1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikä GTX570 on paras

Discussion in 'Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä' started by _PP_, Apr 1, 2012.

1. Ruffi

Ruffi Guest

0
    Trophy Points:
    0
  2. ric_91

ric_91 Active member

Trophy Points:
    66
    Gigabyte: 780MHz, 2DVI + miniHDMI
    Gainward: 750MHz, 2DVI + HDMI + DisplayPort
    EVGA: 822MHz, 2DVI + HDMI + DisplayPort (kuvien perusteella)

Erot käytännössä siis kellotaajuuksissa (osa valmiiksi enemmän/vähemmän ylikellotettuja) sekä liitännöissä että jäähdytysratkaisuissa.

Pääsääntöisesti kellotetusta mallista ei kannata maksaa lainkaan ylimääräistä, koska pääsääntöisesti samat kellotukset saa tehtyä itse.

Liitännät nyt ovat jokseenkin merkittävässä roolissa, mutta DVI:lläkin pärjää mainiosti.

Jäähdytysratkaisu on se mikä käytännössä ratkaisee sen "parhaan" kortin.
    Noissa jäähyissä: Gigabyte > Gainward > EVGA

Itse ottaisin noista vaihtoehdoista Gigabyten mallin.

EDIT ; lainaus lisätty

Last edited: Apr 6, 2012
  3. Ruffi

Ruffi Guest

0
    Trophy Points:
    0
    Paljon kiitosta vastauksesta :)Osaatko vielä selittää newbielle tämän miniHDMI:n ja HDMI:n eron ?
    Edit: Ja aivan uusi kun olen komponenttien kanssa, en ole vielä perehtynyt kokoamiseen, mutta mistä se näyttikseen menevä johto (DVI tai HDMI / mini ??) tulee.. :D

Last edited: Apr 6, 2012
  4. Kuunmies

Kuunmies Senior member

Trophy Points:
    143
    MiniHDMI on sellanen pienempi versio tavan HDMI:stä ja näyttiksen mukana luultavasti tulee adapteri miniHDMI->HDMI. Näytön mukana tulee yleensä vga tai dvi-kaapeli, mutta hdmi-herkut joutunet ostamaan itse erikseen.

5. ric_91

ric_91 Active member

Trophy Points:
    66
    Näyttiksestä lähtevä ulostulo (dvi,hdmi,..) kytketään vastaavalla kaapelilla näyttölaitteeseen. MiniHDMI:n ja HDMIn ainoa ero on koko, ja tavallista hdmi-kaapelia käyttäen tarvitset mniHDMI-HDMI sovittimen (joka yleensä tulee gigabyten mukana). Itsellä vain on kerran hajonnut miniHDMI portti, joten ne kestävät mekaanista rasitusta huomattavasti normi HDMI-porttia heikommin.

Katsoppa mitä liitäntöjä löytyy näytöstäsi/tv:stäsi johon meinasit koneen kytkeä. Jos näyttö on vanha, on siinä ehkä vain VGA-liitin, jolloin tarvitset DVI-VGA adapterin (voi tulla näyttiksen mukana) ja VGA-kaapelin (tulee uusien näyttöjen mukana).

Toivottavasti selkeytti ;)

EDIT ; Näköjään viesti lähti vähän myöhässä, joten asiaan kerettiin jo osittain vastaamaan toiselta taholta..

6. Ruffi

Ruffi Guest

0
    Trophy Points:
    0
    Kiitosta, ja kyllä selkeni. Joo olen tässä näyttöäkin kattelemassa. Suurimmassa osassahan on toi HDMI ja DVI sekä VGA. Elikkä miniHDMI voi sitte adabterilla kytkeä HDMI kohtaan näytössä. Ja eikös se vielä näin ole, että DVI:llä ja HDMI:llä ei ole eroja laadussa ja niin edelleen? Ja VGA on sitten heikompI?

7. Jouko?

Jouko? Moderator Staff Member

Trophy Points:
    78
    Joo DVI ja HDMI tuottavat yhtä hyvää kuvaa (molemmat digitaalisia) ja sitten VGA tulee perässä (joka on siis analoginen).

Juurikin näin.

8. ric_91

ric_91 Active member

Trophy Points:
    66
    Vielä lisäyksenä se, että ilmeisesti HDMI v1.3 tai vanhempi ei kykene yli 1920x1080 resoluutioon
    http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2086656
    Mutta jos ei ole hankkimassa tuon reson ylittävää näyttöä niin sitten ei ole mitään murheen aihetta HDMI:tä käyttäessä. Itse suosin DVI:tä koska se on ns. ruuviliitettävä eli kaapeli ei voi irrota vahingossa ja on myös kestävämpää mallia (esim liitin ei voi hajota kaapelia taivuttaessa toisin kuin HDMI:llä). Ja itse ainakin pidän 16:10 näytöistä joten 1920x1200 reso on se pienin joka kelpaa :)

Last edited: Apr 7, 2012
  9. Jouko?

Jouko? Moderator Staff Member

Trophy Points:
    78
    Itse asiassa HDMI 1.0-1.3 pystyy toistamaan WUXGA:ia joka on 1920*1200. Ja kun kyseessä on GTX570 niin siinä on tuki HDMI 1.4a:lle niin ongelmaa ei synny silloinkaan jos kyseessä on vaan tarpeeksi "uusi" johto eli löytyy tuki 1.4 jne.

10. ric_91

ric_91 Active member

Trophy Points:
    66
    No hyvä jos noin kerran sitten on, monella vain noita v1.3 kaapeleita on 1.4:n sijaan..
    Mutta tuokaan ei tee HDMI:tä DVI:tä paremmaksi, joten en ymmärrä miksi kukaan käyttää tietokoneessa HDMI:tä kun DVI kerran löytyy joka paikasta ;)

Share This Page