Jarruputkien uusiminen. Erikoisinta siinä oli, että suomen työaika-arvio oli 9-10h ja Viron 4h, laskutus oli tasan 4 tunnin mukaan.
Kokonaan toinen asia on sitten miten käy Virossa huolletun auton jälleenmyyntiarvon. Olen sen verran nähnyt miten sikäläiset työntekijät työnsä hoitavat esim. rakennuksilla - Sanovat vaan: "normal". Tuossa varmaan uusittiin vain letkut (4h).
Jaajaa, ajattelin kun oli huollosta puhetta, ton mieltäisin jo korjaukseksi Eikait missään määräaikaishuolloissa jarruputkia vaihdella. Kyllähän tollaselle hommalle tulee korjaamossa teetettynä toki hintaa...
Jälleenmyyntiarvoon tuolla ei mitään vaikutusta. Eiköhän rakennuksillakin työnvalvonta ole nykypäivänä saanut karsittua tuon vanhan itämentaaliteetin pois. Sanoisin niin, että työn laadussa kumpikaan maa ei tänä päivänä mitenkään erotu, kyllä siinä liikutaan hyvin pitkälle samoilla laatukriteereillä, joihin autojen huollossa vaikuttaa valtuutuksen myöntänyt automerkki omalla työohjeistuksellaan. Sinä aikana kun itse asuin siellä, ei koskaan tarvinnut tehdä mitään reklamaatioita autojen huolloista tai niiden laadusta. Autoja meillä oli 6 kpl firmassa, joilla ajettiin keskimäärin n. 50000 km/vuosi, baltiassa ja venäjällä, joissa tietkään eivät olleet parhaasta päästä aina. Tästä selviää mitä on tehty, jäikö jotain tekemättä? Käännöstä tekstistä: Piduritoru - Jarruputki Piduritoru otsik - Jarruputken liitin Piduriõli 1l - Jarruöljy 1lt Piduritorude vahetus - Jarruputkien vaihto Pisitarvikud - Pientarvikkeet edit: Eiköhän tuotakin voida auton huolloksi nimittää. Itselle sama, onko korjaus tai huolto, en puhunut mistään määräaikaishuollosta. Tämä oli virallinen autoni merkkikorjaamo Tallinnassa.
Jos olisi kaksi vastaavaa autoa, josta toinen on huollettu pelkästään Suomessa ja toinen pääosin Virossa. Itse ottaisin ensimmäisen. Ei ole valitettavasti. Vaikka sanoisit miten asia pitää tehdä, tekevät he silti omanpään mukaan, yleensä. Pääasia, että olet itse tyytyväinen.
Mulla nuo ennakkoluulot ovat paljon vähäisemmät, koska kokemukset esim. suomessa tehdyistä huolloista paljon huonommat kuin virossa tehdyistä huolloista. Minusta ainakin suuret auton valmistajan valtuuttamat merkkihuollot toimii paljon reilummalla tavalla asiakkaisiinsa nähden Virossa ja näkyy myös niiden hinnoittelussa. Tosin siellä ei ole marmoroitua palvelutiskiä asiakkaille, eikä uusia hienoja palatseja, joka tuntuu suomen puolella olevan paljon yleisempää auton valmistajan valtuuttamilla merkkiedustajilla. Kokemukseni asiasta on suomessa pääkaupunkiseudulta. edit: lisätään nyt vielä, vaikka Virossa on paljon asioita pielessä ja heikoissa kantimissa, on siellä myös paljon asioita huomattavasti paremmin kuin suomessa. Tämä ei ole mitään jouten juttelua, vaan perustuu todella lähes 10 vuotta Tallinnan asukkaana ja maasta saatuun kokemukseen työkomennuksen aikana. Mun puolestani keskustelu aiheesta oli tässä.
Joku autohifisti voisi valaista vähän olisiko tuommoisen osto subbarille mistään kotoisin http://www.autoviihde.com/t1xtr.html Subbarinahan olisi tuo aikoinaan jäteasemalta haettu Peerlessin 10" 150/300W 8 ohminen subbari E: Vai olisiko samaan hintaluokkaan järkevämpää/parempaa saatavilla?
Taas on vähän sellanen asia että riippuu muista tekijöistä. Keskitason vahvari kyseessä, riittää toki tolle kympille. (jos kyseessä on loppuunluukutettu 10" niin sille tosin riittää mikä tahansa 20€ vaffi huutonetistä) tuolla vaffilla ei kannata ees suunnitella mitään kunnon bassoja hutlaariin, palaa nimittäin hermojen lisäks vahvistin. Joillakin on ollu vaikeuksia päästä eroon noista pikkuvahvareista kun on innostunu isompaa laatikkoa laittaan auton perälle. Ja voin sanoa sulle että se 10" alkaa tuntuu pikkutuhnulle tosi nopiaan. Kehottasin ostamaan vahvarin joka antaa reippaasti watteja pihalle. Nuo on vähän niinku powerit että kovasti on isoja lukuja mutta todellisuus on jotain muuta. Tunnin googlettelu antaa osviittaa
Niinhän se on toki, mutta minä kitsaana kitupiikkinä tietysti, jos jotain uutta kaiutinta ostan niin sehän menee mallilla "halpa" -Nimim. ostin viime viikolla muutamalla eurolla 2kpl 4" Pioneerin kaiuttimia Tuon subbarini kunnosta en sitten tiedä, alkuperä oli muistaakseni joku jyväskyläläinen kauppakeskus tai jotain tai jotain... No senhän näkee sitten kun testaa, kun ei ole ollut ennestään mahdollisuutta vielä testata kun ei ole nuo itsellä olevat vahvarit toimineet/ole saanut niitä toimimaan...
@rick79 Aivopieruna tuli vielä mieleen että mitenkäs noi johtosarjat, pääkoppa katsoo tuotakin pakettia ja miettii, että "missä on miinus/nollakaapeli" http://www.autoviihde.com/ct35-10awg.html Ja vahvariksi meinasin jo tuon aikaisemmin linkatun dumpata Ja kaiutinhan on aika tarkalleen mielestäni tuo: https://www.hifitalo.fi/uploads/files/products/830452.pdf
Musta on miinu, punanen plussa ja sininen heräte. Mahollisimman lyhyt miinuskaapeli. Eli ruuvilla johonki takaluukun peltiin. Plussa ku lähtee akulta niin lähelle akkua vaikka 25:n sulake
Niin eli sitä ei ees vedetä mihkään muualle kuin suoraan runkoon sitä miinusta No, tuo selittää vähän enemmän taas, ei oikein tuo oma lievä "lamppusähkö" informaationi kaikkeen taivu vaikka elektroniikan kanssa paininut varmaan puolet elämästäni... Taidampa pirruuttani katsella tuota vielä tänään ja pistää tilaukseen sitten
Nimenomaan runkoon kiinni. Oon nähny tapauksia joissa on veetty akulle asti mut ihan turhaa. Muista myös että laitat rca:t kulkemaan eri puolelta autoa ku virtapiuhan. Joskus aiheuttaa häiriötä ääneen jos menee samalta puolelta. Helpompi heti laittaa ne eri puolilta ku alkaa valmista viritystä sitte purkamaan.
Kerralla kunnolla, sanoisin. Aikanaan omassa kontissa oli yhdellä monikanavaisella hoidettu kaikki auton kajarit, SPL:n tekele se oli. Hyvä laitos mutta nälkä kasvaa syödessä. Siitä jokunen kk eteenpäin ja oli subbarille oma vahvarinsa, 1500W tehoilla. Samalla meni muiden kajareiden vaffi uusiksi. Noin jälkiviisaana olis kannattanu kerralla ostaa kunnon setti. Sinänsä subbarin tuumat ja tehot ei IMO kerro lopputuloksesta pätkääkään, jos se on mallia halpis/toteutus on huono. Pienelläkin subilla saa kyllä hyvää lopputulosta pienillä tehoilla, jos kotelon koko on sopiva ja setti muutenkin oikein asenneltu. Kannattaa miettiä haluaako suljettua, avointa vai jopa (en suosittele) bandpass koteloa. Tietty, sekin riippuu mitä haetaan takaa. Tasapainoista ja hyvää sointia, vai hitollista "selkähierontaa" vailla minkäänlaista järkeä Nykyisessä autossa on kontissa 10" Pioneerin suljettu subi vuodelta miekka ja kivi "huiman" D) 350W vaffin perässä. Ei todellakaan kuulosta paperilla kummoiselle, mutta kyllä sillä vihat saa niskoilleen jos väärässä paikassa vääntää volaa kaakkoon. Lopputuloksena; Kokeilemalla selviää. Nykyään kun konttiin tarvitsee mahtua muutakin kuin vahvistin ja subbari niin ei kummosta mörköä asennella. E: Joko @Gereti on hankkinut automankan? Kannattaa hankkia sellainen jossa min. se kaksi RCA ulostuloa, subille ja muille. Mielellään toki kolme jos jostain saa budjettiin uppoavaan hintaan. Ja pioneerin mankoissa ainakin joskus saanu olla varovainen kytkennässä ettei polttanut folioja.
Tällä hetkellä mikä tuolta itsellä löytyy jemmoista onkin mallia "laadukas, dyykattu, dealextreme.comin sivuilla vastaavat listattu 20€ hinnoilla" -vehje Pitää tuota mankkaa kattoa vielä, mikä on rahatilanne ja miten tuon yhden auton oston kanssa menee, crundigin bluetoothmankkaa näkynyt saavan poistomyynnistä 70€ pintaan joten sitä miettinyt hieman
Kaikella kunnioituksella, suosittelisin ainakin tuon Grundigin unohtamaan, ennemmin sitten käytettyä jos on todella tiukka rahatilanne. 50/60€ hintoihin jo saa perusmankkoja joissa on muutamat RCA:t takana. Oma Pioneeri ainakin oli edullinen ja siitäkin bluetooth muistaakseni löytyi, ainakin puhelimen siihen saisi halutessaan kiinni. Muistelin pioneerilla olevan muutamalla RCA:lla olevaa mankkaa ILMAN CD toistoa. Jos ei halua CD lättyjä pyöräytellä niin sitten sellaista. https://www.hifitalo.fi/pioneer_mvh-180ui taitaa olla halvin, edes etäisesti järkevähkö mankka mielestäni. Vastaavan varmaan käytettynä saa paljonkin halvemmalla. Tietty on mahdollista ajaa pelkkää subbaria erillisellä vahvarilla ja antaa itse mankan ohjata muut kajarit autossa, mutta tämä nyt ei ole järin suositeltu temppu(säätö + tehot). Pikemminkin sellainen kompromissien kompromissi, jolloin yksi RCA linjalähtö riittää. Ja toki kaikenlaisia muitakin viritelmiä on tullut nähtyä, mutta niitä ei kehtaa edes tähän kirjoittaa PS. Muistat sitten laittaa järeät virtakaapelit ja sulakkeen, ettei käy kuten kerran uutisissa kerrottiin; Jonne poltti muistaakseni mopoautonsa kun oli virtajohtona käytetty kaiutinkaapelia
Tuohan oli itsellä katselmuksissa, ja juurikin meinasin että vahvari bassolle ja loput mankalta, tiedä jaksaako näs edes vakiokaiuttimia riipiä autosta sitten mäkeen, kunhan nyt katsoo mikä auton omien tilanne on/mikä se auto nyt onkaan, tutulta yksi irtoaisi kun hänen tyttärensä ei mokomaa enään tarvitse, mutta taitaa sekin mennä viikonlopulle sen ostelu jos ei mitään hämminkiä tule asian kanssa... BT:hän se olisi se idea juuri että luurin saa sinne kiinni, ei paljoa enään cd-levyjäkään ole tullut käytettyä missään muodossa niin... ettei tarvitsisi alkaa aux johtojen kanssa räpläämään kun kumminkin tupakansytyttimeen löytyy usbilaturi niin monia johtoja alkaisi mielellään pyörittelemään siinä vaihdekepin osastolla Nuo kaiutinkaapeli jne viritelmät sitten on omassa arvossaan tuossa polkupyörän peräkärryssäni, mutta se nyt onkin taas ihan eri tarina Vähän tuon kanssa meinasin mennä että ei siihen paljoa rahaa viitsi laittaa, periaatteella että vaikka sen auton laskisi lepikkoon niin ei tulisi takkiin isommin, Jos ei muuta niin alkuun ostetaan vahvari ja mennään tuolla dyykatulla kiinanromulla, ja ostellaan myöhemmin sitten parempi radio siihen tilalle
Kyllä piti pitää emä vekslaukset ratukan kanssa.Asentelin tuossa viimeisimmän ratukan ajurin,niin rupes kortti "keittämään" ja sammuili yhtenään. Tähän asti on mennyt ihan ilman display driver uninstallereita,mutta nyt piti turvautua,kokeilin tuossa huvikseen afterburneria ja asetin tuulettimen pyörimisnopeuden 60% eikä tämä edes vielä pidä meteliä. Kumma tämä asuksen kortin tuuletinprofiili,kun alkaa vasta 80 asteessa pyöriä 40% teholla tuuletin.....