Juu, kiitos vielä minunkin puolesta tuosta info-laatikosta. Toivottavasti otsikot ja viestien sisältö paranee!
Ensin vähän folosofiaa siitä, mitä tapahtuu kun ketjuun ei tule minkäänlaista päätöstä. Syitä ovat mm: - ongelma ratkesi jollakin muulla tavalla, kone vietiin huoltoon, ostettiin uusi tms - ongelma ratkesi kysyjän itse keksimällä tavalla (saattoi johtua käyttäjän itse tekemästä ja havaitsemastaan virheestä) Tähän kohtaan kuuluvat myös esim. kysyjän tekemät laajemmat uudistukset ja asennukset esim. käyttöjärjestelmän uudelleenasennus, vaikka sellaista ei suositeltu - ongelma ratkesi neuvotulla tavalla, tai jos useita neuvoja joillakin niistä - ongelma ei ratkennut eikä kysyjä enää kysynyt kun siihen ei vastauksia tullut - kysyjä teki neuvon mukaan ja ongelma meni pahemmaksi tai kone tilttasi lopullisesti - koneiden, laitteiden ja komponenttien ostajille annetut neuvot kai menevät perille, vaikka niistä ei kommenttia tulisikaan Tuossa nyt muutamia yleisimpiä syitä, ja sitten tietysti näiden yhdistelmiä. Toivon listan osoittavan kaikille, että syitä voi olla monenlaisia. Siksi on neuvomisen kannalta aivan ensiarvoisen tärkeätä että jokin vastaus ja päätös tulisi, vaikka se olisi kaikkea muuta kuin neuvojen onnistunut tulos. Toisaalta listasta näkyy, että on aika ymmärrettäviäkin tilanteita, joissa ketju loppuu tyhjyyteen. Mahdollisesti tarkoitit myös ketjuja, joihin ei ole vastattu mitään. Siihenkin on hyvin monenlaisia syitä, mm. epäselvät kysymykset, riittämättömät lähtötiedot, kiroileva tai muu sääntöjen vastainen tyyli, huono otsikko jns. Omalla kohdallani en ole innostunut vastaamaan kysymykseen, jossa kysytään vähemmän tärkeätä esim. ulkonäön modaamiseen liittyvää pientä yksityiskohtaa tai aivan yksilöllistä laitteistosta ja harvinaisista ohjelmista johtuvaa ongelmaa. Kiitos on ihan kiva ja etenkin sen takia, että silloin neuvo on pelittänyt. Ainakin Neptun pyrkii neuvomaan niin, että siinä olisi mahdollisimman ymmärrettävä ja täydellinen "paketti", eikä vain jokin imuroitava ohjelma. Kovin pitkälle yksityiskohtiin ei voi mennä, esim imuroitavan ohjelman asennuksiin ja sellaisiin. Laitan kyllä esim. varoituksen, jos hommassa on jotakin varottavaa, suuritöistä tai vastaavaa. Erittäin tärkeätä on, että annetut neuvot ovat turvallisia ja vaarattomia, jos riskejä on, on se ehdottomasti mainittava. Sanottakoon vielä yksi perimäinenkin asia. Tietotekniikkafoorumi ei ole kuitenkaan mikään help desk. Se on keskustelufoorumi. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta neuvoa ja opastaa. Jos se sattuu jotakuta kiinnostamaan ja asiasta on ehkä omakohtaistakin kokemusta, niin siitä vaan sivuille.
Kiitos palautteestasi! Tuohon viimeiseen kappaleeseesi vielä, että on TOSI HIENOA, ETTÄ LÖYTYY NÄITÄ PYYTEETTÖMIÄ KANNANOTTAJIA JA NEVOJIA - ilman velvollisuutta. Kiitos.
Olisiko aivan mahdoton idea perustaa afterdawniinkin Yleinen keskustelu -alue, jossa voisi keskustella ihan jokapäiväisistä asioista - ei välttämättä tietotekniikkaan liittyen? Tällaisia alueitahan on lähes jokaisella foorumilla, vaan ei täällä. Toki se toisi moderaattoreille melkoisesti lisää töitä, mutta heitinpähän nyt ilmaan idean.
Tuo on suht lähellä, mutta sekin on keskittynyt lähinnä ongelmiin eikä yleiseen jauhantaan. Ehkä tuota aluetta voisi laajentaa tms. http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=42 http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/c7
Poistaa tämä kauhia, punainen mainostausta... Eipä ainakaan mielytä minua, mutta mikäli rahaa tulee ja se vaikuttaa Afterdawnin positiiviseen kehitykseen, ei siinä sitten mitään.
Kirjaudu sisään ja se häviää =) Itseä taas vähän haittaa noiden "Kirjoittaja Viesti" tekstien heikko näkyminen tuosta taustasta tuossa viestiketjun yläpuolella. Sama on lukittujen ketjujen lopussa. Ei varmaan hieman vaaleammasta tekstin väristä haittaakaan olisi. EDIT: 2 000 postin raja on takana kauan sitten ja arvoni on newbie jonkun virheen takia... Ei muuten haittaa, mutta ikävöin jo sitä raportointi napin ja silmät on sokeana tekstistä: Newbies can't post more than one post every 3 minutes. Noh, odotellaan automaattista päivitystä >.<
heh, one member oli hetken newbie. piti oikein hieraista silmiä. miten saittia tulisi kehittää jatkossa ? no itselläni on ollut sellainen ajatus, että uusia käyttäjiä voisi helpottaa vähän nimimerkin osalta. nythän kun foorumille tullaan, niin nicky voi olla vaikka k***pää. foorumille tulija ei välttämättä käsitä että nickyä ei voi muuttaa jatkossa. itse "häpesin" edellistä käyttäjänimeäni niin paljon että mietin jatkuvasti kuinka siitä pääsisin eroon. no onneksi se tunnus on nyt pysyvästi suljettu. kun foorumille liittyy, niin olisi hyvä jos siellä olisi linkki "listaan" josta voisi valita mieleisen käyttäjänimen (jos ei itse keksi mitään ihanteellista ) oman kokemukseni kautta voin sanoa että moni "vihaa" käyttäjänimeään niin paljon että eroaa foorumilta jo (ainakin osittain) sen vuoksi. ja palaako sitten ? jos käyttäjänimet olisivat aakkosjärjestyksessä, niin olisi helpompi katsoa mitä löytyy ja mitä ei. itse keksisin heti 50 järkevää käyttäjänimeä. nykyisten käyttäjien olisi helppo katsoa ja mahdollisesti lisätä käyttäjänimiä mahdolliseen tiettyyn osioon seuraavasti >> jos keksii käyttäjänimen, niin kirjoittaa foorumin haulla kyseisen nimen ja jos ei löydy, niin sellaista käyttäjää ei ole foorumilla.
Samaa mieltä olen. Itselläni ovat kirjoitukset foorumille vähentyneet, kun tuo nimimerkki on mikä on. Ylläpitokin on suhtautunut todella epäasiallisesti, kun olen kysynyt nimimerkin vaihtomahdollisuutta.
Tota viestin muokkausnappia pitää saada suuremmaksi, varsinkaan uudet käyttäjät eivät tunnu sitä löytävän. Toinen kiva parannus olisi, että viestin raportoinnissa olisi samanlainen "viestiäsi käsitellään" ilmoitus kuin viestiä lähetettäessä.
sääntökohta "Mainostaminen ja pyramidihuijaukset" siellä lukee kohdassa 4. Osto/myynti -ilmoitukset keskustelupalstoillamme ovat kiellettyjä. ilmeisesti kaipaisi päivitystä ? mutta tämä ei ole varsinainen asiani. ainakin minua hatuttaa, koska jos vastaan esim. kysymykseen "digiboksi temppuilee" ja jos mielestäni annan toimivan vastauksen johonkin kysymykseen, niin sen jälkeen on hiljaista kuin länsirintamalla. tulee miettineeksi A ) antoiko kysyjä periksi ? ja päätti ratkaista itse ongelman ? , B ) sai vastauksen ja ratkaisi sen / tai osittain sen avulla ongelman. olisi hyvien tapojen mukaista, että toinen foorumin käyttäjä ilmoittaisi saaneensa apua kysymykseensä. ketäänhän ei voi toki niin pakoittaa tekemään, mutta jos säännöissä lukisi esim. "jos koet saaneesi apua kysymykseesi, niin olisi hyvien tapojen mukaista kiittää / antaa palautetta" jos useat käyttäjät tekisivät näin, niin foorumin postaukset lisääntyisivät jonkin verran. tällaista kohtaa en löydä http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717
Tuommoinen neuvo löytyy jo uuden viestiketjun aloittamissivultakin, eli kaikkista näkyvimmältä paikalta tätä ajatellen, mutta ikävän harva sitä noudattaa. Et ole todellakaan ainoa tuon ongelman kanssa painiskeleva. Kai sitä pitää alkaa boldaamaan viestinsä loppuun tekstiä: "Vastaathan oliko tästä apua!"
muistelin että olisin nähnyt tekstin jossain, mutta en muistanut missä. mutta tuo teksti ei kuitenkaan poista varsinaista ongelmaa. itse aion lisätä "Vastaathan oliko tästä apua!" tyyppisen tekstin allekirjoitukseeni. EDIT: koska aloitan aniharvoin jonkun ketjun, niin on tuo ilmoitus tullut nähtyä aniharvoin. jos taas vastaan jollekkin, niin tuota ilmoitusta ei "luonnollisesti" ole näkyvillä.
Tuolla aD:n etusivulla alimmaisena olevassa 'Uusimmat viestit keskustelualueellamme' olevassa laatikossa olevien viestiketjujen yhteytyeen olisi mukava saada linkki, jolla pääsisi aina lukemaan viestiketjun viimeistä sivua, eikä aina tarvitsisi mennä ensimmäisen sivun kautta. Yleensä kun tulee etusivua luettua, luen sieltä alhaalta myös ne uusimmat viestit ja olisi mukava päästä niissä ketjuissa viimeiselle sivulle, joista tietää jo että niissä keskustelu on jatkunut jo ensimmäistä sivua pitemmälle.
Eikö tuon ylisuurien kuvien postaamisen voisi ratkaista tekemällä jokaisesta viestilaatikosta "sivulle rullattavan", ettei yksi iso kuva venyttäisi aina jokaista tekstinpätkää(koko ketjun sivua)?
Jep. Toi on kieltämättä yks eniten vituttavista asioista kun sivulle laitetaan iso kuva, jonka jälkeen sivua joutuu rullaan alapalkista sivulle (riippuen titysti hiirestä). Kuvien automaattinen koon muuttaminen olis asiallinen!
Selailin tuossa laitevertailua ja huomasin ettei yhtäkään monitoimikaukosäädintä ollut listalla. Eikä mitään ryhmää minne sellaisen voisi lisätä... Onko laitevertailu palstalle mahdollista ehdottaa jotain uutta tuoteryhmää? Mielestäni monitoimikaukosäätimet olisi uusi hyvä tuoteryhmä viihde-elektroniikka osioon? Tuollaisia monitoimisia säätimiähän löytyy kauppojen hyllyiltä todella paljon. Eri merkkisiä,mallisia, eri toimintoja sisältäviä ymsyms... Voisi olla hyödyllinen osio laitevertailuun kaukosäädintä valittaessa, koska moniltahan löytyy kaukosäätimiä vaikka muille jakaa... On dvd:t, tv:t,vahvistimet,digiboksit ymsyms... Itse korvasin 5 kaukosäädintä yhdellä Mitä muut mieltä tälläisestä ehdotuksesta?