1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Eroon Linuxista.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by jyris, Apr 20, 2006.

  1. perhana

    perhana Regular member

    Joined:
    Feb 5, 2005
    Messages:
    933
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jollen nyt ihan väärin muista niin itse joskus törmäsin samankaltaiseen tilanteeseen ja muistaakseni juuri fedoran kanssa, eli windowsin asennus ei suostunut käynnistymään ennenkuin fedoran sisältänyt osio oli kokonaan poistettu kiintolevyltä.
    Osion poistokaan ei onnistunut windows xp:n asennuslevyllä.

    Itse sain lopulta tilanteen ratkaistua vanhalla windows 98:n asennuslevyllä, jolla koneen voi käynnistää cd-levyltä ja sen jälkeen fdiskillä poistaa kaikki osiot kiintolevyltä.

    Netistä varmastikkin löytyy hakemalla myös jotain suoraan cd:ltä toimivia kiintolevyn formatointi ohjelmia, esim. tuo aiemmin ehdotettu dban
     
  2. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eikös toi fdisk löydy joka linuxista. Ei siihen mitään 98 windowsia tarvita. Mä oon ihan varma että jos linux live cd:n käynnistää cd asemalta niin kun on neuvottu se ei sitä windowsia kovalevyltä poista.
    Siinä on kyllä jotain muutakin tehty.
     
  3. jyris

    jyris Member

    Joined:
    Apr 20, 2006
    Messages:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kone on HP pavilion 6150. Kone on jo kylläkin jo dban uhrina. on vaan niin sattanan hidas toimen pide... Varmaan ylihuomenna ajanu läpi... 6 tunnissa 7 % ajanut läpi. PRKL =)
     
  4. perhana

    perhana Regular member

    Joined:
    Feb 5, 2005
    Messages:
    933
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Juu älkää nyt jatkuvasti olko niin tohkeissanne että linux live-cd ei voi poistaa windowsia kun ei tässä nyt sellaista kukaan ole väittänytkään, jos nyt ihan tarkkaan luette tuon alkuperäisen viestin:

    Eli nähtävästi on käynyt aivan inhimillinen erehdys ja tullut ladattua live-cd sijasta fedoran asennustiedosto jonka kiintolevylle asennus on poistanut windowsin... joten ottakaa nyt ihan rauhallisesti, ei kukaan ole tarkoittanut syytellä live-cd:tä ongelman aiheuttamisesta :-D

    Ja itselläni nyt vain sattui olemaan tuo win 98:n levy käsillä, joten en nähnyt mitään syytä ruveta imuroimaan linuxin live-cd:tä vain saadakseni sen saman fdiskin...
     
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Win98 fdisk on huonoimpia levyn osiointiin tarkoittu ohjelma, jota olen käyttänyt. Tuskimpa ymmärtää mitään uudesta isosta levystä jossa useita erilaisia osioita. En nyt muista kokorajaa Win98...32 Gigaa? W2K ja WinXP osaa osioida 128 Gigaan asti levyn oikein. Siitä eteenpäin tulee murheita, jos asennuslevyllä ei ole päivityksiä mukana. Siis alkuperäinen..eikä valmistajan päivittämä OEM

    Linux fdisk ei sekään aina ole paras vaihtoehto. Itse suosin cfdisk.
     

Share This Page