Remmiahdin (kompressor) suunnitteilla... MB E300-24V. Pitkässä kuusessa suunnittelu mutta kuitenkin ajatelmissa. Turbo-Saab (900 aero) aikanaan 1.4 bar ahtopaineilla alkoi märällä tiellä potkimaan kolmosella joutavia, tyhjää. Vaikea ohitella rekkaa kun piti nakata nelosta pesään ja ahtopaineet tipahtivat. Pallella oli pointti noissa wanhemmissa vehkeissä. Ja vielä... Jos löytää "löydön" niin se on melkein sama mikä se on. Sokealla papilla saaressa ollut auto. Tai wanhan opettajan auto jolla on ajettu vuodessa 3000 kilometriä. Jos sitäkään. Merkillä ja mallilla ei todellakaan väliä jos asiallisesti pidetty. Tämä nyt muljahti autopuolen jutuiksi mutta tällä ketjulla aihe on vapaa.
sama millasen romun laittaa niin tonnilla tai alle sen saa yleensä uutta vastaavaksi, ei kuitenkaa osta minkään ns kauniisti sanottuna nuoreen aikusen autoa niin hyvin menee... Yhdellä mun kaverilla on sellanen tyyli et se ajaa autolla niin kauan ku se vain liikkuu eteen ja taaksepäin ja sitten vaihtaa "uuden" ~300€ auton, ei ole khyl minun mieleen semmonen kun oma 220k ajettu astra on rahalliselta arvoltaan ~200€ ja olen huoltanut/korjaillut sitä jo tonnilla täs muutaman vuoden sisään
Mjoo isällä ollut vähän tämä taktiikka ja monella muulla tutulla myös, se on aina hyvä ollut kun vikalle leimalle autoa vienyt niin paikkailtu kriittiset reiät korista jollain purukumi/sikamassa/jesarivirityksilla Mutta minkäs teet jos näin tulee jopa halvemmaksi, jos ostaa sen 200-300e auton jolla ajaa vuoden/pari kuin että ostelee tonnin auton jota huoltoo samoilla hinnoilla samoilla aikaväleillä pahimmillaan,
No ero tulee siinä että se josta on pietty huolta niin sillä uskaltaa lähteä pitempääkin lenkkiä tekemään eikä kokoajan tarvi jännittää että milloin se öljypohjan korkin tilalla oleva puutikku irtuaa yms
On tuo palomuurin konffaaminen pikkasen helpompaa nykyään ainaki tossa avg:ssä ku aikoinaan zone alarmissa.. Tuota osas käyttää heti vaikken noitten softien kans kummemmin ookkaan leikkiny..
Autoista puheenollen: auto pc projekti alkaa olemaan valmis. Citikan takakontissa 2kpl 74AH akkua ja kone. Pitäisi jonkun aikaa riittää virtaa. Johdot kuvassa on vielä luokkaa testiasennus. Näytön virkaa hoitaa lenovon usb-näyttö. Jos vaikka seuraavaksi kehittelisi tästä 50L kylmälaukusta jääkaapin 80W peltier elementillä.
Tuosta kone autossa rakennelmasta heräsi taas mielenkiinto alkaa virittämään tablettia kojelautaan . Joku näppärä oli jo ehtinyt "reverse-engineeraamaan" googlen android auton ja tehnyt siitä asennettavan softan esim. Tablettiin.
Hmm. Autohommista vielä sen verran että lumiassa oli ladattavissa sovelluksissa ilmainen OBD Auto Doctor... taitaa olla höpöjuttu. Miten tuo muka lähettää luuriin tietoa? Jaah, missasin kokonaan tuon lisätiedon... hah.
Oletkos @IlmoPJ tutustunut tuollaiseen itse? Korjaamolla on TEXA-merkkinen testeri langattomasti läppäriin. Toki löytyy tallentava palikka obd-pistokkeeseen josta saa jälkeenpäin purettua dataa. Voi jättää vaikka viikonlopuksi autoon kiinni ja tsekata tilanteen jossa mahdollinen vika ilmeni. Noh, ainakin suuntaa-antavaa tietoa. Usein vain pitää pähkäillä ja käyttää myöskin silmiään ja korviaan. Ilmavuodot sekoittavat seokset joskus ihmeellisesti. Vain esimerkkinä.
En ole tutustunut, mutta tuossa lähihuoltoasemalla oli tuollainen dongle myynnissä, hintaan 29€. Silloin lukaisin niiden esitteen. Yhteysohjelmia on saatavissa lähes kaikkiin nyky järjestelmiin. Oikealla ohjelmalla pystyisit varmaan kytkeytymään työpaikkasi laitteeseen jos se on WiFi-yhteudellä Kokeile ladata tuo Lumian ohjelma ja kytkeytyä sillä langattomaan yhteyteen työpaikasi laitteeseen. Sen käyttöohjeista varmaan löytyy verkon nimi ja salasana. Jotenkin kuvittelen, että saattaisi toimia, koska käsittääkseni tuo mittaustapa on melko yhdenmukainen eri laitteilla.
Sepä vain taitaakin olla WiFi:llä. Jep kokeilen tuota piruuttani, mitään vahinkoahan tuosta ei tule romppeisiin. Onkohan niitä lähihuoltoaseman palikoita vielä olemassa... ? Jotkut navigaattoritkin osaavat nykyisin käyttää tuollaista tietoa ja ruudun voi vaihtaa (tosin yksinkertaisiin atm) tietoihin ajoneuvon sielunelämästä puheohjauksen ollessa edelleen taustalla. Jaa kantavuus oli työmaalla jotain alle 20 metriä eli oliskohan tuo buetoothilla kuitenkin. Hmm. Sellainen tyynypurukumin kokoinen pikku natsa usb-porttiin. Noh kokeillaan silläkin.
Kyllä sitä voi kokeileilla ilman, että se aiheuttaisi vahinkoa. Viime tankkauskerralla en havainnut sen tarjousesitettä enää, mutta voin kysellä, kun seuraavan kerran menen tankkaamaan. Varsin pieni palikka se oli. Suuresti uskon, että niiden yhteystapa on WiFi, joka ottaa käyttösähkön pistokkeen kautta autosta.
Thanks. Ottavat käyttösähkön autosta. Obd-pistokkeelle tulee jatkuva virta jolla pidetään yhteys toiminnassa. Jeps eipä noilla softilla mitään säädellä vaan tarkkailuun ovat kehitetty. Toisaalta kiinnostaa mitä pellin alla tapahtuu, edes jotain infoa. Oma kiesi on sen verran wanha ettei tietoa saa kuin vilkkukoodeilla mutta mukava tuollainen "leikkikalu" olisi olemassa kun kulkee luurin matkassa. Ajat kehittyvät.
Voi niitä aikoja kun hyppyjohtoa lyötiin pistokkeeseen ja kateltiin monta pitkää ja montako lyhyttä väläystä kojelaudan valot näyttää niin sitä primeraa ennen fiksattiin. Nyt pitää olla vaikka mitä diagnostiikkahärpättimiä että auto voi kertoa sulle että bensa on loppu
Joskus on kieltämättä sahattu hiki päässä starttiboosterilla kun polttoainemittari on näyttänyt väärin... no gasoline. Sullakin rick79 saattaa olla luurissa "kauppa/ilmaiset hyöty ja hupi tms" jutussa tuo obd, kelaappas sovelluksia.