Joo, ja mulla on ensi maanantaina inssi. Oscar_X: Missä päin suomea sinä ajat inssin, minä ajan helsingissä.
Eihän se joskus 80-luvulla maksanu "mitään" autokoulu... Valtiohan se vissiin jotaki teki niin johan hinnat pomppas!! Ei ollu ennen kakkosvaihetta eikä tarvinnu BC -korttia ajessa kuin sen C:n inssi ajaa...
Ihan samalla tavalla se tyyppi ajattaa sua kuin opettaja ajotunneillakin. Nyt vaan täytyy pärjätä ilman apua. Muutamista pienistä virheistä ei tule hylkäystä. Itellä ei mitää ihmeellistä ollut muutakun auto sammui kerran mäkilähdössä (alla oli uus Golf GTI ja sen herkkä kytkin ei ollut mieleeni ).
auton sammuminen ei aiheuta hylkyä, eikä jos unohdat joskus laittaa vilkun, kuhan ei tule useammin. Itse jouduin inssissä tarkastamaan uudesta autosta tuulilasinpesunesteet sekä jäähdytysnesteet & öljyt, en tiedä sitte onko miten yleinen käytäntö. Muistakaa käännellä sitä päätä aina kun ylitätte suojatien, ja kunnolla vaan eikä mitään sivusilmäilyä, siitä tulee hylky herkimmin! Tai no ehkä siitä vielä paremmin jos ajatte jonkun kylkeen/päälle ..
Ei oo kyllä kukaan sanonu että noita voitas ees inssissä kysellä, eikä autokoulussa ees näytetty mistä löytyy No kyllähän ne sieltä konepellin alta varmasti kuitenkin jokainen löytää jos pitää.
No oli siinä itelläkin vähän kattelu,että missä ne sijaitsee, kun uusi 2005 mallin corolla autokoululla, ja ite ajellu jollain -88 luvun rottelolla ..
Mulle käynyt ajotunnilla kaksi kertaa samalla tavalla. Ja vielä samalla tiellä samassa kohdassa.. Kannattaa olla tarkkana. Maanantaina muuten teoriakoe.
Autokoulun kun alotin niin ajattelin että helppo homma, vaan eipäs ookkaan, en yhtään ihmettele miksi väittävät että pitää vuosia ajaa ennen kuin voi väittää olevansa hyvä kuljettaja. Muutenkin täällä Oulussa on jos kuinka monta liikennemerkkiä kasvien peitossa, sekä sellaisia poikkeussääntöjä jotka vain Oululaiset ehkä osaa. Näiden lisäksi on vieläpä ainakin yhdessä kohti valkoista sulkuviivaa korvaamassa keltainen sulkuviiva! Maali loppunut? No joo mutta noita ei voi syyttää kun pomppasi, kunhan avauduin.
Muaha. Päätin kertoa että teoriakoe meni läpi (eka kerta). sanallisissa kolme virhettä (maksimi) ja kuvissa viisi (maksimi 8). Eli aika hyvin kun en ole ikinä pärjännyt missään kokeissa. Inssi olisi 27. päivä. Saa nähdä miten käy. Edit: väärä sanamuoto tai jotain
mulla olis uusinta inssi 25. päivä. no mulla tuli muutama semmoinen virhe, jossa ajoin vasenta kaistaa ja olis pitänyt ajaa oikeeta kaistaa. ja yksi mikä varmaan ratkasi hylsyn oli se kun alle metrin päässä olin liikennevalojen pysähtymis viivasta, niin punainen valo vaihtui ja minä en pysähtynyt enää eli inssi mies tuomitsi sen punaisia päin ajamiseksi.
Sen takia ne keltaisetkin siinä tolpassa on että pysähdytään ajoissa eikä tehdä niinkuin osa porukasta eli kun keltaset vaihtuu nii painetaan kaasua että ehditään risteyksen yli..tätä huomaa ainakin tampereella, ikävä kyllä joka päivä, ja se on aika suuri riski jalankulkijoille kun autot painaa punasia päin! Ei ny inssiajossa kannata enää lähteä keltaisilla ylittämään risteystä!
Siinä on vielä 5 sekunttia aikaa, ennenkuin muilla liikkujilla palaa vihreä, sen jälkeen kun itsellä vaihtunut punainen. Jos keltainen vaihtuu esim. 20-40metriä ennen risteystä 60km/h alueella (yleensä tilannenopeus on suurempi,siksi jopa 40m), niin se muodostaa jo liikenneturvariskin lyödä jarrut pohjaan keltaisille vaihtuessa. Järkeä siinäkin käytettävä.
Kattokaa minkä läpän löysin eräältä toiselta foorumilta: Näen tässä vaiheeksi parhaaksi antaa netistä poimitut inssiajon temput jolla varmistat läpi pääsyn 1) Mahdollisen risteyksessä kääntyessä nosta kummatkin kätesi ratilta jaa syöksähädä inssiin kiinni olkapäästä kiinni ottaen ja huuda LOOK NO HANDS\O/ 2) Elvytä inssi herra ja jatka matkaa 3) Kun huomaat että kohta tulee ''läheltä piti'' tilanne tai toinen auto vastaan. ala kiljumaan kuin pieni tyttö ja laita kämmenet silmille 4) Aja käsijarru pohjassa varmuuden vuoksi.