Kokemuksia ASRockin 970 Extreme4:stä? Itse menin ostamaan moisen lankun tuossa viimevuoden lopulla, ja enempää ei voisi tällä hetkellä kaduttaa. Phenom II X6 1090T jaksaa kellottua vakaaksi tällä lankulla 3.9GHz:iin saakka, ja silloinkin prossu imaisee HWMonitorin mukaan sen 140W, enempää jänöä ei suoraansanottuna uskalla antaa sillä uhalla että virransyöttö ihan oikeasti leviää. Koppana mulla siis on tuo Fractalin Arc Midi, kopassa 4kpl Yate Loonin 140mm flektiä sekä yksi Arcticin (vielä elossa oleva) oma 140mm takana. Prossua koittaa pitää viileänä Phanteksin PH-TC14PE, joka on yksi tehokkaimmista ilmacoolereista mitä markkinoilla on. Cooleri on myös siitä pätevä, että sen tuottama ilmavirta jäähdyttää myös virransyötön komponentteja, mutta en kuitenkaan uskalla tällä setupilla antaa enempää jänöä prossulle. Eli mikäli on halua päästä kellittämään noita 125W TDP:n prossuja, ei tämä Extreme4 ole mikään vastaus. Mieluummin sijoittaa muutaman kympin lisää ja ostaa kunnollisen lankun, esim Asukselta vaikkapa M5A97-EVO-R2.0, jossa ainakin tämän foorumin käyttäjien mukaan riittää virransyöttö myös kellottamiseen. Mikäli on haussa SLI/CFX lankku, niin sitten suosiolla joko Asuksen Sabertooth, ASRockilta 990FX Extreme9, tai sitten Asuksen lippulaiva; Crosshair V Formula-Z. Jos Extreme4 ja sille FX jo hankittuna niin sitten suosiolla vakiokelloilla ainakin itse ajelisin. Toki, pientä, siis hyvin maltillista kellottamista tuolla voi kokeilla, mutta mitään kunnollista siltä ei kannata odottaa. Itse olen ostamassa tän perskiven tilalle Asuksen Sabertoothin, kunhan vaan rahkeet (lompakko) antaa periksi. Peruskäyttöön, ja vaikkapa jonkin FX-6300:sen kaverina tuo Extreme4 varmasti toimii mainiosti (eli noilla 95W TDP:n prossuilla), ja ellei tappikellottaminen ole mielessä niin pienillä (siis 200-400MHz:in) ylikelloilla tämä Perskivi vaikuttaa ihan vakaalta alustalta.
Myös jos ton FX:sän heität tolle emolle, niin virransyötölle nippusiteillä joku tuuletin niin ei throtlaa virransyöttö (60mm-92mm, miten antaa prossucooleri myöten) @_kooma_ Pistin yv:tä sulle...