Kävin tuol zyxel:in sivuilla etsimässä titoa ko. aiheesta, mutta olen aika keltanokka viel tuossa aiheessa, että miten otan selaimella yhteyden motukanhallintaan?
Tuossa on ote ohjekirjasta jonka luin sen sivuilla. Firewall • Stateful Packet Inspection • Prevent Denial of Service • Access Control of service • Packet Filtering • Real-time Attack Alert and logs Security • Packet Filtering for controlled access to and from your LAN • Password-protected System Management Terminal • PAP (Password Authentication Protocol) • CHAP (Challenge Handshake Authentication Protocol) and Microsoft CHAP
En tiedä toimiiko tämä, mutta näitä arvoja käytetään yleisesti ADSL-reitittimien kanssa. Laita tietokoneen IP-asetuksiin seuraavat: IP=192.168.0.2 Default Gateway=192.168.0.1 Ja yritä selaimella osoitteeseen 192.168.0.1
joo kokeilin noita asetuksia mut sit se sulki yhteyden ja heitti mut sinne mistä pistetään ip osoite ja dns jne... ja ne asetukset oli alunperin sellaiset et se hakee sen ip:n ja dns:n automaattisesti. pitäiskö se olla sellainen että määritän ne sinne automaattisesti?
Itse olen toteuttanut tuon Telewellin reitittimen kanssa siten, että se hakee palvelun tarjoajalta automaagisesti dns/ip:n, mutta sisäverkossa sen ip on 192.168.0.1 ja tietokoneeni ip 192.168.0.2. Tuo Zyxel:in laitehan oli reititin? Eli siinä on paikat usealle koneelle? Miten olet ottanut sisäverkon käyttöön?
joo siinä on paikat 4 koneelle, mutta minun mielestäni siinä ei ole sisäverkkoa. verkko yhteys asetuksissa on vain lähiverkko yhteys vai tarkoittaako samaa asiaa? eli minulta taitaa puuttua joitain asetuksia vai? siellähän on vaihto ehtoja nämä: Luo koti tai pien yritys verkko Luo yhteys työpaikan sisäiseen verkkon ja nyt siel on lähiverkko yhteys. vai mahdanko olla ihan hako teillä.
Elikkä reitittimessä on 4 porttia johon voit kytkeä koneita. Nämä liitettävät koneet muodostavat sisäisen verkon. Reitittimen IP (sisäverkossa) on 192.168.0.1. Liitettäville koneille annetaan sisäverkolle tarkoitettu IP-osoite joka on muuten sama mitä reitittimelle, mutta viimeinen numero on 2,3,4 jne. Default Gatewayksi liitettäviin koneisiin laitetaan 192.168.0.1. Reitittimen asetuksiin laitetaan, että se hakee IP:n ja DNS:n automaattisesti palveluntarjoajalta. Mikäli reititin on selaimen kautta konffattavissa, niin selaimeen kirjoitetaan reitittimen osoite 192.168.0.1. Tätä kautta pitäsisi päästä käsiksi filtteröintiin, joka [bold]mahdollisesti[/bold] on ratkaisu ongelmaasi. Noita IP-asetuksiahan pääset muuttamaan ottamalla nykyisen yhteytesi properties -> TCP/IP Properties.
No nyt sain 192.168.1.1 oli se osoite, mutta nyt se pyytää käyttäjä tunnusta ja salasanaa ennen kuin pääsee reitittimeen sisälle?? mitäs siihen tulis pistää ku en ole itse ainakaan koskaan asettanut salasanaa mihinkään?
Tosin nuo kiinteät IP:t eivät ole välttämättömiä vaan pitäisi sen toimia myös automaattisella IP ja DNS haulla, jolloin reititin myöntää ne koneelle. Ja tarkastin oman reitittimeni osoitteen joka olikin 192.168.0.254. Sama pää kesät - talvet...
Yritä admin / admin. Nuo on aika yleisesti käytössä olevat oletusarvot. Jos ei ole, niin soitto laitteen edustajalle voi auttaa.
noi oli siis ne osoitteet mitkä kone haki itse toisessa oli vain 33 siinä välissä, mutta kai sit soitan puhelin yhtiöön ja kysyn et mikä mahtaa olla salasana tolle laatikolle ku se kuitenkin ilmoittaa selaimen avulla sen et kyseessä on zyxel prestige 550h, joten se tajuaa ainakin et mihin on pyrkimässä. Suuret kiitokset joka tapauksessa että joku on jaksanut kuunnella murheitani=)
Kävin lukasemassa ohjeet Zyxelin kotisivuilta ja siellä oli mainittu, että oletus tunnukset ovat admin / 1234. Ohessa linkki pikaohjeeseen. ftp://ftp.europe.zyxel.com/p650HWseries/document/p650HWseries_v3-40_QuickStartGuide.pdf
joo kokeilin niitäkin mut ei päästänyt sisää. luulen et siihen on joskus vaihdettu se salasana ettei sinne pääse sorkkimaan. ja sit ku soittaa palvelun tarjoalle niin sit se rokottaa ylimääräistä kun se tulee käymään. Huomasin et siel oli troubleshooting kohdassa, muistaakseni toisiks viiminen lokero niin siel luki että: if you have changed the password and have forgotten it, you will need to upload the default configuration file ( see users guide) mut ku ei ole mitään softaa tohon matolaatikkoon ja en saanut auki tota manuaalia.
Et saanut antamani linkkiä auki, vai sitä users quidea? Mikäli kysymys on Zyxelin sivuilla olevista US | Europe -linkeistä, niin klikkaa linkin päällä hiiren oikeata näppäintä ja valitse [bold]Save Target As[/bold]. Onko reitittimesi oma vai vuokrakone? Mikäli se on vuokrakone, niin sitten jotenkin ymmärtää, että ovat salanneet hallinnan, mut ei muuten. Ja mikäli se on oma kone niin pitäähän omistajan päästä käyttämään reitittimiään miten haluaa.
Kyllä on vuokra kone, mutta luulis että sitä saa käyttää ilman palomuuria tai siis filteröintiä. Pitäis saada jostain se softa ja ohittaa mokoma salasana. prkl. tai mennä suosiolla vanhemmitten luo kylään imuroimaan 10mb yhteys työnpuolesta.