"Evästeiden hyväksyntä tapahtuu yhdellä klikkauksella, ja niistä kieltäytymisen pitäisi olla yhtä helppoa, sanoi [Ranskan] CNIL:n tietosuoja- ja sanktiojohtaja Karin Kiefer." https://www.is.fi/digitoday/art-2000008523335.html
Monet sivustot ovatkin jo päätyneet tähän tapaan. Kuten@1pertti edellisessä kirjoitti jo ratkaisun asiaan, mutta laitetaan nyt tämä viesti, kun tuli kirjoitettua jo ennen sitä. Olen seurannut ja käynyt siksi monilla eri sivustoilla katsemassa noita evästekyselyjä. Valtaosa kyselyissä on "Hylkää kaikki" tai "Hallinnoi asetuksia" ja kun hallinnoi niin tulee: Didable Cookies tai Hylkää kaikki. AD vetää evästekyselyissä kuitenkin pohjat ylivoimaisesti ikävimmällä tavalla hoitaa kysely. Kuka haluaa jakaa itsestään tiedot avoimesti eri sivustoille ja antaa luvan lähes kaikkeen itseään koskevaan. Tietojen jakoa itsestään, niin vähän kuin mahdollista, johon uskon kaikkien käyttäjien yhtyvän. Haluaako AD päästä viimeisistäkin sinnikkäistä käyttäjistään eroon tuolla vaikeutetulla kyselyllä? Muut sivustot ovat tuon osanneet, mitä täällä ei osata, tai sitten vaan laiskuus vaivaa, niin kuin monessa muussakin foorumin asiassa. (Harakanvarpaatkin taas täyttää yhden sivun.) Edit; Vaikka motit muita sivustoja, etteivät ole tehneet sääntöjen mukaan, niin pitäisi varmaan tuijottaa vähän omaakin napaa.
Google Funding Choices oikeasti tekee sen, mitä laki sen vaatiikin tekevän: Jos estät sen kautta keksit, keksit ja tietojen välitys oikeasti estetään muualle. Nyt näköjään muutkin ovat pikkuhiljaa alkaneet heräämään tuohon ja mm. Mobiilifi on ottanut saman keksikyselyn kuin mekin käyttöönsä. IO-Techillä ja vaikka SuomiMobiilissa kekskeistä ei voi mitenkään edes kieltäytyä, niistä vain kerrotaan että "näitä nyt on". En halua muita dissata tällä, vaan lähinnä yritän havainnollistaa sitä, että keksikysely pitäisi toteuttaa niin, että siinä tehdyt valinnat oikeanoikeasti myös tekevät, mitä lupaavat - ja se on oikeasti ihan hiton hankalaa teknisesti toteuttaa (eli sallitaan vaikka mainonta, mutta ilman kohdennusta -> tuo tieto pitää välittää eri kanavien kautta kaikille mainosverkoille). Siksi me käytetään valmista Googlen tarjoamaa palikkaa, kuten about miljoona muutakin sivustoa ympäri maailmaa. Meillä on tosiaan nyt tuo Googlen kikkare käytössä, jonka ainoa ongelma on se, että siinä ei ole selkeää "salli vain pakolliset"-nappia. Joka on Traficomin viimeisen linjauksen mukaan väärin - joten oletan Googlen korjaavan tuota kyselyä lähiaikoina. Muita vaihtoehtojakin ollaan kyllä katsottu, mutta ne on ihan järisyttävän kalliita: muistaakseni 37 euroa/kk/alidomain, joten meillä laskua napsahtaisi tonnin verran kuukaudessa pelkistä keksikyselyistä. Summary: Joo, meidän keksikyselyssä on raivostuttavaa se, että ei ole "salli vain pakolliset"-nappia. Mutta me sentään *yritämme* noudatta lakia.
Kiva, että "yritätte". Aivan ja siihen pitää vastata vähintään 18 kieltoa, kuka jaksaa. Lainsäätäjän tarkoitus ei voi olla väsyttää käyttäjää niin monilla kohdilla vastata, joiden kaikkien tarkoitusta ei edes ymmärrä, mitä ne kerää. Aivan ja muut ei noudata lakia laittamalla vaihtoehdoksi vaan kaksi kohta "Hyväksy" tai "Hylkää kaikki". Ovat varmaan taitavia, kun sen osanneet kahdella vaihtoehdolla tehdä. Edit: saa nähdä kuinka kauan Googlella kestää tehdä helpottavat muutokset kyselyyn. https://www.is.fi/digitoday/art-2000008523335.html
GDPR enforcer rules that IAB Europe’s consent popups are unlawful Google, Amazon, and the entire tracking industry relies on IAB Europe’s consent system, which has now been found to be illegal following complaints coordinated by ICCL. EU data protection authorities find that the consent popups that plagued Europeans for years are illegal. All data collected through them must be deleted. This decision impacts Google’s, Amazon’s and Microsoft’s online advertising businesses. Koko artikkeli: https://www.iccl.ie/news/gdpr-enforcer-rules-that-iab-europes-consent-popups-are-unlawful/
Taisi tulla lunta tupaan, mikä ihme se on runsaslumisen talven aikana. Monta kertaa täällä on toitotettu, että AD:ssa on lainmukainen eväste kysely ja muilla laiton. Pitäisiköhän ottaa kantaa uudelleen edellisen viestin sanoman jälkeen.
Joo, TCF-framework todettiin laittomaksi, uutisoimme asiasta itsekin. Ongelmana oli se, että se välittää tiedon myös "en halua evästeitä"-tiedosta eteenpäin. Sinänsä TCF-rakenteen käyttö on kuitenkin se "oikea" tapa toimia: eli kun kerrot, että et halua keksejä, se tieto välitetään mainoskoodille ja se oikeanoikeasti myös tottelee sitä -> mainokset eivät enää ole kohdennettuja (ja mm. YouTuben upotukset eivät enää toimi). Malli elää varmasti tuon päätöksen myötä, mutta veikkaan, että noista kyselyistä tulee vain entistä isompia ja laajempia jatkossa, kun mm. YouTube-upotuksiinkin pitää pyytää lupa. Väittäisin, että meidän TCF:ää käyttävä malli on kuitenkin sata kertaa laillisempi kuin sellainen lätkä alareunassa joka kertoo "hei, me käytetään keksejä" ja vieressä "ok"-nappi
Maallikkona en ymmärrä, mitä tarkoittaa "tieto välitetään mainoskoodille". Jos joku ei halua keksejä tallennettavaksi, yksinkertaisinta on olla asettamatta keksejä. Yleensä keksien täydellisen kiellon sijaan on myös mahdollisuus hyväksyä pelkästään sivun toiminnalle tarpeelliset keksit. Tätäkin tietoa on aivan turha välittää edelleen mainostajille tai muulle kolmannelle osapuolelle ja senhän uusi ratkaisu kieltääkin.
Rautalangasta: TCF-framework toimii nyt niin, että kun ruksit "ei, en halua keksejä", niin se TCF välittää tuon tiedon kaikille mainosverkoille (joita on siis satoja, ellei tuhansia) ja kertoo, että "hey, nyt tälle käyttäjälle ei sit enää saa kohdentaa mainoksia tällä sivustolla" ja silloin ne mainosverkossa automaattisesti mainostilaa ostavat botit ostavat juuri sinun silmillesi kohdentamatonta mainontaa sen sivun mainospaikoilta. Eli nykyisinhän siis joka ikinen mainospaikka minkä näet toimii niin, että se just sillä siunaaman sekunnilla ladattava mainos on käynyt nanosekunnissa mainoshuutokaupassa, jossa juuri se mainos on myyty eniten siitä tarjoavalle taholle. Ja jos mainosverkot tietävät sinusta enemmän (ne keksit), se hinta on yleensä kovempi, koska voidaan kohdentaa paremmin. Jos taas olet kieltäytynyt kekseistä, tieto menee mainosverkoille, että nyt sit tarvittaisiin "yleismainontaa", josta maksetaan vähemmän - ja eniten tarjonnut voittaa ja se mainos näytetään. Nyt siis laittomaksi todettiin se, että "hey, tyyppi 123 ei halua kohdennettua mainontaa" -tieto välitettiin eteenpäin.