tekisitte tässä tilanteessa, itselläkin suunnitelmat vielä auki.
Elikkä kunnostus ~800-1000. Laita kuntoon siinäpä ois taas hetkeks aikaa tonnin auto. viat tiedossa ja huoltohistoria kunnossa.
Tuohon taidan kallistua, on tässä jo vähän osien hintoja katseltukin. Useampia satasia tähän projektiin tulee palamaan, joten toivotaan että on sen arvoista.
AUTOTOHTORILLA - No niin ja seuraavaa potilasta sitten. No eipä kuulu. Pitääpä oikein mennä katsomaan. Jaa päivää, Tekö olittekin hänen saattajansa? - Juu. - Otetaampa sitten potilas tuohon oikein asetille ja katsotaan lähemmin. Heti arvaan etteivät asiat ole oikein kunnossa kun jouduimme työntämään hänet pedille. Nooh eipä anneta ensivaikutelman hämätä. -Hiiop. - Otetaanpa ensin sellainen pakokaasutesti joka jo paljastaa jonkin verran. Eli elämä on mennyt aika savuisissa merkeissä, ei ole pidetty huolta itsestä. Entäpä veren eli öljynpaineet? Mittari näyttää melko huolestuttavia numeroita, suosittelen ensi tilassa vaihtoa tuoreempiin elämännesteisiin. Koskas olette viimeksi vaihtaneet pakkasnesteet, tämä haiskahtaa siltä että sisäistä syöpymistä on havaittavissa, nyt olisi jo korkea aika jos aiotte vielä liikehtiä. DIAGNOOSI: Pyöränlaakerit ovat jokseenkin sekä väljähköt että rajoittuneet. Runko on silmin nähden kierohko (twistix olemus). Ristiinmittaaminen ei tarpeellista tällä haavaa. Keuhkoissa vakava ilmavuoto (hapex vex), asia korjaantunee suodattimen vaihdolla sekä alipaineletkujen uusimisella. Nestevuodon korjaamiseen eivät auta tiivisteet (tena) vaan edessä on koko pumpun uusiminen. Huomattavaa kulumaa (o + v klonkotiklox) sekä alapallonivelissä että kallistuksen vaimentimissa. Potilasta heilautettaessa hän jää hetkeksi huojumaan paikallaan sekä on kuultavissa vaimeaa kopinaa, toki tämä huomioitu huoneen lämpötilassa. Toinen silmä täysin sokea (lux O) ja toisessa erittäin paha naarmuuntuminen sekä huomattava särö linssissä. Havaittavissa, jopa korvin kuultavaa (aistix kuulemus) on myöskin potilaan hihnan luistaminen. Potilaan yläkerta (ventt.kon. laitex) jakopään osalta ei kuullosta normaalilta, ehkä hampaiston verran on heittoa koska yläpää ääntelee metallimaisesti ja potilas on liian pyrkiväinen menosuuntaan. Merkinantovälineessä (tööt) havaittavissa lievää käheyttä sekä sisäolemuksessa nahkamaista halkeilua. Potilaalla havaittavissa myöhäista sytytystä joka on havaittavissa käyttäytymisenä joka ilmenee tahattomana nykimisenä, pakosarjan punoittamisena sekä aistein havaittavina hajuhaittoina. Kaiken kaikkiaan potilas on liikuntakykyinen kunhan ed. mainitut viat korjataan ja jatkossa potilaasta huolehditaan. Suosittelen lämpimiä kylpyjä, vedotonta ilmastoa, uutta virtalähdettä, hihnan kiristämistä (13 mm avain), uv-säteilyltä suojaavaa värivahausta sekä helmassa olevan reiän paikkaamista mitä pikimmiten. Auto tri Osku Virallisesti valtuutettu ihmisten vehkeitten räplääjä. muoks typox
Vielä toinen höpötys. Että semmoista Olipa tässä taannoin autokorjaamolla sellainenkin päivä kun olin jo lopettelemassa työpäivää niin ovesta pamahti asiakas ja ilmoitti silmiin katsoen että hänelläpä onkin sorsa moottorissa. Nostin siinä Toyotan etupyörää paikalleen ja tuumailin ääneen että niinpä niin, kaikkihan on periaatteessa mahdollista, että yksikö sorsa vain? Asiakas siihen että yksi kuullostaisi olevan mutta kyllä siitäkin ääntä lähtee. Hmm, joopasen joo... Hilkulla oli että kysäisen että miten se muuten menee tässä elämässä, mitäpä muuta kuuluu? Sain kuitenkin nielaistua kysymyksen. Pitihän sitäkin ihmettä sitten oikein lähteä katsomaan kun eipä se ole ihan jokapäiväistä että sorsa on mennyt auton moottoriin. Sen verran myönnän että uteliaisuus vei voiton. Eipä siellä kuitenkaan mitään vesilintua ollut mutta toden totta, ääni oli edellä mainitun. Moottorin käydessä muutaman sekunnin välein kuului kvaak.... kvaak... kvaak. Tässä vaiheessa asiakas iski silmää että mitäs minä sanoin ja sie häntä jo kattelit kummallisesti. Syylliseksi paljastui kampikammion huohotusventtiili jonka viallinen kalvo piti sorsamaisen äänen. Että semmoista.
Tuli testattu tuollaista "teiden kuningasta" menneellä viikolla. Kyseessä oli siis Scania V8 vetoauto suorilla putkilla ja hyvä soundihan tuosta lähti. Käänsihän tuo päitäkin vaikka onkin vain raskasta kalustoa, onhan tuo äänimaailma niin erikoinen. Tuli vedätettyä se reilut 2000rpm, isompaa pykälää sisään ja sama rumba uudelleen . Hauskaa oli ja "muutama" litra dieseliä paloi. PS. Jos hiukoo iltasella ja kohteena on drive-in, niin kannattaa mennä sinne henkilöautolla.
Jokos on kesäautot kaivettu tallista ja laitettu liikenteeseen? Noita maantielaivoja taas alkanut näkymään mikä on vain hyvä juttu ainakin allekirjoittaneen mielestä. Onkos kenellekään tuttu Ford Thunderbird mallinimeä kantava jenkki? Näitä tuotu Suomeen aikanaan 2kpl, toisen näistä kyydissä tuli istuttua 90-luvulla pariinkin otteeseen. Tuolloin kun ei mitään vielä autoista tajunnut niin tuli ihmeteltyä miksi tuo käänsi katseita , tosin ei ollut kyllä vielä ikää ajellakaan millään. Tuo sitikka mistä tänne kirjoittelin niin lähti korjaustaitoisen ja intoisen uuden omistajan matkaan kun en sitä sitten viitsinytkään alkaa kunnostamaan. Tilalle ostin tuollaisen 500€ käyttiksen millä mennään ensikevääseen asti jos se vaan kestää. Ajokki on siis Saab 9000, kilsojakin kohtuulliset 430tkm ja bensakone. Vuoden leima ja toimiva ilmastointi riitti tekemään ostopäätöksen. Olisihan tuossakin laittamista mutta toistaiseksi kulkee eteenpäin niin en tuohon mahdottomia viitsi panostaa, leimaa kun tuskin tulee enää vajaan vuoden päästä. Mites muilla autoilut jatkuneet?
Tuli perjantaina ajettua Volvoa missä tuollainen omanlainen laatikko, kuva kertoo enemmän: Sai ekat kilometrit hakea oikeaa vaihdetta kun ei tuollaista ole ennen tullut ajettua. Pykäliähän tuossa on enemmän kuin tuo 6, kaikkia ei tietenkään tarvitse käyttää. Henkilöautoihinkin saisi tulla ryömintäpakki, ei sillä kuitenkaan mitään nopeusennätyksiä tehdä vaan peruutellaan hitaasti suurimmaksi osaksi.