1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Jäätyily, kaatuilu ja BlueScreen (W7 64bit)

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by Revento, Oct 12, 2011.

  1. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    OK. Katsele ensin jonkin aikaa miten toimii. Päivitä sitten ajureita mieluiten ainakin näytyönohjain ja äänikortti yksi kerrallaan. Näin pystyt toteamaan, jos uusi ajuri aiheuttaa ongelmia. Jos asennat kaikki kerralla ja ongelmia tulee, ei ole varmaa mikä niistä häiriköi. Uudet ajurit eivät juurikaan tee huomattavia parannuksia, jos entinenkin toimii.

    Jos W7 asennus menee OK, niin kovalevyssä ei liene pahempia virheitä.
     
  2. Revento

    Revento Member

    Joined:
    Mar 13, 2011
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Jep. Tosin asensin sen sieltä Recoverystä, eli ei kuitenkaan lienyt ns. "Clean install".

    Toi on kyl kätevä ku tuo ohjelma luo ennen ajurin päivittämistä aina Palautuspisteen, voi palauttaa (ainakin periaatteessa) ennalleen, jos ajuri ei olekaan hyvä, eikä sitä jostain syystä sais palautettua edelliseen versioon (pitäishän tämänki normaalisti olla mahdollista..)

    Asennuksessa ei kestänytkään kun noin tunti. Päivitysten asentelemisessa meni tosin hieman aikaa sitten taas, mutta päivityksistä, joita oli lähes 100 epäonnistui vain neljä.
     
    Last edited: Oct 17, 2011
  3. Revento

    Revento Member

    Joined:
    Mar 13, 2011
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    En uskalla kehua, mutta voin kuitenkin todeta, että kone on nyt toiminut nelisen päivää, eikä oo jumitellut. Ajureita en oo päivittänyt ollenkaan, enkä taida ihan heti päivittääkään..
     
  4. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Ihan hyvä, anna olla toistaiseksi. Kun päivität, niin tee se yksi kerallaan tärkeimpien osalta, niin ei tule yllätyksiä. Ja Slim Driversin varmuuskopio entisestä.
     
  5. Revento

    Revento Member

    Joined:
    Mar 13, 2011
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    No nyt sitte ilmeni että kovohan se sielä on rikki, ainakin Windowsin mukaan.. Ja kiintolevyongelmiin viittasi tämän oireetkin, satunnainen todella kovaääninen kovalevyn ruksutus ja jumittelu.

    Pari kertaa on kone nyt lähiviikkoina jumittunut, muttei vielä kuitenkaan Bluescreeniä tullut. Huoltoon menee. Eihän huollosta kerry mulle kuluja , jos ei koneesta loppujen lopuksi löytyisikään mitään vikaa? Takuuta on siis vielä jäljellä, 2vuoden takuu pitäisi tällä koneella Gigantin tietojen mukaan olla.
     
  6. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Voithan varmuuden vuoksi kokeilla kovalevyn diagnoosiohjelmaa. Tässä linkissä on varsin kätevä sellainen, joka käy mm. Win7 64 bit systeemiin. Se on Western Digitalin, mutta ilmoittaa yhtä lailla tiedot kaikista muistakin merkeistä.

    http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=502&sid=3&lang=en

    Se vaan taitaa paha kyllä aina kestää kauan siellä Gigantissa...:)
     
  7. Revento

    Revento Member

    Joined:
    Mar 13, 2011
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Juu kokeillaan, mutta kyllä uskon että kovossa jokin sektori/sektorit vialliset. Näin väittää myös HD Tune Pro. Välillä kone toimii mahtavasti, mutta sitten taas kirjoitettaessa "vikasektorille" menee jumiin.

    Varmasti vie ainakin pari viikkoa Gigantilla.. en oikeen tiiä kun ei minkäänlaisista takuupalautuksista kokemusta. Toivottavasti kone tulee kans ehjänä ja toimivana takas..
     
    Last edited: Nov 25, 2011
  8. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Kyllä ne varmaan koneen kuntoon saa, yleensä vain kestää. Sekä koneilla että korjauksilla on normaalit takuunsa, joten homman pitäisi muuten toimia. Arvelisin, että korjausta auttaa koneen omistajan oma asiantuntemus; jos osaa selittää mikä siinä mättää.
     
  9. Revento

    Revento Member

    Joined:
    Mar 13, 2011
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Selvä ja kiitos vastauksesta. Laitan tässä parhaillaan Gigantille viestiä, yritän kuvata ongelman mahdollisimman selkeästi niin eiköhän se tästä. Gigantin asiakaspalvelu on kyllä tähän mennessä (sähköpostin) kautta ollut huippuluokkaa.

    E: Voikohan noihin luottaa, etteivät mene yksityisiä tietoja urkkimaan. Esim. selaimeen tallennetut lukuisien palveluiden salasanat, sähköpostisovellus, sekä tiedostot..?

    E2: Levy oli ilmeisesti kunnossa tuon testin mukaan. Enpä tuohon kuitenkaan uskalla luottaa, kyllä mä tän taidan kiikuttaa Giganttiin, saavat katsoa mikä on vikana ja lähettää huoltoon jos jotain löytyy.
     
    Last edited: Nov 25, 2011
  10. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Niihin on pakko voida luottaa. Ei huolloilla ole varaa lähteä salasanoja urkkimaan. Kyse ei ole edes pankkiyhteyksistä ja muista suojatuista yhteyksistä. Ei ne pornoakaan hätkähdä, ellei ole rikollista lapsipornoa :-D
     
  11. Revento

    Revento Member

    Joined:
    Mar 13, 2011
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    :D Hehe, eipä mulla sellasia koneellani, mut joo tulipa nuo selaimet tyhjättyä. Enemmän tai vähemmän laillisesti ladattuja pelejä ja leffoja/sarjoja koneelta kyllä löytyi. Nyt on kone varmaan vajaa kuukauden reissussa, innolla odotan mitä vikaa siitä loppujenlopuksi löytyy.
     
    Last edited: Nov 27, 2011
  12. Revento

    Revento Member

    Joined:
    Mar 13, 2011
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Noniin, kone tuli huollosta, aikaakin meni alle luvatun. Hienosti tuntuu ainakin vielä toimivan, kovalevyn vaihtoivat tähän.
     
  13. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Pitikö asentaa kaikki uudelleen?
     
  14. Revento

    Revento Member

    Joined:
    Mar 13, 2011
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kaikki piti asentaa uusiks, olis kertynyt maksettavaa jos olisivat palauttaneet koneen tiedostoineen päivineen. Kannatti ottaa varmuuskopiot tärkeistä tiedostoista.
     
  15. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Kysyin koska en ollut varma Gigantin huollon systeemeistä. Näkyy siis olevan aivan samanlaista kuin muuallakin.

    Tietysti voi ainakin kokeilla kiintolevyn vaihdon yhteydessä tehdä levykuva koko C: osiosta, ja miksei muistakin, ja palauttaa sitten se kun uusi levy on asennettu. Hyvä vaihtoehto jos on paljon ja muokattuja softia. Tämä toimii niissä tapauksissa, joissa alkuperäinen levyllä oleva käyttis on OK eikä vaurioitunut.
     
  16. Revento

    Revento Member

    Joined:
    Mar 13, 2011
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Niin, tuohan olis voinut ehkä toimiakin. Tosin tais tällä kertaa myös Windowsissa olla jotain häikkää, tiedä häntä..

    Huoltofirma kantoi muuten tässä tapauksessa nimeä Infocare. No, eipä tuo niin paha homma ollut asentaa softia uudelleen, enempi hommaa meni tossa että sai päivitykset ja ajurit laitettua kohilleen.

    Toivottavasti tää Toshiban kovo nyt toimii, olis tietysti ollut kivempi jos olisivat erimerkkisen (lue paremman?) kovon laittanut sisään, esim Samsungin tai WD:n valmisteen.

    Mutta yllättävän hyvää oli huollon toiminta, en keksi moitteen sanaa.

    E: Mitähän tää tarkottaa kun Speccy -koneenseurantasofta sanoo että kovalevyn tyyppi (Device type) = Fixed. Näin oli aiemmassakin kovossa, mutta tarkottaneekohan tuo että kovalevy on joskus jotenkin korjattu? Eli ei olis tehdasuusi kovo sisässä..?
     
    Last edited: Dec 10, 2011
  17. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Ei se tarkoita käytettyä tai korjattua. Niitä ei juurikaan voi korjata. Testasitko todella sen rikkinäisen kovalevyn Western Digitalin testisoftalla? Käytitkö pikatestiä vai perusteellista, siinä on kaksi tapaa? Kyllä sen pitäisi huomata rikkinäinen levy siinä missä Gigantin huoltokin :)
     
  18. Revento

    Revento Member

    Joined:
    Mar 13, 2011
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Se testi ei muistaakseni jotenkin toiminut, tai en osannut katsoa mitä se antoi tulokseksi. Vain pikatestiä taisin kokeilla, mutta olin kuitenkin melko varma kiintolevyn viallisuudesta, kertoihan sen jo törkeän kova raksutuskin. Päätinpä siis viedä suosiolla huoltoon, kun vikailmoituksiakin alkoi antaa. :)
     
    Last edited: Dec 10, 2011
  19. vps358

    vps358 Active member

    Joined:
    Nov 14, 2009
    Messages:
    4,570
    Likes Received:
    238
    Trophy Points:
    93
    Tässä tapauksessa se tarkoittaa kiinteästi koneen sisälle asennettua, eikä missään lisäportissa (usb, firewire tai eSata) olevaa...

    T: Vesku
     
  20. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Kiinnostaa tuo testisofta kun aion jossakin välissä tehdä siitä jutun omille sivuilleni. Pidän edelleenkin sitä varsin toimivana ja helppokäyttöisenä. Tuohon vain pitäisi keksiä linjausta, milloin pitää käyttäjän ajaa nopea ja suppea testi ja milloin täydellisempi.

    Kun koneesi nyt toimii, niin muista vastaisuudessakin varmuuskopiointi!
     

Share This Page