1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Debian "Serge" ja "Woody"

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Seeker_99, Apr 25, 2005.

  1. Khauron

    Khauron Moderator Staff Member

    Joined:
    Jan 8, 2002
    Messages:
    1,112
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    Juuri tätä siis tarkoitin. Olet asian ytimessä.

    Ja toki, jatketaan keskustelua, mutta ei mennä flametuksen tai suoran haukkumisen puolelle.
     
  2. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ymmärsin sitten hiukan väärin (enkä edes ajatellut sitä mitenkään "näsäviisaasti")...

    ...itse ajattelen ton saman asian aina suoraan päinvastoin...eli esimerkiksi, kun johonkin ohjelmaan (vaikka firefoxiin) tulee uusia ominaisuuksia, niin silloin myös tulee aina uusia bugejakin ja jos yksi bugi löytyy, niin silloin tiedän, että niitä on yksi vähemmän (tähänkään ei voi luottaa, koska bugin korjaus on voinut aiheuttaa vaikka kaksi uutta bugia)...ehkä vähän skeptistä ajattelua, mutta mun perus ajatus lähtee siitä, että [bold]jokaisessa ohjelmassa bugien määrä on aina n kappaletta[/bold]...

    Ja uskon, että ubuntu on loistava distro...vaikka itse olen kyllä jäänyt Gentoon käyttäjäksi...

    EDIT: typo
     
    Last edited: Apr 26, 2005
  3. emagdnim

    emagdnim Regular member

    Joined:
    Jul 18, 2004
    Messages:
    221
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tosta kubuntusta sellasta, että ainaki ubuntun sivuilla kerrottiin, ettei ole mitään eroa asentaako kde:n myöhemmin vai lataako kubuntun tai siis kubuntu on vain ubuntu KDElla.
     
  4. Seeker_99

    Seeker_99 Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Hello,
    En ehtinyt eilen enään käymään katsoon mitä vastauksia on tullut...
    Eli joo se ole 3.0r5 ja oletin sen olevan vähän niin kuin 3.05...
    En tiedä missä oli ongalma. Koitin konffata X eikä mitään. Siis tuo netinstalleri on haettu viime viikolla. Mutta eilen hain uuden ja toimi graaffinen puoli laakista... ??? Tai ainakin eilen päivitetty...
     
  5. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    18.4 formatoin Suse 9.2:n ulos koneesta ja asensin Ubuntu 5.04:n enkä yhtään bugia ole havainnut! Kone toimii kuin ajatus - wlanilla nettiin ja Synapticilla latailen tarpeellisia ohjelmia. Päivitykset tulee automaattisesti ja Gnomeen olen nyt erittäin tyytyväinen. Ja suomenkieli oli helposti saatavilla sinne minne tarvitsi! Tarpeellisen avun olen saanut useimmilta teistä tälläkin palstalla olevilta ja loput muualta maailmalta. Sargesta en tiedä mitään mutta jos toimii näin hyvin niin voi vain suositella sitäkin!
     
    Last edited: Apr 27, 2005
  6. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    ite en tästä debian sargesta niin tykkää.. johtuen siitä että otin tän tarkotuksella välidistroks ennen gentoota.. meinasin jo äsken ruveta asentaa.. pitäisköhän sitä alottaa samaten.. :D
    mutta sarge on toiminut loistavasti.. jos debian-pohjasta ettii niin hyvä valinta.. :D
     
  7. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    Jep, Debian-pohjaset distrot on kyllä tosi helppohoitosia. Ite kokeilin ihan piruuttani Ubuntua tossa pari kuukautta sitten ja kyl tykkäsin, pari juttua ärsytti omaa kuuppaa niin vaihoin takas Debian Sargeen. Ja nytten sitten Gentoo johon tykästyin alkutaisteluiden jälkeen.
     
  8. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    itselläni oli vielä 25min sitte ubuntu ja en kamalasti tykänny.. varsinkin se että perus-käyttäjä saa sammuttaa koneen.. tuntuu sargeen tottuneelta liian vapaalta.. :D eikä ollu apt-getissä kehumista..
    itelläni on kanssa ollu tosi paljon ongelmia gentoon kanssa ja taas se sitä tossa asentaa toisella koneella.. :D en pääse nettii.. pitäis varmaa osata tulkita ohjeita paremmin että saa netin toimii.. :D ehkä jos nyt..
     
  9. -Pertsa-

    -Pertsa- Member

    Joined:
    Mar 20, 2005
    Messages:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Toimisikohan Ubuntu vanhahtavassa koneessa (700Mhz, 64 Mb ram (lisää tulossa), 10Gb kovo)..? Siinä on nyt Debian Sarge mutta se tökkii pahasti....
     
  10. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    prossu riittää... muistii jos on tulossa lisää niin hyvä muuten voi tehä tiukkaa... laitat vaa kunnollisen swapin (vaikka ½gb) nii eiköhän siitä selvii... ja tilaakaan ei pahemmin vie...

    mikä työpöytäympäristö/ikkunamanageri on sargessa kde/gnome/fluxbox/xfce4
    kde on raskain sitten gnome ja sitten huomattavasti kevyempi xfce4 (ite käytän) ja kaikkein kevyin mutta karsituin (saa hienon ku laittaa...) on fluxbox

    tommosessa ei koneessa ei käytä kde:tä kukaan... muita kyllä

    ubuntu on kuin sarge ainakin melkein mutta ainakin itelläni toimi 1024x768@85Hz suoraan ja tietoturvapäivityksii tulee ubuntuu toisinkuin sargeen.. elikkä kannattaa kokeilla ja päätellä sitten tykkääkö..

    muuten ubuntuun vinkki:
    jos haluu käyttä
    su
    *rootin salasana*
    -juttuu niin tee asennuksen jälkeen näin:
    sudo passwd
    *[bold]käyttäjän[/bold] salasana*
    new UNIX password:*kirjota [bold]rootille[/bold] haluamas salasana...*
    ja toista rootin salasana vielä..

    nyt toimii su ja voit käyttää sen avulla rootin oikeuksia etkä tarvitse sudo -käskyä.. :D
    toi on monelle sargeen tottuneelle ainakin helpompi...
     
    Last edited: Apr 28, 2005
  11. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Monelle windows-käyttäjälle root-salasana ja käyttäjän salasana on liikaa opeteltavaksi. Sudo ei ainakaan tietoturvaa heikennä, varsinkaan kun sen käyttöoikeus ei oletuksena tule kuin sille asennuksen aikana luodulle käyttäjälle.
     
  12. -Pertsa-

    -Pertsa- Member

    Joined:
    Mar 20, 2005
    Messages:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kiitos.. myös tosta vinkistä..
    On mulla fluxbox.. Gnome kun oli vakiona niin silloo ei toiminu sitäkää vähää.. :D Joten asensin heti Fluxboxin...

    Taidan tästä alkaa asennella Ubuntua... :)
     
  13. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    itse opin nopeesti linuxiin vaihon jälkeen.. :D
    mutta -Pertsa- onkin linux-käyttäjä kun kerran on sargee räplänny...

    ite mietin muuten tota sudo-juttuu että onko tietoturva riski mutta ei siis.. :) hyvä vaan...

    EDIT: hyvä kun on fluxbox.. et tarttee enää opetella käyttää mitää kevyempää ikkunamanagerii.. :)
    http://www.ubuntuforums.org/
    tuolla on paljon apuu ongelmiin.. ;)
     
    Last edited: Apr 28, 2005
  14. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Tästä olen kyllä (nykyään) vähän eri mieltä...mä järjestäisin noi silleen, että gnome (metacity:llä) ehdottomasti raskain, sitten KDE (kwin:illä) ja XFCE4 (xfwm:llä) ovat suurinpiirtein yhtä kevyitä (wm:ien puolesta) eli jos käyttää vain KDE:n välttämättömiä paketteja, niin se ei olekaan sen raskaampi, kuin XFCE...jos käyttää vaikka Gentoon splitattuja KDE:n ebuildeja (asennetaan vain ne paketit, jotka itse haluaa), niin KDE on aika kevyt käytössä (testasin itse, kun noi splitatut ebuildit tuli)...täältä vielä Gentoon tyylillä ohjeistusta noihin splitattuihin ebuildeihin (http://www.gentoo.org/doc/en/kde-split-ebuilds.xml)...

    Jokainen ohjelma heikentää tietoturvaa!!

    EDIT: typo
     
    Last edited: Apr 28, 2005
  15. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Mun käteen sopii SuSE, muttei se ubuntukaan huono ollut. Tää vaan tuntuu oikeen kodilta :)
    Mites toi Mepis?
    Onko se varteenotettava vaihtoehto?
     
  16. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Joined:
    Apr 15, 2005
    Messages:
    128
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kokeilisin tuollaiseen koneeseen Vector-linuxia. IceWm työpöytänä ja erikseen asennettaca KDE:kin pitäisi olla kevennetty.
     
  17. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Vositko tuolle pistää perusteluja, itse en ainakaan kovin montaa keksi?
     
  18. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    No sehän on ihan itsestään selvää, koska jokaisesta ohjelmassa voi olla/on bugeja...
     
  19. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Yleensä unix- maailmassa bugit on pahasti vaarallisia vain ohjelmissa jotka kontrolloivat tai asioivat internetin kanssa ja vain jos niitä ajaa roottina. Tuon kaltaiset haavoittuvuudet toki korjataan heti kun havaitaan. Sudo taas ei liiku siellä päinkään ja ainut tietoturvariski mitä itse siinä näen, liittyy itse käyttäjään ja lepsuun salasanaan. Se että joku jättäisi root / käyttäjäsalasanan pistämättä tai ajaisi koko konetta roottina ei ole harvinaista. Ubuntun tapauksessa riski siihen pienenee.
     
  20. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Laitetaan nyt, vaikka yksi esimerkki...sudon avullahan on mahdollista käyttää esim. apt-get install komentoa...joka periaatteessa mahdollistaa vaikka rootkitin asentamisen normaali käyttäjän tunnuksilla...mä heitin tän "Jokainen ohjelma heikentää tietoturvaa!!" kommentin lähinnä siksi, että se on teoriassa totta ja siksi, että ei ikinä kannata olla liian "sinisilmäinen" minkään ohjelmien suhteen...

    Btw. itsekkin käyttelen sudoa, koska sitten taas monessa suhteessa se parantaa tietoturvaa...
     

Share This Page