Täysin samaa konetta itsekkin ajatellut tai vaihtoehtoisesti linkki vuoden-kaksi tolla ajattelin pärjätä, mahdotonta(ko)? omiin silmiini näyttää ihan perus ''pelikoneelta'', joku enemmän tietävä voipi valaista enemmän. -Blindi
Ensimmäisen koneen 9500GS on täysin onneton pelaamista ajatellen ja tuon toisen koneen 9600GT:llä vielä pelailee jotenkuten tällä hetkellä mutta ei sitä pelaajalle voi suositella. Eikä ole mitään toivoa että pärjäisit tuolla kahta vuotta, yksi vuosikin on toiveajattelua. Itselläni onneksi erittäin vähän kokemusta pakettikoneista mutta siinäkin näin tarpeeksi kun lähdin selvittelemään tutun pakettikoneen (fujitsu-siemens tai hp, ei voi muistaa) lämpöongelmia. Koneeseen ei oltu ilmeisesti kustannussyistä laitettu kotelotuuletinta ollenkaan joka aiheutti mukavasti ongelmia. Yhden kotelotuulettimen laitto koneeseen tiputti prossun lämpöjä melkein 20 asteella. Ja tässä oltiin säästetty, huoh... Paketti koneiden suurin perisynti on se että jollain on aina tiputettu niitä kustannuksia alas. On laitettu joku superhuono emo tai pommiksi kelpaava poweri joka tulee varmasti aiheuttamaan ongelmia. Mahdollisesti kotelon jäähdytyskin jätetty kokonaan pois. Näppis ja hiiri saattavat olla surkeinta roskaa mitä rahalla saa. Kun verrataan sitä että tehdään JÄRKEVISTÄ osista itsekoottu kone tai valitaan se "vastaava" pakettikone niin ei niille hintaeroa tule välttämättä paljoa. Se vaan kuitenkin on täysin eri asia kun kone tehdään HYVISTÄ osista eikä niinkuin yleensä pakettikoneista eli halvimmista osista. Siinä vaiheessa kun ruvetaan sitten katselemaan kunnon pelikoneita ja katsotaan vaihtoehtoja merkkikoneiden (hp, acer, fujitsu...) ja itse kootun välillä niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää itse kasaaminen. Ei noilta löydy mitään kunnon pelikoneita järkevään hintaan...
On se jännä tuo pakettikone.. Kovaa hintaa kiskovat.. kuluttajan silmään kusevat... on se jännä... Ei ollu nyt hyvä juttu tämä.. Turhaan tässä aikaani kulutin.. Masennuin ja lääkkeet unohdin.. Kauheaan ristituleen itseni likoon laitoin.. yhtään valmista osaa koneeseen ei olla asennettu... Kaikki itse revitty. Suustani kiinni jäin.. Sitä paitsi... Jumalauuta... Ihmiset hulluksi luulevat.... Lääkkeet..
Juttu näyttäisi menevän pakettikoneissa niin, että mitä kalliimpaan ja pelikoneempaan mennään, sitä huonompi on vastin rahoille. Joku 300-400 euron pakettikone käyttiksella vastaa jotenkuten saman hintaista kasattua konetta kun ottaa 100 euron käyttiksen mukaan. Halpa pakettikone on varmaan ihan käypä nettiselailuun, tosin osavalinnat ovat yhä epäjärkeviä, virtalähde ja emo ovat todennäköisesti epälaadukkaita. On vain hyväksyttävä se tosiasia, että pakettikoneet eivät milloinkaan täysin vastaa hintalaatusuhteeltaan itse viisaasti kasattua konetta ja kalliimmat paketit pelaamiseen ovat suoranaista ryöstöä.
Kloonikoneissa saat aina uusimmat piirisarjatkin. Merkkivalmistajat ottavat yleensä halvimmat ja vanhimmat sarjat. Kloonikneessa saat sen, mitä sinä haluat.
Muutama vuosi sitten kun olin vielä koneita myymässä, soitin Fujitsulle koneen sinetistä ja kuulemma se oli vain jotain Saksan markkinoita varten. Suomessa sitä ei katsota ja sen sai avata. Olivat unohtaneet toisen muistikamman kokoonpanossa ja lähettivät niitä sitten jälkeenpäin kauppoihin, joten oli pakkokin avata sinetti. Muiden merkkien sineteistä en tiedä. Töihin on tullut Fujitsua ja Delliä, eikä niissä ole enää sinettiä, vaan nopeasti avattava sivukansi. Itselle ei kovin helposti tulisi mieleen ostaa valmista, koska haluan tietää aika tarkkaan mitä koneen sisällä on. En pelaa tietokoneella, joten varmaan saisin yhtä tehokkaan merkkikoneen ehkä jopa halvemmalla kuin itse kootun. Jos joku tuttu joka ei ole paljoa koneiden kanssa tekemisissä alkaisi kyselemään koottua konetta, niin melko varmasti käsken ostamaan valmiin koneen kaupasta. Töissä toimistokoneina merkkikoneet ovat luotettavuudeltaan ainakin omalla kohdalla olleet melko ylivoimaisia verrattuna koottuihin koneisiin. Lähes kaikki ongelmat ovat olleet kootuissa koneissa. Samoin takuu toimii melko hankalasti itse kootuissa. Itse joutuu selvittämään viallisen osan joka sen jälkeen lähtee takuuvaihtoon. Valmiissa koneessa riittää yleensä puhelinsoitto ja sen jälkeen takuuhuolto hoitaa laitteen kuntoon. Yksittäisen koneen kanssa se ei vielä ole kovin iso ongelma, mutta kun koneita on enemmän, niin aikaa kuluu jo melkoisesti. Tietty joku voi sanoa, että osat olisi voinut valita koottuihin huolellisemmin...
Jos ei löydy skilliä etsiä vikaa itse, tuskin on tullut myöskään itse koottua konetta vaan kone on toimitettu kasattuna. Tällöinhän vian sattuessa kone vain roudataan liikkeeseen takaisin? Toisaalta paljon mielummin etsin vian itse ja korjaan sen helposti mitä vien takuuseen ja olen vähintään 2 viikkoa ilman konetta. Huomaathan, että vaikka otat koneen kasattuna (itse valitut osat) niin se tulee halvemmaksi kuin merkkikoneet ja takuu on yhtä lailla voimassa. Esim tuo gigantin 679€ kone tulisi maksamaan 614€ (hieman tehokkaammalla näyttiksellä) kunhan valitset osat itse sekä otat kasauspalvelun, johon sisältyy myös käyttiksen asennus.
Riippuu miten on osat valittu, luotettavilla osilla on koottu kone täysin omaa luokkaansa myös luotettavuudessa, kun ruvetaan miettimään nimenomaan jotain modecomin virtalähteitä, joita noista merkkikoneista paljon löytyy.
Ei se aina taidoista ole kiinni, mutta kun on vaikkapa 50 koottua konetta hoidettavana, niin kyllä siinä jo hikeä pukkaa. Esim. viallisia kondensaattoreita on aika hankala välillä paikallistaa. Onsite takuu on ainakin omien kokemusten mukaan melko näppärä. Huoltomies tulee puhelin soitolla parissa päivässä paikalle ja laittaa koneen kuntoon. Jos kootusta koneesta on emo rikki, niin ei sitä välttämättä saa sen nopeammin takuuvaihdosta. Itsellä on kyllä aika ristiriitaiset tunteet tästä asiasta. Kotiin en merkkikonetta huolisi ja töihin en kloonia...
Joo työpaikan koneet ovat asia erikseen tottakai. Täälä ei merkkikoneita kovinkaan lämpimästi suositella, koska kysyjät ovat nimenomaan yksityisiä ja lähinnä vielä pelaamiseen tarkoitettua konetta hakemassa.
Se on kyllä totta. Pelikoneen osien valitseminen on jo oma taiteen lajinsa ja siitä en tiedä juuri mitään. Valmiina tuskin saa kovin halvalla kovin hyvää. Kun juuri itselle kokosin koneen, niin olihan se aika mukavaa viihdettä tutkia foorumeilta ja testeistä, että mitkä osat kannattaa valita. Tosin en koonnut pelikonetta, vaan ihan perusmyllyn.
Itsellä pyörii tuolla nurkassa 10 vuotta vanha fujitsun pakettikone.. soittaa musiikkia winampilta ja joskus tenava sillä tetristä pelailee. Koneeseen olen vaihtanut näytönohjaimen tuulettimen joka hajos pari vuotta sitten ja joskus puhaltanut pölyt sieltä pois. muuta huoltoja ei oo tarvinnut tehdä. Ei tuota kannata enää päivittää mutta eipä tarvikkaan. toimii niin pitkään kun toimi
Kolme pakettikonetta on tullut hankittua tähän talouteen, joista kaksi gigantista. Jokainen on hajonnut. Ensimmäinen gigantin kone kävi takuuhuollossa muistaakseni viitisen kertaa, jokainen kesti väh. viikon. Sitten kun viimesen kerran tuli takaisin, eikä inahtanutkaan kun yritti käynnistää, saimme kaupan purettua ja koneen vaihdettua uudenmerkkiseen samasta gigantista. Tämä kesti muistaakseni jopa yli vuoden, ennen kuin kiintolevy pamahti ja monen vuoden tiedostot meni tuhkana tuuleen. Johtopäätös: Tänne ei enää pakettikoneita, kiitos.
Ihme pelleilyä, kasvakaa jo.. Mutsi osti Acerin pakettikoneen koska vanha oli jo niin heikkoa ettei mikään pyörinyt, nyt kolmevuotta vanha kone, kerran imuroin ja rikoin takuut mutta siellä olikin vähemmän pölyä kun omassa koneessani jonka olen ominkäsin kasannut. (Johtuen siitä että mutsi siivoilee useammin kun minä. ) Mutta Aceriin, ei ongelmia, ei vaikeuksia, virusturvan tuki loppu, no avira kehiin ja sillä mennään, ei ulise, ei kitise, ei vaadi ruokaa eikä hauku trolliksi, jos ette ole pakettikoneita kokeillut niin älkää välttämättä tuomitko.
800 eurolla saa kasaamalla jo hyvin paljon paremman koneen kuin tuo. Tuossa on näyttis hintaiselleen kokoonpanolle suorastaan huono, enkä suosittelisi pelaamiseen. Itse kasaamalla voi panostaa oikeaan paikkaan, eikä tarvitse niellä kaikkia kompromisseja, joita fujitsu tarjoaa. En väitä, että noita nimenomaisia osia saisi ainakaan sataa euroa enempää halvemmalla itse kasaamalla, mutta käyttötarkoitukselleen tehokkaamman koneen saa takuulla.
Monta kommenttia on tullut siitä kuinka itse kasaamalla saa todella paljon paremman koneen, mutta yhdessäkään kommentissa ei vain ole näkynyt sitä itse kasattua todella paljon parempaa konetta. Käyttötarkoituksiakin löytyy todella paljon, joten varmasti joku hyötyy merkkimikron ostostakin. Ei se tietokone aina pelaamis tarkoitukseen mene, joten ne ybernopeat näytönohjaimet voi suosiolla unohtaa.
Johtuu lähinnä jaksamisen puutteesta . Tätä verrataan seuraavaan: Emo: http://www.multitronic.fi/?prod=90-MIB5G0-G0EAY00Z Prosessori: http://www.multitronic.fi/?prod=HDX920XCGIBOX Näyttis: http://www.multitronic.fi/?prod=EAH4870/HTDI/512M Muistit (2 kpl näitä): http://www.multitronic.fi/?prod=KVR800D2N5/2G Kovalevy: http://www.multitronic.fi/?prod=HD642JJ Virtalähde: http://www.multitronic.fi/?prod=CTP-500-12G Kotelo: http://www.multitronic.fi/?prod=CLODIUS Käyttis: http://www.multitronic.fi/?prod=66I-01984 Hinta yhteensä ~780 euroa ja lyö tuon fujitsun koneen pelatessa mennen tullen. Osat ovat myös kiintolevyn, emon ja virtalähteen kohdalla valittu laadukkaiksi, kun taas fujitsussa voin lähes vakuuttaa olevan nämä halvimmasta päästä. Tässä on myös ihan selkeä kellotusemo, joka periaatteessa on fujitsun kanssa vertailtaessa turhaan korottamassa hintaa. Jos ei aio kellottaa, voi emon vaihtaa halvempaan ja näyttiksestäkin on vielä niin pitkä pudotus tuonne 9600 GT:n suorituskykyyn, että paljon on varaa puristaa. "Perus pelikonetta" nimenomaan pyydettiin, joten näyttistehoa varmasti tarvitaan. Jos taas tietokone ei mene pelaamistarkoitukseen, niin tuon fujitsun voi jättää yhä ostamatta ja koota paketin, jossa on heikompi näyttis ja löytyy esimerkiksi prosessoritehoa enemmän. Näin säästyy lisähinnalta, jota tuo 9600 GT tuossa varmasti tuo reilusti enemmän kuin oman arvonsa. Minä höpisen nimenomaan tästä fujitsusta, sillä nimenomaan "pelikone"-lisänimen saaneet paketit ovat huonoja hintalaatusuhteeltaan. Mainitsin jo aikaisemmin, ettei halvan nettipakettikoneen hintalaatusuhde ole likikään yhtä huono.