http://www.dosgamers.com/windows95-98/win95-games http://www.dosbox.com/wiki/Basic_Setup_and_Installation_of_DosBox ( DosBox wiki ) Vanhat pelit tai ohjelmat on kuitenkin mahdollista saada toimimaan esim, virtuaalisessa Windows ympäristössä. Dosbox ohjelma on suunnattu dos pohjaisille peleille. vaihtoehtoinen tapa, lataamalla patch -tiedosto tarvitsemaan peliin tai ohjelmaan, joka mahdollistaa toimivuuden esim Win 8:ssa. Mutta kuten yllä mainitussa linkissä sanotaan, " Patch-tiedostot ovat usein fanien tai aloittelijoiden tekemiä ja voivat sisältää viruksia tai haittaohjelmia. ", on suositeltavaa tarkistaa nämä tiedostot ennen asentamista.
Kiitos! Ja suuri sellainen! Otampa surffilaudan esiin, ja surffaan sinne päin! *EDIT Otinpa käyttöön ohjelman, mutta miten avaan ohjelman? Tietokoneelta siis. Miten voin kirjoittaa sen polun, kun siinä lukee että "Z:`\" R.I.P BonziBuddy 1999-2007
Perus DOS komennot. Aseman polun muuttaminen. Kirjoittamalla esim: " C: " || D: || A: || .. jne jne.. Siirtyminen toiseen hakemistoon/kansioon , Komennolla " CD Kansion nimi " Esim : ( CD WINDOWS ) tai ( CD \WINDOWS\SYSTEM ) Siirtyminen takaisinpäin hakemistossa " CD.. " Komento " DIR " Näyttää hakemiston/kansion sisällön. Komento " DIR /S " Luettelee hakemiston sisällön ja sen alihakemistot. Komento " DIR /AH " Näyttää kaikki piilotetut tiedostot hakemistosta. Komento " EDIT <testi.txt> " Avaa tiedoston testi.txt ja voit nyt muokata sitä. Komento " HELP DIR " Antaa käyttäjälle ohjeita Dir komennosta. Komento " MD <testikansio1> " luo uuden hakemiston/kansion nimeltä testikansio1. Komento " DEL " Voidaan käyttää tiedostojen poistoon tai useampien. || " Del *.jpg " poistaa kaikki tiedostot jotka loppuvat päätteeseen .jpg || " Del My*.* " poistaa kaikki tiedostot jotka alkavat sanoilla " My ". || Komento " CLS " Tyhjentää näytön.
DOS komennot. http://xfil3z.blogspot.fi/2011/04/kaikki-dos-komennot.html Win 8.1 ei ole käytössä mutta mene Apuohjelmien Komentoriville ja kirjoita sinne Help niin pitäisi löytyä kaikki DOS-komennot mitä käytettävissä on.
Kiitos. Todennäköisesti näillä pärjään, mutta epäselväksi jäi, voiko Windows 98-XP;tä pyörittää DosBoxilla? :/
DosBox on erityisesti suunnattu vanhojen pelien tai ohjelmien käyttöön. Virtualbox tai VMware on virtuaalisen käyttöjärjestelmän käyttöön.
Virtualbox ei toimi minulla. Voitte laittaa kaikkea tähän asiaan liittyvää. Yritin kokeilla, mutta ei toimi.
Minä en jaksa/voi kantaa huolia vaativista ohjelmista, niinkuin DosBox, koska minä en englanninkielestä tajua pätkääkään, paitsi jotain sanoja, mutta ei komentoja/kysymyksiä. Onkohan viisaampi päivittää Windows 8 64-bit, 32-bit:tiseen versioon. Minä en vielä tajua hirveän monimutkaisista asioista, esim. ISO, IMG-tiedostojen ym. tekeminen, levyn kopion tekeminen, koska motoriikka tietokoneen kanssa alkoi vasta 8-vuotiaana, 1 vuosi sitten. Vaikka olen ohjelmia tehnyt, mutta komennot ovat niin erilaisia, niitä en tarkalleen osaa käyttää. 32-bit:hän pyörittää mukavasti jopa .EXE-päätteisiä vanhoja pelejä/ohjelmia ym. En nyt viitsi myöskään ladata, tai ostaa versiota, koska on jo liikaa käyttöjärjestelmiä.
Vanhoissa softissa (exe-tiedostoissakin) on se ongelma että ne saattavat tarvita juurikin sopivan ikäisen käyttöjärjestelmän ja bittisyydellä ei ole juurikaan vaikutusta. Kasi ei välttämättä sisällä juuri sitä dll-kirjastoa jota peli vaatii, tai sen mediaplayerin versio on liian tuore. Kokeile asentaa windows xp mode kasiin käyttäen seuraavaa ohjetta: http://www.makeuseof.com/tag/forget-end-life-woes-windows-8-xp-mode/ Ohje on englanniksi, mutta aika helppo seurata.
Ok. Asennan sen piakkoin. Minulle kerran atk:ssa sanottiin, että mikäli kone on 64-bittinen, kone ei välttämättä tue vanhoja .EXE päätteisiä tiedostoja. Sen sijaan kehoitettiin käyttämään 32-bittistä v. Kyllä minä sen vertaa ymmärrän englantia, että kyllä silloin, jos kysytään, hyväksytäänkö käyttöehdot niin "I agree" painan minä. Papukasimerkki Sinulle, ja kiitos vielä tuhannen markan edestä
EDIT: En minä sitä oraclea käytä, kun yritin avata Windows 98:sin .ISO tiedostoa siinä, mutta erroria pukkaa. Ei ollut miellyttävä. Olen ladannut ennenkin, ei silloinkaan toiminut. Kyllä minä painan "Start"-nappia, kun olen valmis avaamaan sen ISO-tiedoston mutta valitettavasti se ei toimi.. On kokemusta muiltakin ajoilta.