1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

mikä linux?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by pisberg, Jun 15, 2006.

  1. sam49

    sam49 Regular member

    Joined:
    May 22, 2004
    Messages:
    251
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    26
    Ubuntu näyttää olevan suosiossa. Esim. ANU:n tietotekniikan osasto/laitos/yksikkö näyttää käyttävän sitä pikkukoneissa (PC) lähes yksinomaan. Ubuntu Live CD käynnistyy suoraan graafiseen käyttöliittymään, jota osaa käyttää ilman sen kummempia opiskeluja.

    Toisaalta, syvällisemmin tietokonetta käyttävän täytyy osata komentorivikomentoja, oli järjestelmä mikä tahansa. Esim. Windowsissa täytyy mennä silloin tällöin DOS-komentoihin, joskus jopa käyttää Unix-like (GNU) ohjelmiakin.

    Itse olen siirtymässä Windows XP Prosta Ubuntu, SuSE tai Red Hat Linuxiin (kommentteja ?) ja OpenOfficeen toimintavarmuuden ja nopeuden vuoksi. OO on varsin pitkälle MS Office Pro yhteensopiva ja monilta osin parempikin. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten SAMBA järjestelmä nykyään toimii Linux / Windows 98SE/XP Pro (Ethernet) sekaverkossa.

    Ettei jää vaivaamaan ketään: ANU = Australian National University, suunnilleen Helsingin yliopiston, TKK:n ja HKKK:n pelikuva.
     
  2. sam49

    sam49 Regular member

    Joined:
    May 22, 2004
    Messages:
    251
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    26
    Kommentti "pisbergin" ensimmäiseen tekstiin. Linux ja Xwindow toimi varsin hyvin paljon pienemmässäkin koneessa, jotain P3, 32 MB, joskus 15 vuotta sitten. SuSE 9 toimii hyvin tuollaisessa koneessa (Compaq 7400 kannettavassa) Windows 98SE:n vaihtoehtona (dual boot). Ubuntu vaikuttaa tunnistavan eri laitteet aika hyvin, mutta SuSE myös asentaa itse itsensä yleensä ilman virittelyjä. Live CD on siitä kätevä, että se ei muuta koneessa mitään, mutta sillä voi lukea esim. MS Windowsin vahingoittamaa levyä.
     
  3. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Breezyssä samba-tuki oli vielä lapsenkengissä, dapper on kovasti saanut kehuja. Pitäisi pelittää automaattisesti tai ainakin melkein.
     
  4. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Mitähän mahdat tuolla tarkoittaa? Kyllä Samba on ihan sama kaikissa Linux-jakeluissa. Käyttöön se pitää ihan itse asentaa ja konfiguroida.
    Ubuntua olen käyttänyt jo Hoarystä (4.10) alkaen. Nyt käytössä Dapper.
     
  5. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Oli se samba toki siellä, mutta mm. printtereitä ei pystynyt jakamaan windows-verkkoon ja samban säätämisessä meni muutenkin isompi tovi. Dapperin kanssa kaikki toimi ainakin omassa tapauksessa säätämättä.
     

Share This Page