Tärkeintä on, että ilma kiertää.. takapaneelista kaikki ylimääräiset metalliliuskat pois ja kannet tiukasti kiinni. Etutuuletin alas imuttaa ilmaa sisään. Takatuuletin ei hyödytä mitään.
Toi pitää paikkansa. Esim. mulla on kotelon sisäl lämmöt seinä kiinni 3 astetta pienemmät ku auki. Jos kotelos on paljo tuulareita ni kotelo on paras olla kiinni mut jos vähä vähemmän auki oleva lienee parempi ratkasu (testaamalla selviää). Ja millä sä Gok mittaat noi sun lämmöt? Oisko mahollista et anturat on ehkä sökönä? Jos on ehjä ja lämmöt on oikeesti tommoset ni vaiha ensimmäisenä siili ja prossun tuulari. Sitte voit vielä laittaa yhen tuularin seinään kiinni puhaltamaa prossun kohalta raikasta ilmaa sisää. Ja jos ulkonäöl ei oo merkitystä ni tee seinään jossa emo on kiinni reikä prossun kohalle (eikä ulkonäkö välttämättä ees kärsi ku sen tekee siististi). Se vähentää lämpöjä kans aika tehokkaasti. Kotelon lämmön olles lähel 40 se ei oo hyvä. Alle 30 on hyvä. Jos kotelon lämmön saa about 25 asteen tienoille se lienee aika ihanteellinen lämpötila (itellä on 28 astetta ja 5 kovoo ja kuuma poweri lämmittää). Takatuuletin auttaa todella paljon. Jo yhen tuulettimen lisääminen taakse puhaltamaa kuumaa/lämmintä ilmaa ulos laskee kotelon lämötilaa n. 5 asteella (riippuu tietty monesta tekijästä). Ja on tärkeempää olla ensin se 1 tuulari puhaltamas ilmaa ulos ku viileetä sisää. Kaikkein paras tietty on et molempii tapahtuu ja ilmaa tulee koteloo about saman verran ku sitä sieltä menee.
[/quote] mitenkäs takana oleva tuuletin voi imeä ilmaa etukannesta, vai ymmärsinkö mä jotenkin väärin.
no voit vaikka piirtääkin jos haluat , mutta ihmettelen vaan kun tossa sanotaan noin ja tossa toi ukko rupee selittään jotain ihme settiä mistä ei tajua mitään niinku tohon tyyliin ja periaatteessahan se sanoo ihan saman asian kun toi ensimmäinenkin. Ei millään pahalla, mutta ei hyvälläkään.
jaa en luke nu sitä kokonaan.. Vähän menee ristiin joo =).. Taisi jossain lukea että alipaine jäähdyttää koneen todella tehokkaasti.. Itelläni on vaan takana psu tuuletin + 1 12cm tuuletin ja hyvin toimii kun ilmaa ei tuu kun edestä sellasesta pikku aukosta...
mulla on Sempron 2600 lämmöt n.42 ja emo 36 eikä ainuttakaan kotelo tuuletinta,eikä tulekkaan.Pörisee muutenkin jo ihan tarpeeksi.
No kannattas... Emolla 36 ei oo ehkä paras mahollinen jos koneen elinikää kattelee mut omapahan on valintas... Mua ei ainakaa haittaa vaikka toi tos vieressä 24/7 huriseekii...
Mun mielestä toi 36c ei oo paha emon lämpö. Mulla on sama ja prossu 46-50c riippuu rasituksesta. Ei oo ollu ongelmia sen suhteen.
no jos se PIENI "surina" on ongelma ni vesijäähdytys olis 1 ratkaisu.. kyl se 36c on aika paljo emolle!!!
Missä suhteessa.Mitään ongelmia ei ole ollut ja jos se lyhentää emon käyttö ikää muutamalle minuutilla,niin ei voi mitään.
Joo ei toi lämpö paha ole. Tää setti on Amd Athlon xp 3000+/ Ati Radeon 9800 pro/2 kovoa/ 1024mt ddr 400/ Emo Asrock K7VT4A+. Ainoa konsti laskea lämmöt alle 30c on pitää kotelo auki, koska tuulettimia on jo 3. 2 puhaltaa ja 1 imee.
Mulla on kyllä aika mukavat lämmöt omassa koneessa..prossu 65 ja rasituksessa noin 72..emo 45 ja rasituksessa 52c..vaikka koneessa on 2 kpl 120 mm tuulettimia ja kotelo aika iso..prossu on amd athlon 3200xp 400fsb...mutta kun kylki on auki ja siinä tommonen 30 cm iso pöytä tuuletin puhaltaa täysillä niin lämmöt prossulla rasituksessa 59c ja emossa rasituksessa 45c...mikähän mahtaa mättää tossa??
Ainakin sun prossun tuuletin on liian pieni. Kun vaihdoin isomman niin mulla viileni siten että rasituksessa on max.54c. Kokeile vaikka Zalmanin tuuletinta. Se on ainakin hyvä. Maksaa jotain 40-50e mutta on sen väärti.
Mikä mättää? Prossuna AMD sempron +2200 1,5 Ghz, Emona Asus A7V8X-X. Coolerina on FANNER TECH Spire 5F271B1L3 "FalconRock II". Kone kun on päällä about tunnin ja sillä ei juuri mitään rasitusta ollut(opettanut windowsin käyttöä), niin prossun lämmöt näyttää 60 astetta. Kotelotuulettia ei ole, mutta kun tota (mopo)prossua ei ole kellotettukaan niin ei kai niitä tarvitsekkaan. Käynee liian kuumana? Asentaessani cooleria jouduin vääntämään tosissani coolerin kiinnityksen kanssa, oli meinaa ihan helvetin tiukka. Tällöin "tarra" otti osumaa useampaan kertaan prossuun. Pitäisköhän tälle lämmönjohdolle vielä jotain tehdä? Tahnaa ???
Ei siis lainkaan kotelotuletinta? En ole guru mutta suosittelen sitä takatuulettimen asentamista. Nythän sulla varmaan se lämmin ilma pyörii siellä kotelon sisällä aika mukavasti. Itselläni oli aikoinaan tuuletin myös edessä mutta luin jostakin, että AMD ei suosittele tuulettimen käyttöä kotelon etuosassa, joten poistin sen. Vaikutus oli, että lämmöt putosi noin 4 astetta prossulla ja emolla 3 astetta. Vaihdoin lisäksi prossun tuulettimen hiljaisemmaksi ja prossun kävi 1-2 astetta viileämpänä. Tosin jostakin syystä emon lämpötila nousi asteella. Tällä hetkellä lämmöt on prossulla 52/64 ja emolla 34/38. Kokoonpano on AMD Athlon XP 2100+ (1733MHz), jota tosin joudun ajamaan 1570MHz tai muuten kaatuu kone jossakin vaiheessa. Lisäksi 1.5Gt muistia ja Hercules Radeon 9500 Pro 128Mt.
Ei ole muuta varsinaista kotelotuuletinta. Powerissa tietenkin on. Koska (eli mistä prossusta lähtien) kotelotuulettimista on tullut välttämätön osa PC:tä? Täytyy saadat tiedot ajan tasalle, kun on tullut oltua vähän "pihalla" jutuista.
Lämmöistä puheen ollen... tekeekö tommosella CPUCool ohjelmalla mitään,missä näkee lämmöt ja vois säätää tuulettimen nopeuksia ym. kun toi oma xp3200+ käy vähä lämpösenä eli menee lähemmäs 70c rasituksessa. Kuinka paljon tuulettimen nopeutta vois säätää?
Osta suoraa parempi prossutuuletin ja siili... Kyl sul melko paskoja niitten nykysten täytyy olla jos semmonen on. Ja et sä millää softalla voi niitä nopeuksii säätää... Sun pitäs muuttaa voltti määrää et ne nopeudet vaihtus. Halvimmalla pääset ku ostat uuen tuularin koska se vanha tuulari tuskin kovin kauaa ees kestäs jos sitä alkas pyörittää kovin paljo nopeemmin ku mihin se on suunniteltu.