1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Linux harkinnassa. Perusteluja miksi kannattaisi vaihtaa?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Hymypoika, Nov 2, 2005.

  1. Faeryan

    Faeryan Regular member

    Joined:
    Oct 3, 2005
    Messages:
    282
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Näitä Meseohjelmia Linuxilla ovat tosiaan nuo Miranda, Kopete (KDE:llä) ja Gaim (Gnomella). Toimivat samoilla mesetunnuksilla kuin MSN:n mesekin.
    Itse väittäisin nyypän asentamaa Ubuntua turvallisemmaksi kuin Windowsia palomuurilla+virusturvalla. Siinä kuitenkin tulee asennuksen mukana oma palomuurisoftansa, IPtables, johon saa sitten frontendiksi asenenttua vaikkapa Firestarterin, niin on kiva sitten konffata sitä graafisesti. Muutenkin Linuxille tulee vähemmän tuota viruskamaa kuin Windowsille joten niitä ei tarvitse edes väistellä sen kummemmin.

    Ja kyllä, Linuxilla saattaa olla avoimia portteja, joiden kautta tunkeutua koneelle, mutta siellä ei pääse paljoakaan tekemään jos/kun ei tiedä rootin salasanaa, eli et käytä konettasi pysyvin admin-oikeuksin, kuten Windowsissa.

    EDIT: Pai tö vei, Ubuntulle ainakin saa F-Securen virusturvan, varmasti myös muillekin Liinukseille.
     
    Last edited: Nov 4, 2005
  2. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Asiaa!
     
  3. juuso65

    juuso65 Regular member

    Joined:
    Aug 20, 2004
    Messages:
    418
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    ??? olen asentanut ubuntun neljälle koneelle ja kahdessa on ollut jo windows sisällä ja ihan kivuttomasti mitään säätämättä on mennyt windowsin rinnalle :)

    ja tämmöisen "ohjeenkin" olen nähnyt... sivun lataus hidas kuin perk...
    mutta kyllä se sieltä tulee :)
    http://koti.phnet.fi/pinto/ubuntu/ubuntu.html


    käsittääkseni palomuuri on jo ytimeen sisäänrakennettu kaikissa linux jakeluissa

    ja tietääkseni windowsin mukana ei tule F-securen tuotteita vaan ne täytyy ostaa erikseen :)


    niin aikaisemmin olen kokeillut mandrakea ja muita jakeluita mutta erinäisten ongelmien jälkeen palasin aina takaisin wintoosa käyttäjäksi ... mutta kesällä kokeikin ubuntua ja tämä kolahti !!
    jotenkin tykästyin ubuntun hyvin konffattuun gnome työpöytään
    ja nyt on kesästä asti käytetty pelkästään ubuntua... :)
    ja nyt meidän sisäverkossa on jo 3 ubuntukonella :D

     
  4. rauman69

    rauman69 Member

    Joined:
    Sep 26, 2005
    Messages:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Al`s messenger on itselläni käytössä SuSE 9.3:ssa.
     

Share This Page