1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Paras kevyt Linux distro?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by NorttiBoy, Apr 5, 2006.

  1. NorttiBoy

    NorttiBoy Active member

    Joined:
    Jul 19, 2005
    Messages:
    1,817
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eikös Linuxien nimenomaan pitäisi olla kevyempiä ja varma toimisempia vanhallakin koneella, toisin kuin windows? Enkä kyllä lähde muistin määrää nostamaan jos siinä saa jonkun graafisen suht helppokäyttöisen Linuxin rullaamaan, ihan vain kevyessä käytössä. Luulen, että Gnomea tai KDE:tä se ei kunnolla pyöritä. Ubuntun serveri versio vaatii vähintään 64 Mt muistia, mutta miten on toiminta tuolla muisti määrällä?
     
  2. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    - joo pitäisi!

    Ja suosittelen Miitin kanssa samaa eli Slackware Fluxboxilla tai Xfce4:llä.
     
  3. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Mulla on käsitys että freeBDS pyörisi vanhassa koneessa nopeamin kuin Linux. Debian myös aika kevyt jakelu. blackbox myös hyvä vaihtoehtto kevyeksi ikkunamanageriksi. Vähän selaisin, mutta ei sattunut silmään eri distrojen minimivaatimuksia koneelle. Kyllä tuolla musaa kuuluu. leffat on vähän siinä rajoilla, että saa näkymään. Ja esim dillo selain on sairaan nopea blackboxin päällä.
     
  4. NorttiBoy

    NorttiBoy Active member

    Joined:
    Jul 19, 2005
    Messages:
    1,817
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Joo täytyy katella.
     
  5. Isukki50

    Isukki50 Regular member

    Joined:
    Jun 5, 2003
    Messages:
    125
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ei pyörinyt Xubuntu eikä DSL vanhassa koneessani (Pentium 200 MHz & 128 MB muistia)... Erityisesti Xubuntu jäi jauhamaan pitkiksi ajoiksi omia juttujaan.
     
    Last edited: Apr 16, 2006
  6. Norpa

    Norpa Member

    Joined:
    Feb 1, 2005
    Messages:
    91
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Aika ihme jos ei lähtenyt dsl pyörimään, itse käytin sitä ibm 390 läppärissä, jossa on 233MHz mmx prossu ja 32Mb muistia, ihan hyvin pyöri.

    Löysin nyt siihen 128Mb muistia lisää ja nyt on gentoo, joka vaikuttaa erittäin pätevältä.
     
  7. Isukki50

    Isukki50 Regular member

    Joined:
    Jun 5, 2003
    Messages:
    125
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    DSL pyöri paremmin kuin Xubuntu, mutta vähän nihkeästi sekin. Lisäksi ulkoasu oli melko karun oloinen. Kokeilen Slackwarea seuraavaksi. Tämän projektin tarkoituksena on siis vain katsoa, saanko puhallettua henkiin 9 vuotta vanhan Pentiumini. Jos toimii niin toimii, jos ei, niin ei voi mitään.
     
  8. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Selaimena ei varmana firefoxia / mozillaa kannata käyttää, vaihtoehtoja on repot täynnä.
     
  9. Isukki50

    Isukki50 Regular member

    Joined:
    Jun 5, 2003
    Messages:
    125
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ei futannu slackware. Kuhni samaan tapaan kuin edeltäjätkin. Oli myös niin karun näköinen, ettei sitä kannata vissiin tyrkyttää 10-vuotiaalle ensimmäiseksi käyttikseksi.

    Taitaa olla aika päivittää emo (Pentium I 200 MHz)...
     
  10. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Noin vanhassa raudassa voi olla yleensäkin jotain vikaa, musteissa kovossa etc. Itse olen vanhaa 500 mhz & 196mt konetta laitellut, haalinut parhaat osat vanhoista jaloissapyörivistä koneenraadoista. Seitsämästä kovalevystä vain yksi pelitti välttävästi, sekin vain dma2-tilassa, muisteja en ole vielä skannaillut, mutta sekin on edessa pian.
     
  11. W4RMak3r

    W4RMak3r Member

    Joined:
    Jan 1, 2005
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    debian + xfce4 = 40mb
     
  12. alavin

    alavin Member

    Joined:
    Sep 2, 2005
    Messages:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Slackwaressakin. on xfce4 mm. norjalainen (Wolwix) samoin Zenwalk,(ranskalainen) ainakin jälkimmäinen lataa jonkinverran suomennetun työpöydän. nettiin dillo.
     
  13. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Kerro mullekin jos löydät jostain "hienon näköisen" OS:n joka pyörii 200mhz penassa. Slackware toimi mun vanhassa 150mhz penassakin XFCE:llä aivan hyvin. Jos ei kelpaa, niin DOS:ia saa ilmaiseksi :)
     
  14. Spotteri

    Spotteri Regular member

    Joined:
    Jan 15, 2004
    Messages:
    128
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Itse ihastuin ZenWalk linuxiin (ent.nimi minislack). Kevyt, ei miljoonaa turhaa softaa ja löytyy kaikenkarvaiset kehitystyöhalut systeemin muokkaamiseen ja lähdekoodien kääntämiseen. Tämän kanssa elo lähdekoodien kassa on todellakin ollut vaivattominta.
     

Share This Page