Konepaketteja erilaisiin käyttötarkoituksiin erilaisissa hintaluokissa!

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by kauhu01, Feb 4, 2009.

1. Pihlis12

Pihlis12 Active member

Trophy Points:
    66
    Pointtini aikaisemmassa viestissäni oli tuo että eikös se vastine rahalle ole se tärkein.

Itse olen hankkimassa tässä keväällä uutta konetta, joten tämä aihe todellakin minua kiinnostaa. Ja se on syy miksi tähän ketjuun kommentoin oli se että tuo linkittelysi tähän ketjuun näkyi aikas monessa threadissa.

Olen osallistunut aikas moneen keskusteluun tällä foorumilla ja en koskaan ole keskusteluissa ollut mukana adminin -roolissa muutoin kun vastatessa käyttäjien kysymyksiin AfterDawn.com:n palauteloota -osiossa.

Last edited: Feb 10, 2009
  2. Euphemos

Euphemos Regular member

Trophy Points:
    46
    Huomion arvoista on muuten se seikka, ettei noihin kalleimpiinkaan kokoonpanoluonnostelmiin ole sisällytetty SSD-levyä. Tämä seikka on varmaankin se, mikä tulee seuraavien kuukausien aikana radikaalisti muuttamaan kokoonpanoehdotuksia (riippuen siitä kuinka nopeasti SSD-levyjen hinnat laskevat).

3. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Vaikka SSD:t paljon lupaavatkin, niin aika tarkkana niiden kanssa saa vielä saa olla. Ei taida markkinoilla olla montaa oikeasti hyvää SSD-levyä järkevään hintaan. Harvalla on varaa Intel X25-M/X18-M:ään (alkaen 80 GB noin 400 EUR), joka kymmenen rinnakkaisen muistikanavan rakenteellaan edustanee tämän hetken "kuluttajalevyjen "huippua. Monet halvat SSD:t jopa häviävät käytännön suorituskyvyssään perinteisille kiintolevyille, vaikka paperilla muuta väittävätkin.

Siksi näkisin SSD:n toistaiseksi järkeväksi vain aivan huippu(kalleissa)koneissa, joissa haetaan parasta suorituskykyä hinnalla millä hyvänsä, joissakin erikoiskäytöissä (äänetön HTPC, ...) ja parhaissa tai pienimmissä kannettavissa, joissa virrankäyttö on jo muutenkin järkevästi hoidettu (eli ei käytetä mitään katodilamppuja näytön valaisuun eikä "50 watin prossuja"), jolloin SSD-levyn säästämästä tehosta olisi jotain hyötyäkin.

edit: Käsittääkseni keskimääräinen nykyisten massamuistien tyypillinen tehonkulutus on jotain tällaista: 3.5" kovo 7-20 W, 2.5" kovo 3-4 W, 1.8" kovo 1-2 W ja SSD 1-2 W.
    Lähes kaikki SSD:t päihittävät useimmat 2.5":n ja tietysti silloin myös 1.8":n levyt suorituskyvyssä, mutta käsittääkseni vasta vain parhaat SSD:t, kuten Intel, Samsung ja OCZ, ohittavat suorituskyvyltään myös todellisessa käytössä pöytäkoneiden kovot.

Last edited: Feb 16, 2009

Share This Page