- msconfig ja sieltä käynnistyvät ohjelmat. - services.msc. Palveluissa ei tosin ole kuin muutamia oikeasti turhia kohtia jotka voi poistaa huoletta. Jos ei ole täysin varma mitä poistaa, kannattaa antaa niiden olla. Turhalta tuntuvan palvelun poisto voi aiheuttaa mystistä toimimattomuutta. - CCleaner ja Defraggler tulee ajettua ainakin kerran kuukaudessa. - Kiintolevystä: Windowsille oma osio (40 Gt vaikka vain puolet siitä on tyhjänä), ohjelmille/muille tiedostoille oma. - Turhien/käyttämättömien ohjelmien poistaminen. - Automaattinen kirjautuminen päälle. - Turhien Windowsin osien poistaminen käytöstä. - Työpöydältä kaikki turhat asiat (pikakuvakkeet, väliaikaiset tiedostot jne) pois. - Taustakuva mahdollisimman kevyt. Valitsen png tai jpg -muodon, riippuen tiedoston koosta (koossa vaikuttaa lähinnä värien määrä). Mitat jää toki resoluution mukaisesti.
Tuossa tuli pari tähän asti mainitsematonta pointtia. Windowsin koristelu ja animaatiot lisäävät jonkin verran käynnistysaikaa, riippuen koneen väännöstä. Samoin täyteen ahdettu työpöytä. Kiintolevyn osioinnilla en ole vertailuissa havainnut mitään todettavia eroja, ei edes useampaa kiintolevyä käytetettäessä. Tietysti kiintolevyn laatu ja jopa kokokin voi vaikuttaa asiaan jonkin verran.
Itse olen tässä jossakin vaiheessa siirtymässä SSD aseman käyttöön, ja mahdollisesti kahden SSD:n käyttöön, RAID0:ssa. Tuon luulisi nopeuttavan käynnistymistä suhteellisen radikaalisti verratuna nykyiseen yhteen Seagaten 500Gb/32Mb:n levyyn, jonka aion ulkoistaa sopivalla kehikolla. Ja toiseksi varasto levyksi koneen sisuksiin yksi 2Tb:n ja 64Mb:n S-ATA 3 levy. Vielä kun karsii käynnistyksen yhteydessä ohjelmat minimiin, niin tuolla olisi tarkoitus yrittää saada sellainen 50-100% nopeus hyöty nykyiseen.
Ehkä helpoin ja tärkein on tuo msconfig:n käyttö turhien juttujen karsintaan. Eli start -> run.. -> msconfig Ja sitten vaan services ja startup välilehdiltä ruksimaan turhat apple ym. kilkkeet. Ks. screenshotit noista valinnoista: http://quick-page.net/68898aba
Menee hitusen ohi aiheen, mutta pakkohan tämä on mainita kun alkuun päästiin. Unohdinpa yhden pikkujutun joka nopeuttaa ainakin viisi sekuntia kännistystä (siis ei käyttiksen lataamista, tästä syystä ohi aiheen): boottausjärjestys. Käyttiksen sisältävä kovo ekaksi ja loput asemat sen jälkeen. Sillä tavalla kone lähtee heti lataamaan käyttistä eikä käy muita asemia läpi vaikka ne olisivatkin tyhjiä.
Tuo msconfig on ihan hyvä, mutta huomattavasti monipuolisempia ovat esim Code Stuff Starter ja vastaavat. Niillä voi säätää myös mikä ohjelman käynnistää kone/vai käyttäjä ym. Winpatrolilla saa myös ajastettua käynnistysjärjestystä.
Tai sitten unohtaa kaikki kikkailut ja menee laittamaan kahvia tulemaan siksi aikaa kun kone käynnistyy. -.-
Näin minä yleensä toiminkin Mutta onhan tuo nopeuttaminen joissakin tilanteissa hyvä, jos on vaikka kiirus nettiin, tosin omalla emolla on tollanen eJIFFY niminen Linux pohjainen sovellus jolla pääsee kyllä vaikka hoitamaan pankki asiat pikaseen, mut ei tolla mitään youtubeja kahtella Nettiin pääsee power napista painamalla alta 6 sekunnin, tuo on jo aika nopeaa. Tosin vaatii kiinteen netin, eli mokkulalla ei tarvitse tehdä tuon kanssa yhtikäs mitään...
Itse taas sammutan koneen aina lepotilaan. Ei siksi että minulla olisi niin kiire, mutta toisaalta, miksei? Koneen virrankulutus on kyllä yksi miinuspuoli, vaan oikeasti, eipä tuo paljoa lepotilassa vie kun pieni herätevirta on ainoastaan päällä. Mutta kukin tyylillään