Ymmärrän kyllä, että mainoksia tällaisilla sivuilla tarvitaan...ja nykyään adblokkien ansiosta vieläpä entistä enemmän, mutta tämäntyyppinen productplacementti menee kyllä omasta mielestä jo vähän huonon maun puolelle: http://img136.imageshack.us/img136/4452/ladladladez6.jpg
Ei kovinkaan pitkälle -- kaikkinaiset oikeasti sivuston käyttöä haittaavat mainostyypit jätämme suosiolla rauhaan, mutta tällaista left footin tyylistä "teemoitusta" todennäköisesti tullaan näkemään enemmänkin jatkossa, se on erittäin mieleenpainuvaa eikä kuitenkaan häiritse sivuston käyttöä millään tavalla (vrt. esim. sivun päälle latautuvat layerit, jne). Myönnän tämän, lähinnä sellainen jatkuva negatiivinen palaute joskus ottaa aivoon, vaikka toki vuosikymmenen tätä olen jo työkseni tehnyt eri medioissa ja tiedän, että negatiivinen palaute tulee aina helpommin kerrottua kuin positiivinen Kaikkein eniten rasittaa toisinaan tuleva kritiikki, joka ei ole rakentavaa. Mutta kaikesta palautteesta otamme onkeemme, eli olet siinä ihan oikeassa. Se tapa millä kritiikki joskus sataa niskaan, on vain joskus ehkä vähän hermoille käyvä ;-) Kyllä ja tuota arvostetaankin hyvin paljon, todella monet uudistuksista, jne ovat syntyneet juurikin käyttäjäpalautteen pohjalta. Toisaalta taas me maksamme palkantapaista uutiskirjoittajillemme, ylläpitotiimille, jne joka sitten toteuttaa nuo toiveet ja ehdotukset, johon taas vaaditaan niitä mainoksia. Eli kysymys on vähän sellaisesta symbioositilasta -- asia, jonka takia pyrimme pitämään mainonnan määrän "hyväksyttävässä" määrässä, mutta kuitenkin siten, että homma olisi taloudellisesti jotenkin järkevällä pohjalla. Eli summaryna, palaute on tervetullutta, etenkin kritiikki, koska sen pohjalta yleensä palvelu kehittyy. Mutta kritiikki on toimivaa silloin kun se on rakentavaa, eikä tule fiilistä, että nyt valitetaan vain siksi, että se on niin pirun kivaa valittaa ;-)
Sama tyyli on käytössä todella monessa kansainvälisessä sivussa, ehkä vähän -- todennäköisesti pidemmän kokemuksen ansiosta -- paremmin integroituna sivuston ulkoasuun. Esimerkkeinä nyt vaikkapa gamespot.com jossa on käytännössä jatkuvasti sivun taustakuva ja koko ulkoasu teemoitettu jonkin vasta ilmestyneen pelin mukaan. Product placementiksi homma menee sitten, kun aletaan uutisoimaan mainostajan tuotteista ilman mitään kritiikkiä, eli käytännössä naamioidaan mainonta uutisoinniksi.
Luulin että tuo ladbrokes oli mennyttä tuon punasen napin jälkeen. Vasta ku tätä threadia pitkästä aikaan aloin lukemaan huomasin nuo kuvat. Onneksi on Adblock joka parantaa/selventää/nopeuttaa internetin käyttöä mukavasti. Tämä ei ole mainostusta vaan vaihtoehto valittamiselle. Lisää mainoksia vaan jotta rahaa saatte. ; )
Joo, hehheh. Ehkäpä niitä uusia käyttäjiä tahi satunnaisia vierailijoita voisi kiinnostaa nuo lähes piiloon jäävät asiat. En minä kaikesta valita ainakaan. Minusta sivusto on kokenut hyviä uudistuksia tässä muutamien vuosien aikana. Mutta nuo mainokset vain ovat melko peestä.
Toi banneri on ihan ok, mutta toi tausta menee jo vähän yli. Ehdin jo luulla, että AD oli hakkeroitu.
No mutta olkaa iloisia että tämä Afterdawn on edes pystyssä! ei olisi varmaan hauskaa jos loppuisi siihen kun ei ole varaa pitää servereitä pystyssä kun ei "voi" ottaa bannereita...
Mikä se ensimmäinen left foot mainos sitten oli? Mainos naamioidaan tylysti navigointi linkiksi. Mutta niiden mainokset on sommiteltu 2 - 3 kertaa paremmin. Vähän panostusta mainoksien tyyliin ja sijoitteluun, niin valitustakin tulisi vähemmän.
Aivan, mutta ettehän toivottavasti siitä välitä. Ja tämä threadi taisi olla omalta osaltani tässä, en vaivaa enempää.
Mä en ihan ymmärrä miten se tabi vaikuttaa käyttöön. Miks painasit sitä jos haluat foralle? Tai oppaita katselemaan? Jos käynnilläsi on joku funktio niin tuskin käytät tabia joka ei viittaa mihinkään sen suuntaiseen. Tunnustaisitte, että mainostaminen on ollut onnistunutta, koska todennäköisesti olitte kiinnostuneet tabista ja klikkasitte sitä, ja tämä pitää edelleenkin ladbrokesin mielessä. Mitä muiden saittejen ja meidän saitin mainospaikkoihin tulee - vaikken mainosexpertti olekaan - ovat paikat suhteellisen standardeja. Mainokset keskittyvät lähes kaikilla sivustoilla sivuston yläosaan ja sivupalkkeihin. Osa suomalaisista IT-sivustoista käyttää mainoksia myös muissa paikoissa. Mainostaja määrää tietysti mainoksen sisällön, mikäli tyyli ei miellytä juuri sinua niin se on mainostajalta pois. Tämän luulisi innostavan mainostajia tekemään hyviä mainoksia, mutta kuten useassa tapauksessa huomattu niin monia ärsyttävät mainokset ovat tehokkaimpia.
Onnistumisen voi määrittää melko monella tavalla. Se on totta, että klikkasin sitä, mutta siitä vain ärsyyntyi kun paljastui mainokseksi. Toivottavasti Ad sai hyvät rahat klikkauksestani, taisin jopa kahdesti klikata. Kun navigointi nappuloista aletaan tekemään mainoksia, niin kyllä se käyttöä vaikeuttaa kun ikinä ei voi tietää mitä linkkien takaa löytyy. Tarkoituksella tehdään mahdollisimman ärsyttäviä mainoksia ja sitten ollaan ihmeissään kun joku valittaa niistä?
Lopetan tämän aiheen kommentoinnin tähän, mutta haluaisin nyt vielä painottaa sitä, että mehän emme siis tee mainoksia, vaan mainostajan käyttämä mainostoimisto (tai itse asiassa vielä yleensä mainostoimiston käyttämä freelancer tms) tekee mainokset.
Voisiko viestien välissä olevan mainoksen siirtää vaikka etusivun kirkkaisiin laatikoihin ja ketjujen alkuun voisi laittaa paremmin muodoltaan sopivan mainoksen?
Tämä oikeuttaa kyllä kertomaan oman mielipiteensä ja jos se jonkun mielestä on valittamista niin sitten on! Joka tapauksessa laadukas sekä ammattitaitoinen sivusto on aina valmis kestämään kovankin kritiikin ja mielipiteen ilman parannusehdotuksia. Mainoksen tehnyt "oikea mainostoimisto" on tehnyt työtään onnistuneesti mutta tuo "tyylikkyys", jolla se tehtiin on kyllä kaukana. Koska se kuitenkin tuo jotain lisää sivustoon ja palkkarahaa työntekijöille niin hyvä näin. Tuskin dRd:n tarvitsee mieltään pahoittaa jäsenten mielipiteistä, koska vuosia tätä työtä tehneenä on siihen jo tottunut. Yllätyksenäkään tämä asia ei varmaan esille noussut!
Juu, ei tässä mieltä pahoiteta, 9v on palautetta vastaanotettu ja on siellä sellaisia "helmiä" joskus tullut, että niistä kokoan varmaan vielä ennen eläkepäiviäni kirjan Kuten sanoin, joskus se vain vähän turhauttaa, kun valitetaan aina _kaikesta_ -- ei pelkästään mainoksista, vaan ihan sivuston kehityksestäkin. Mutta joo, etukäteen kyllä arvattiin, että ko. kampanja tulee aiheuttamaan myrskyn vesilasissa, tosin oletettiin että tuo "ei näy loganneille" -ratkaisu olisi hieman rauhoittanut No, ei rauhoittanut, mutta ainakin kampanja huomattiin ;-) Näinhän se menee, että vaikka sadan euron seteleitä jakaisi kaikille, joku rahaa saanut valittaisi silti että "miksi nuokin muka sai" tai vähintään siitä, että miksi satasia, miksei viissatasia
Tuskin täällä kukaan yöunia menettää olipa palaute hyvää, huonoa, rakentavaa tai mitä vain. Jatkakaa ehdottomasti kommentoimista sivustosta! Toimituksen tehtävänä on tietysti ottaa näistä palautteista se korvan taakse mikä auttaa kehittämään palvelua. Omasta mielestäni tämä kampanja ei ole mennyt läheskään niin huonosti kuin voisi kuvitella tällaisen pioneerimaisen takeover-projektin menevän. Ja voin taata, että täällä toimistolla jokainen pyrkii kehittämään palvelua teille mielekkäällä tavalla kuitenkin pitäen silmällä että omasta työstä saa palkkansa. Kuten dRD mainitsi, on todennäköistä, että samantyyppistä teemamainontaa tullaan tekemään tulevaisuudessakin. Toivomme myös palautetta siitä minkälainen mainonta teidän mielestä istuisi paremmin tai ärsyttäisi vähemmän. Sakke88: Viestilaatikkoihin tosiaan sopisi erimuotoinen mainos. Ehdottomasti harkinnan arvoinen idea!