1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

En tiedä mitä ajatella

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by chardi, Jun 5, 2007.

  1. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    ZFS tiedostosysteemi löytyy gentooseen. http://www.wizy.org/wiki/ZFS_on_FUSE/Gentoo
    Tiedä sitten kuinka vakaa. Mitäs etuja tossa on.

    Mitäs ongelmia Windowssis muka on mitä linuxissa ei ole? on mulla Vistan DVD lojunut tossa pöydällä jo pitkään, Eikä ole aiheuttanut yhtään ongelmaa. Konekin tuli päivitettyä Vistalle sopivammaksi. Jaksaisi vaan vielä asentaa... tai kevennykseksi Vistan asennus kahdessa minuutissa
    http://www.youtube.com/watch?v=FVbf9tOGwno


     
  2. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen samaa mieltä.

    Tosin sellainen kannattaa muistaa, että on olemassa monia ihmisiä joita ei tietokoneet vain yksinkertaisesti kiinnosta. Silti heidän pitäisi päästä lukemaan nettiä, katselemaan videoita, kuuntelemaan musiikkia yms. Ei se minusta ole väärin jos ei kiinnosta ja ainakin itse sallin tämän ihmisille. Ja myös ymmärrän, että tahdotaan saada kaikki toimimaan helposti ja nopeasti. Riittää, että kone hyrrää, eikä välitetä mitä konepellin alla on.

    Toki voi sanoa, että "pysy sitten windowsissa", mutta joitakin voi silti houkuttaa ajatus ilmaisesta käyttöjärjestelmästä, hyvästä ilmaisohjelmatarjonnasta ja ei tarvitse pelätä viruksiakaan. Itse tosin olen aina suositellut tällaisille henkilöille, että antaa jonkun kaverin(yms.) pistää kone/ohjelmat kuntoon. Linuxin käyttöhän ei ole yhtään sen vaikeampaa mitä windowsin. Ainoastaan asennus ja asetusten säätö voi aiheuttaa ongelmia.
     
  3. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Tässä on asian ydin. Windows on yleensä koneeseen jo valmiiksi asennettu tietyin konfiguroinnein. Nyt kun on itse asentamassa käyttöjärjestelmää ja on sen pääkäyttäjä, pitää hieman osata asioita pintaa syvemmältä. Windowssia useimmat ovat hakanneet vuosikausia, joten uusi tapa käyttää tietokonetta, on kulttuurishokki.

    Ne, jotka eivät vähääkään vaivaudu perehtymään käyttöjärjestelmään, ovat aika heikoilla. Perustiedot on vain yksinkertaisesti opeteltava.
     
    Last edited: Jun 7, 2007
  4. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    ... ja kun perustaidot on opittu sitten osaa jo huomattavasti paremmin hakea ohjeita ja apua kun tulee ongelmia vastaan.
     
  5. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Jos ongelmia tulee vastaan ;)
    Joskus vain nuo aloittelijoiden kysymykset liittyvätkin jo paljon edistyneempään tietokoneenkäyttöön kuten vaikkapa samba/apache/<muu palvelin> tms. teemoihin. Jo pelkästään vapaiden ajureiden sijaan poropietariajureiden asennus ei ole mielestäni lainkaan peruskäyttöä.
     
  6. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    ZFS FUSE:n päällä ei ole kovin järkevä vaihtoehto sillä ZFS ei ole pelkkä tiedostojärjestelmä vaan sisältää myös oman volume managerin. Toistaiseksi vain OpenSolaris distrot, Solaris 10 ja tuleva FreeBSD 7.0 (ja mahdollisesti MacOS X 10.5) tukevat ZFS:ää koko kauneudessaan. Itse suunnittelen 3x500GB levyn raid-z ZFS poolia iSCSI targetilla.
     
    Last edited: Jun 7, 2007
  7. Regel

    Regel Regular member

    Joined:
    May 27, 2006
    Messages:
    589
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ainakin ATI:n näyttisten fglrx-ajurit tuottavat itselle vieläkin päänvaivaa, vaikka olen linuxia jotakuinkin vuoden käyttänyt.

    Lopulta olen päätynyt itse kääntämään ajurit, jotka lataan ATI:n sivuilta. Näin säästyy aikaa ja vaivaa. Valitettavasti tämä ei taida jokaisen kohdalla onnistua.

    Aloittelijoiden "helpot" kysymykset kyllä todellakin uuvuttavat (2 kk taukoa, kun ei jaksanut linkittää samoja ohjeita koko ajan). Soisi heillekin vähän googlen ja foorumin search -toiminnon käyttöä. Niitä he joutuvat jatkossa opettelemaan käyttämään, ei aina ole jotakuta, joka osaisi neuvoa täällä.
     
  8. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Päänvaivaan auttaisi kovasti nvidian kortti. Tähän koneeseen ei ATI:n ohjainta tule. Näihin ajureihin on eri jakeluilla hyvin erilaista tukea. Joissain löytyy paketinhallinnan kautta ja toisissa saa sitten itse käännellä. Kaupallisissa paketeteissa asunnusohjelma osaa homman ja heti oikeat ajurit on käytös. Jotain Susea ja Mandrivaa ei kannata halveksua. Niissä toimii kaikki heti asennuksen jälkeen. Samaa ei voi sanoa XP:tä. Eihän sekään osaa toistaa musaa tai leffoja ilman monia lisäohjelmia tai ajureita.

    No jokainen meistä on ollut pihalla kun on alkanut alkamaan käyttämään uutta systeemiä. Turussakin yritettiin ottaa Linux laajempaan käyttöön, Mikä kaatui lähinnä siihen, että työtekijöiden halu oppia uutta oli huono. Musta on hyvä, että joku yrittää edes asentaa Linux-systeemiä tutustumista ehkä jopa käyttämistä varten.

    Luulen että moni Linux-käyttäjäkin kysyisi hölmöjä ja helppoja kysymyksiä jos pitäisi asentaa vaikka freeBSD kylmiltään ilman ennakkotietoa systeemistä. Ei siinäkään niiden levyjen osiointi ole ihan yksinkertainen juttu.
     

Share This Page