1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Pokkarin valinta

Discussion in 'Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue' started by kale22, Jul 9, 2011.

1. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
    Noi erot ei juurikaan vaikuta oikeaan valotukseen. Jos vertaat kahta pokkaria samalla aukolla, isolla ja ajalla, niin ne on hyvin lähellä toisiaan. Vaikka se f-arvo mittaakin aukon kokoa, niin sitä valoa ei vaan ehdi paljoakaan kadota siinä matkalla kennolle. Sen aukon koko on huomattavasti merkityksellisempi. Eli siis noi f-arvot ei ole mitään hatusta vedettyjä markkinointikikkoja. Itse olet nyt väittämässä ettei pitäisi uskoa valmistajien f-arvoja, koska ne ei mielestäsi ole tarpeeksi tarkkoja. Minä väitän että ne on aivan tarpeeksi tarkkoja 99% käyttäjistä.

Tarkoitin sitä että jos pokkarilla kuvaa laittamalla siihen ulkoisen mittarin (ei siis itse pokkarin mittarin) antamat arvot, niin kyllä se vaan tuppaa valottumaan oikein. Itse väität ettei ne f-arvot pidä paikkansa, jolloin ulkoisen mittarin käyttö olisi mahdotonta tai vaatisi aina kalibrointia.

Kohteen etäisyys linssiin suhteessa kohteen etäisyys taustaan + aukon koko määrää aina sen mitä siinä kuvassa on terävää. Sama pätee kaikkeen kuvaukseen. Makrokuvissa se etäisyys linssiin on pieni, niin se syväterävyyskin aina pienenee.

Share This Page