Juuh... Ihan ihme häröilyä piti kone. Olin tosiaan ihan 100% varma että rauta petti, mut ei. Mikä lie, ei tietoa.
Tuo on hieman kinkkinen juttu kun bensa palautuu p-a tankkiin eli käytetään vaan mitä tarvitsee. Noin periaatteessa. Pitäisi olla virtausmittarit tulo- ja paluupuolella josta sitten laskisi erotuksen. Kynä ja paperi on edelleen hyviä työkaluja. Kaasarivehkeissä tuo niinkin onnistuu. Ennen wanhaan myytiin jopa "ajotietokoneita" joista sai myös tuollaisenkin tiedon. Virtausanturi vain bensapumpun perään. Toinen asia oli kokonaan että kuinka tarkkaan tiedon näyttivät.
Kympillä sais bluetooth pulikkapalikan obd porttiin joka lupailee näyttää kulutusta. Se että toimiiko tossa autossa, onki sitte eri asia. Tosin voihan sillä lukee vaikka koodeja, tms. Jos ei muuta keksi. Lumiaan löyty jopa obd auto doctor-softa
^ OBD (on-board diagnostics) antaa tietoa mutta yleensä vm. 2001 lähtien nuo ovat olleet vakiona. Katsastuksessa esim. luetaan boksista ettei ole päästöihin vaikuttavia vikoja. Merkkivalon täytyy myöskin syttyä ja jäädä sammuksiin. On täysin auto(softa)pohjaista mitä tietoa annetaan lisukkeeksi. Joissakin ei juuri mitään mutta joissakin yllinkyllin. Tällöin pikku palikka paikkaansa ja tosiaankin vaikkapas kännysovellus auki. Itsellänikin on lumiassa tuo autodoctor-sovellus mutta kun linttana on vm. -91 niin käyttö on jäänyt aikas vähälle... Työaikana ei taas ole oikein aikaa räpläillä juttuja kun asiakas seisoo vieressä ja pommittaa kysymyksillään kelloa katsellen. Muuten tuo olisi oikeinkin mielenkiintoista puuhaa. Esim. pikku rukkauksia pystyy tekemään ahtopainepuolella. Ylikellotusta sillä alueella. Ja hetkelliset kulutukset yms. saattaa saada näkyville kännyn näyttöön softalla. Kaikki riippuu kuitenkin edellämainituista seikoista. edit. Mistä kympillä palikkaa obd töpseliin?
http://catjuggling.com/wp-content/uploads/2012/06/1997-Honda-Civic-fuses-and-OBD-II.jpg tuo haluaa kertoa mulle sen mitä guugelikin, eli honda on käyttäny obdII portteja tähän malliin 96-vuodesta asti, ja siks niistä olis jotain tietoa mahollista onkia. Kiinasta ja huutonetistä löytyy palikoita kaikkeen lähtöön.
Hupi- , jopa hyötymielessä voisit kokeilla ko. palikkaaa Hondaan? Edelleen, kaikki riippuu siitä mitä on ladattu tehtaalla auton boksiin. Nykyään näkee todelliset kilometrit, huollot yms. Rengaspaineet ja softalla voi säätää vaikka minkälaisia juttuja ja tulevaisuudessa lista vain pitenee. Jopa luurilla räplätessä mikäli omaa sopivan ohjelman sitä varten. Multimedia yms. yleinen yhteensopivuus yhdentyy nykyisin kovaa vauhtia ja perässäpysyminen on aina haaste kun jokaisella valmistajalla on kuitenkin oma näkemyksensä kuinka parasta olisi tai edes kompromissi. Hieman harmaata aluetta. Haalaripukuinen toisinaan raapii päätänsä näissä seikoissa. Tehdään juttuja juttujen vuoksi. Kun esim. ohjausyksiköt saavat kosteutta sisuksiinsa niin vian hakeminen saattaa olla enemmän kuin muutaman minuutin juttu. Mutta se on "kehitystä". Toivottavasti ei vie huomiota liiaksi itse verbistä, ajamisesta. Laitampas jokusen kuvatuksen vehkeestä jonka kanssa niinkin pärjäilee. Ei ole oma. Mediavärkkinä toimii vissiinkin mittaristo, radio sekä kello. edit. Pyöreä perrseinen MB 300 vuosimallia 1955.
Mun mielestä autojen kehitys menee koko ajan huonompaan suuntaan, auto ajaa ja kuski vaan hengailee mukana.. Meille ei hevin sellasta kotteroa tuu että en sille ite vois jotain tehä. Niistä helvetin sähkövirityksistä oo mitää muutako harmia. Ne voi aurinkorannalla toimia kivasti mutta kun herra pakkanen tulee kylään ja mittari on -30astetta niin kaikkee jännää ilmaantuu. Jotenki nauratti yhen opettajan juttu että rellu purkaa akkua ja nyt ei uskalla laittaa konepeltiä kunnolla kiinni ku jos akku menee tyhjäks niin autoon ei pääse mitenkään sisälle ku kaikki toimii sähköllä Aika helvetin hazardia jossain motarilla vetää 120km/h, konepelti pelkän tuulihaan varassa.. puuh Mutta mersu on hieno
Tämä ^ on sellainen hiekkalaatikko jossa tehdään ns. innovaatioita mutta tosiaan pääasialliset markkina-alueet eivät välttämättä ole pohjoisessa euroopassa. Hyytymisiä sattuu ja uudehkoja vehkeitä tuodaan lavetilla korjaamon pihalle ihmeteltäviksi jo nyt. Toistunee tulevaisuudessa useamminkin. On matkaa vielä reilusti ihmetellä kehityksen kaarta. +30 astetta on tosiaan hieman eri asia kuin -30 astetta. muoks. @rick79 yv....
@rick79 Jos haluat mitata keskikulutusta, tarvitset myös sähköisen matkamittarilukeman, ja/ tai hetkelliseen kulutukseen riittää tieto siitä kuinka kauan ruiskusuuttimet ovat auki. Ei tuo pakkanen vaikuta elektroniikkaan, vain akkuun, eikä ihmiset älyä sitä vaihtaa/ vaihdattaa ajoissa ja ajetaan lyhyttä katkoajoa. Autotehtaat kyllä testaa esim. lapissa. Ei noita herkkuja kannata turhaan vieroksua (parempi mitä enempi on ).
Taikasana on kondensio. Sisäpuhaltimet aiheuttavat jonkinmoisen lämpötilaeron ja jos purkki on väärin sijoitettu niin vettä se on täynnä. Vesi ei välttämättä kuulu piirilevylle, paremminkin akvaarioon.
Totta, ettei kondensiota voi estää, mutta vaikutuksia voi. Koteloinnilla voi ja esim. sähkötekniikassa tehdään/ avataan alapuolelle kondensiovesireikä ettei kosteutta pääse kertymään. Voihan noissa auton piirilevyissä käyttää suojalakkausta (en tiedä käytetäänkö). Itsellä on lämmitetty talli, mutta en koskaan aja autoa sinne pakkasella (pl. pesut), turhaan vaan auto ja talli höyrystyy sekä kosteus tiivistyy. Tuossa Civic vm -97 1.4l (Ruotsin malli, toden näk. Suomessa sama) moottori ohjausyksikkö nro 7: Lähde: http://www.lingshondaparts.com/hond...&block_02=B__1310&block_03=17382&block_05=hcr
Olisko kellään mitään törkeän halpaa m-atx pakettia, vaikka jotain apu-settiä ylimääräisenä. Pitäs varmaan noille isovanhemmille laittaa vähän parempaa rautaa nettisurffailuun. Nyt on joku ikivanha dual-core athlon hp-pakettihirvitys ajossa. Kone on ihan tukkeessa vaikka ajais kaikki ccleanerit ym temput läpi. Itseltä löytyis tosta pari eri ssd:tä jolla sais käyttömukavuutta mut vois tota muutakin rautaa vähä piristää. Läppärikin kuulemma kävis mut budjetti oli aika niukka sillekin, enkä itse noista oikein osaa verrata mikä on minkäkin tehoinen pöytäkoneosiin verrattuna. Läppäri on siinä mielessä myös vähän huono kun pitäs sitte olla varmaan joku 17" näyttö, että noi vanhukset näkee sieltä ruudulta jotain.
Mikä athloni siinä on? jos se on am2 kantanen niin joku 6400+ athloni kyllä luulisi jaksavan elleivät isovanhempasi harrasta jotain hc 4k pelaamista tms
Se on varmaan lähemmäs joku 4200+ en nyt niin tarkkaan tutkinut asiaa. Selaimen avaaminen otti jokusen minuutin Pitäs varmaan siirtyä kuitenkin johonkin vähän uudempaan käyttikseen, nyt vielä xp jyllää.
Jos se ei jaksa xp:tä pyörittää niin voi olla aika hiljasta uudempien käyttisten kanssa... Heitä nyt budjetti ilmoille. Tulee plärättyä saitteja niin voin linkata jos jotain tulee eteen.
No vähä riippuu mitä palikkaa on. Jotain valmiita käytettyjä koneita näytti irtoavan siinä 150e paikkeilla. Aika tiukkahan toi on mut ei kyllä paljon vaaditakkaan. Ssd löytyy itseltä ja käyttistä ei tarvi olla. Kyllähän toi jotenkin toki tota xp:tä pyörittää, mut en ole jaksanut alkaa uudelleenasentamaan. Oli se muistaakseni aika jähmeä bloatwareineen jo uutena. Ehkä se ois tietoturvan kannaltakin hyvä siirtyä uudempaan.
Hilpase niille linuxi sille koneelle,osaavat varmaan selaimen aukaista siinäkin?.Ei tarvitse huolehtia tietoturvasta ainakaan hirveästi,ja tulee halvaksi.
Kone hommattu, katotaan minkälainen paketti tuli hommattua. Eli kiitos osallistuneille ja ei enää tarvetta
GALLUPPIA PUKKAA!!!! Nyt ko on koittanu ajaa vähän taloudellisemmin niin kyselempä teiltä kierrosluvuista. Civicci vetää pienillä vaihteilla parhaiten 2200-2500/rpm kaupungilla. (taloudellisuus ei ole tekosyy olla tientukkeena ) Maantiellä huomasin että ku ajo 80km/h niin kiekat oli jossain 2300rpm ja satasen vauhissa 2500-2700rpm... Antakaahan vertailun vuoks lukemia mitä teillä näyttää.. Tosin joillaki on uudempi auto, joiltakin löytyy kutosvaihe maantieajoon vielä, jne... Kysely onkin lähinnä oman perverssin tarpeen tyydyttämisestä että voin ajaessa vertailla mielessäni