1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Axu_, Feb 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sakke88

    Sakke88 Active member

    Joined:
    Apr 11, 2004
    Messages:
    1,773
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    68
    "perustelit" omaa mielipitettä, et paremmuutta. Jos oman mielipiteen sijasta keskityttäisiin todistettaviin asioihin, niin tästäkin keskustelun määrästä voitaisiin ottaa yksi nolla pois.

    Yhden satunnaisen keskustelu foorumin käyttäjän mielipide on täysin merkityksetön.

    Minulle on aivan sama mikä selain tai kenen valmistajan suoritun kenenkin koneesta löytyy. Hyvät perustelut ja sitä tukevat tutkimukset/tilastot on ne millä on jotain merkitystä.
     
  2. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2011
    Messages:
    2,673
    Likes Received:
    402
    Trophy Points:
    113
    Tutustuin juuri Chromeen, joka perustuu moniprosessi- arkkitehtuurin.

    Itsellä on Chromessa yleensä 6-7 prosessia (jotka on rinnakkaisia). Chromessa on oma sisäinen tehtävienhallinta, :cool: josta näkee mm. eri prosessien käytetyt muistit, ytimet, verkkon ja prosessin tunnuksen (aukeaa esim. shift+esc yhdistelmällä).
    Lisää tietoja saa esiin yht. 17kpl mm. GPU- muistin.

    Moniprosessiarkkitehtuurin etuja:
    Eri tyyppiset prosessit:

    Lähde: http://blog.chromium.org/2008/09/multi-process-architecture.html

    Chromen oman tehtävienhallinnan mukaan: Peacekeeper prosessi tarvitsee 0-13 ydintä samaan aikaan.
    Myös muilla Chromen prosesseilla oli usempia ytimiä käytössä esim. testin aikana.
     
    Last edited: Mar 22, 2015
  3. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Joined:
    Jun 6, 2013
    Messages:
    588
    Likes Received:
    52
    Trophy Points:
    38
    Siis kyllähän selain voi tietenki käyttää useampaa säijettä, esim. sivun renderöintiin, videoiden purkuun, kuvien purkuun jne. Mutta javascriptiä, joka on siis sivujen komentosarjakieli, jolla saadaan sivuille "dynaamisuutta", ei voi suorittaa ku niin monella säikeellä ku kyseinen javascript scripti/ohjelma käytää. Jos nettisivun javascript scriptit on yksisäikeisiä, niin silloin niitä suoritetaan yhdellä säikeellä, ei single thread java applettejakaan voida suorittaa monella säikeellä.
     
    BPVest likes this.
  4. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    http://www.hardware.fi/uutiset/artikkeli.cfm/2015/03/24/amd-prosessori-moniydin-pelaaminen-hyoty

    "Wardellin mukaan nytkin faktojen toteaminen voi olla hankalaa, koska suoritinvalmistajat myöntäisivät samalla viilanneensa pelaajia linssiin tähän asti."...

    Että näin :rolleyes:

    Nooh, nyt odotellaan viitisen vuotta että jengi oikeesti siirtyy käyttämään kymppiä (dx12) ja kaikki pikku lapsukset saadaan korjattua... Siinä vaiheessa Inteliltä on pukannu pihalle jo käyttäjille kohdennettu 8-ydin... Mut onhan se aina kiva lukea miten immeisiä on kusetettu...
     
  5. jartar

    jartar Senior member

    Joined:
    Apr 6, 2004
    Messages:
    8,485
    Likes Received:
    111
    Trophy Points:
    143
    Mielestäni tämä on erikoinen väite. Suoritin valmistajat ovat nimittäin ylivoimaisesti suurimmat hyötyjät siitä, että pelit hyödyntäisivät paremmin prosessoreja. Se kun olisi jo pidemmän aikaa lisännyt todella merkittävästi prosessorien myyntiä. Siinä ei ole mitään järkeä, että suoritinvalmistajat huijaisi kuluttajia tavoitteenaan oman myynnin ja voittojen minimoiminen....
     
  6. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    kusetuksella myyty kamaa, ei mitään uutta.. Toisaalta selittää mulle sen miks intelillä ei oo ollu kiirettä pukata kasiydintä ulos. Tuo uutinenhan vahvistaa sen miks intel on ollu ylivoimainen, eli se single thread nopeus...
     
  7. jartar

    jartar Senior member

    Joined:
    Apr 6, 2004
    Messages:
    8,485
    Likes Received:
    111
    Trophy Points:
    143
    Siis mitä!?! Pelaajat eivät osta prossuja koska vanhoillakin pärjää. Uusia ei ole tarvinnut ostaa moneen vuoteen. Nimimerkillä i5-2500K vuodesta 2011.

    Miksi prossun valmistajat olisivat kusettaneet asiakkaita tavoitteenaan myynnin minimoiminen?
     
  8. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Intelihän tossa on eniten kusettanu. Antanu ymmärtää et i7 > i5 (myös peleissä) vaikka single thread nopeus noissa on yleensä käytännössä sama.
     
  9. jartar

    jartar Senior member

    Joined:
    Apr 6, 2004
    Messages:
    8,485
    Likes Received:
    111
    Trophy Points:
    143
    Millä periaatteella Intel tai AMD on kusettanut kun kaikista suurimmat kärsijät ovat prossujen valmistajat?
     
  10. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    mitä tahansa voi myydä ja mainostaa kun ei kerrota faktoja... Kuka tossa on hävinny? Ihmisiä kusetettu uskomaan tiettyihin asioihin ja nyt asioiden todellinen laita vaan kerrottiin... Tätä tää on..
     
  11. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Sillä perusteella et Intel on saanu myytyy pelaajille 4- ja 6-ydinprossuja ja vaikka 2 ytimisisetki olis riittäny hyvin.
     
  12. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    no ei se amd:kään oo tuplaytimiä tarjoillu vaan 6-8 ydin joten eipäs tehä tästä kinastelua vaan pointin pitäis olla tuo uutinen... Se nyt itteeni kiinnosti eikä mikään virtuaalipippelimiekkailu..
     
    IlmoPJ likes this.
  13. jartar

    jartar Senior member

    Joined:
    Apr 6, 2004
    Messages:
    8,485
    Likes Received:
    111
    Trophy Points:
    143
    Prossun valmistajat ovat hävinneet.
    AMD ei ilmeisesti myy yli 2 ytimisiä? Testien mukaan 2 ytimiset on yhtä nopeita kuin muutkin? Onko tarkoituksena tästäkin vääntää loputon riita pelkästä riidan halusta?
     
    IlmoPJ likes this.
  14. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Joined:
    Jun 6, 2013
    Messages:
    588
    Likes Received:
    52
    Trophy Points:
    38
    Mainitse yksi peli (ei mikään ikivanha), joka käyttäisi vain kahta säijettä.
     
  15. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    AMD:n prossuissa moduulirakenteen takia tietyissä tapauksissa 4 ydintä vastaa Intelin 2 ytimistä koska jaettu FPU, eikös tota oo tässä threadissa toitotettu ainaki 100 kertaa? Testien mukaan on http://www.extremetech.com/computin...pentium-may-be-the-ultimate-budget-gaming-cpu

    Yritin selittää tota uutisen pointtia. Totta kai prossuvalmistajat yrittää myydä mielikuvilla. i7 kalliimpi mitä i5 ja suurempi numero -> i7 monen mielestä nopeempi pelaamisessa. Eihän se todellisuudessa oo mut moni kuvittelee sen olevan tolla tavalla. Tosin, onhan siinä i7:ssa pakko olla jotain ettei se olis täysin sama mitä i5, eli lisätään HT joka ei auta monessa pelissä yhtään. Et jos i5 ja i7 on sama prossu ja i7 kalliimpi, miks kukaan ostais i7? Eli täyty saada i7 jotenki "paremmaks", se "parempi" oli isompi kakku ja HT. Jotka ei peleissä auttanu.

    Ja mitä hiton riidan vääntöö? Kokoajan selittäny mikä tossa "kusetuksessa" oli pointtina. Rauta-lankaa:

    Jos peli pyörii hyvin 2 ytimellä (i3), miks kukaan ostais pelaamiseen 4 ytimistä (i5)? Jos peli pyörii hyvin 4 ytimellä (i5), mks kukaan ostais pelaamiseen 4 ydin+HT tai 6-ytimistä (i7)?

    Et niinku pelaamiseen i3=karvalakki, i5=kovempi ja i7=kovin. Päteekö toi peleihin? Nykysin alkaa päteen, aikasemmin ei.

    Miks AMD ei oo tossa mukana, no, AMD:lla ei oo tollasta i3, i5, i7 ryhmittelyä.

    Ylempi viesti vastaa tohon. Joka on oikeestaan sama teksti mitä sanoin aikasemmin, vähän pidennettynä

    CS:GO esim.
     
  16. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Ja sit harrastetaan lähdekritiikkii:

    Alkuperänen haastattelu on tossa http://nichegamer.com/2015/03/brad-...g-social-media-and-the-comeback-of-rts-games/

    Ja sit se kohta...

    Vedetty vähän mutkaa suoraks suomennoksessa, jep jep. Koskee vähän muutaki ku pelkkiä prossuvalmistajia.

    Ja lisää rauta-lankaa miks AMD:ta toi homma ei pahemmin koske. "Wardellin mukaan nytkin faktojen toteaminen voi olla hankalaa, koska suoritinvalmistajat myöntäisivät samalla viilanneensa pelaajia linssiin tähän asti."...

    Nii, mikäs firma kehittikään Mantlen joka käyttää 8 ydintä hyvin, tais olla AMD. Et ei koske AMD:ta joten koskee...
     
  17. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    mantle jota ei sitten oikeen tarjottukkaan ihmisille asti... Hmmm


    edit. Lukuunottamatta muutamaa mallia
     
  18. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    No Vulkan on suoraa jatkoo Mantlelle ja DX12 kopioi tosi monta juttuu Mantlesta. Ilman Mantlee ei olis tullu ainakaan Vulkania ja tuskin DX12:a siinä muodossa missä tulee. Mantle teki tehtävänsä ja koska se kuitenki olis ollu AMD only, se kannatti kuopata isossa mittakaavassa. Joka tapauksessa toi uutisen lainattu kohta ei ainakaan AMD:ta koske.

    Vaikee sanoo et AMD:lle olis vaikee myöntää tota asiaa koska Mantle sano sen ihan suoraan kauan sitten.
     
  19. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Joined:
    Jun 6, 2013
    Messages:
    588
    Likes Received:
    52
    Trophy Points:
    38
    Ei löydy koneelta tuota peliä, mutta left 4 dead 2 löytyy (joka siis käyttää samaa pelimoottoria), ja kyseisen pelin prosessilla on säikeitä 35-45. Eli aika kaukana kahdesta.
     
  20. jartar

    jartar Senior member

    Joined:
    Apr 6, 2004
    Messages:
    8,485
    Likes Received:
    111
    Trophy Points:
    143
    Oikeasti mää en ymmärrä. Miksi AMD tai Intel olisivat viilanneet ostajia linssiin vähentääkseen myyntiä? Prossun merkitys peleissä on pienentynyt pidemmän aikaa ja näyttiksen lisääntynyt. Prossun myynteihin tämä tilanne on vaikuttanut negatiivisesti. Eikö prossun valmistajien olisi kannattanut pistää kova kovaa vastaan viimeistään siinä vaiheessa kun neliytimiset tuli markkinoille? Tuoda kyseinen asia sellaisella voimalla esille, ettei sitä oltaisi voitu sivuuttaa? Olisi prossun myynnit olleet viime vuosina pelaajien joukossa ihan erilaisia.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page