1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Axu_, Feb 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ajaJako

    ajaJako Active member

    Joined:
    Oct 31, 2011
    Messages:
    3,872
    Likes Received:
    330
    Trophy Points:
    93
    Lisätään höpinää moduuleista.
    Intelin prossuissa L1 välimuisti on suoraan ytimessä ( tuo on se kytkentäportti muistiväylälle , se ei itsessään toimi muistina) siitä suoraan jatkona L2 välimuisti , johon core siirtää keskeneräiset jakojäännökset ja sitten samassa linjassa L3 yhtenäismuisti jonka kautta tieto siirretään lähtöväyliin.
    Intelin rakenteessa nämä muodostavat suoran peräkkäisen tuubin jossa ei ole hidastetöyssyjä.

    AMD moduulissa on 2-suoritin corea joissa on L1 juurimuisti, mutta se on yksisuuntainen ja jaettu L2 välimuisti jota molemmat coret käyttävät samanaikaisesti.
    Kuvaanollisesti ; core joutuu kääntämään L1stä sisään/ukos vaihtoehdoille , jolloin tiedonkulku hidastuu, samoin coret joutuvat pöyhimään samasta L2 kakusta laskentaan tarvittavat lisätiedot, lisää hitautta, Joten L3 yhteismuistin kellotaajuudet on jouduttu kuristamaan alas että suoritin coret pysyisivät mukana.
    Tuo että AMDn muistiväylässä on mutkia ja edestakaista hissuttelua tekee prossusta suorituskyvyltään hitaamman mutta toi yhden ytimen vertailu on sillälailla ontuvaa että kyllä ne pystyvät samoihin suorituksiin
    Intel nopeammin , AMD hitaammin , mutta molemmat saavuttavat maalin
     
  2. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
  3. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Ei koska ei oo mitään moduulia Intelin prossuissa. On vaan kasa erillisiä ytimiä.

    Ei tartte olla ees DOS, riittää jos on Win 3.11, Win 95 tai Win 98. Tai mikä tahansa softa jossa 16-bit koodia.

    Kotikäytössä ei tuo juuri mitään lisäarvoo toi unified memory. Sillonku sammutan koneen, haluun et keskusmuisti menee tyhjäks eikä sinne jää roskaa. Jos taas haluun jatkaa nopeesti, pistän lepotilaan/valmiustilaan/whatever. Tolla muistilla roskin pyyhintä muistista olis melkosta tuskaa. Nand Flashin korvikkeena SSD levyissä tosta vois olla johonki.
     
  4. Slanderman

    Slanderman Regular member

    Joined:
    Nov 6, 2013
    Messages:
    116
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    28
    Somewhat offtopic: mielipiteitä i5 2500k päivitys i5 6600k? :D
     
  5. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Ei mitään järkee.
     
  6. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2011
    Messages:
    2,673
    Likes Received:
    402
    Trophy Points:
    113
    n.+10-20% lisää FPS: tä on järkee.
     
  7. Themu

    Themu Active member

    Joined:
    Jan 18, 2006
    Messages:
    3,105
    Likes Received:
    85
    Trophy Points:
    78
    itse en vaihtais. Kunnon kelloilla 2500k on pätevä vehje.
     
  8. Slanderman

    Slanderman Regular member

    Joined:
    Nov 6, 2013
    Messages:
    116
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    28
    Kait meikä sit ettii vaan paremman emon. Luin huolestuttavia juttuja ettei p8p67 le kestä kellotusta tai varsinkaan volttien nostoa.
    Olis vaan mahdollisuus kasata noista kone ja myydä se semmosel summal että sais skylaken ja emon niil rahoil :D

    Muutenkin tuntuu että Skylake on vaan testi prossu tai väkisin väännetty vaan että saatais uutta tuotetta markkinoil. Paska HS ja ohut pohja että helpommin menee rikki jos korkkaa väärin o_O
    Ja ei kuulemma ainakaan kauheen hyvin vielä oo kukaan saanu kellotettuu.
     
  9. wwallu

    wwallu Senior member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    16,459
    Likes Received:
    3,876
    Trophy Points:
    243
    MikroBitti valitti. En sitten noiden pölkkyydestä tiedä, mutta kyllä pelit vielä noihin aikoihin enimmäkseen dosissa toimivat. Sitä paitsi 90-luvun windowsit olivat pelkkiä dos-ohjelmia.

    Yritin lentsussa heittäytyä filosofiseksi. Joten ei moduulia.
     
  10. Darkening

    Darkening Regular member

    Joined:
    Sep 1, 2014
    Messages:
    203
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    38
    Mikrobitti :D

    90-luvun puolivälissä oli jo WinNT ja Win95 ja vahva siirtymäkausi kohti 32-bittisiä windows-ohjelmia. Tuskin löydät dos-peliä jonka suorituskyky oli huonoa Pentium Pro:lla, aivan täydellistä haihattelua taas. Tuolloin oli tähtipelejä esim. Doom II, Diablo, C&C, NHL 96, Screamer I, Carmageddon jne. Kaikki noi pyöri jo jollain 120mhz penallakin, ja osa jopa 486:lla täydellisesti. Samoista peleistä alkoi olla sitten jo myös Win95.exejä ja vuotta myöhemmin jo esim. 3d-kiihytyksiä, mutta dos-versiot olivat puhdasta vga-palikkaa ja sellasta, joihin joku 200mhz MMX-penakin oli totaalisen ylimitotettua jo ja lähinnä hymyä aiheuttavaa touhua.

    Eipä tosin yllätä jos sulla on MIKRObitin takia asioista jos jonkinlainen kuva. Olenhan mä sitä itekkin penskana tavannut tietysti aikana ennen Internettiä ja webiä ja oikeasti halpoja nettiyhteyksiä.
     
  11. wwallu

    wwallu Senior member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    16,459
    Likes Received:
    3,876
    Trophy Points:
    243
    Bitti oli kova sana kyllä. Varsinkin 80-luvulla kun sen sivuilta sai itse naputella omat ohjelmansa.

    Win95 muuten oli dos-ohjelma. NT:tä taas kukaan ei käyttänyt.
     
  12. Darkening

    Darkening Regular member

    Joined:
    Sep 1, 2014
    Messages:
    203
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    38
    Kyl sulla on sitte kaikki niin yksinkertasta kun win95:nenkin on vain dos-ohjelma. 32-bittinen suojatussa tilassa toimiva käyttöliittymä ehkä...oli meillä edistyneemmillä harrastajilla NT:täkin.
     
  13. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Taas kerran ois kiva saada jotain faktaa sen tueks että KUKAAN ei käyttäny NT:tä.
     
  14. Themu

    Themu Active member

    Joined:
    Jan 18, 2006
    Messages:
    3,105
    Likes Received:
    85
    Trophy Points:
    78
    Slanderman likes this.
  15. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2011
    Messages:
    2,673
    Likes Received:
    402
    Trophy Points:
    113
    Hyvä vastaus ja hyvä kun tuo ei koske Nvidian käyttäjiä.
    AMD: n Video ja mielipiteitä Witcher 3 ja HairWorks: sta, kehuvat kyllä peliä ja Hairworksia hienoiksi: http://www.twitch.tv/amd/v/5335751

    Nvidia on investoinut miljoonia taaloja ja pitäisi antaa AMD: lle lähdekoodit käteen tosta noin vaan, AMD käyttää avoimen koodin herkkuja ettei itse tarvitse koodailla. AMD: n mukaan on haitallista PC- pelimaailmalle käyttää Nvidian tekniikoita.

    Oma mielipide videosta: Ärsyttäviä irvistelijöitä varsinkin oikean puoleinen.

    AMD:
    http://arstechnica.co.uk/gaming/201...s-completely-sabotaged-witcher-3-performance/
    AMD's chief gaming scientist Richard Huddy:

    6/2013 jo silloin esitelty vielä nimetön HairWorks, ollut siis alusta asti mukana. (kuten myös AMD: n Richard Huddy kehuu olleensa)


    Pelin julkaisun aikaan Radeon R290X -61% pudotus ja GTX 980 -30%, kun HairWorks on.
    Tottakai silmänherkkut laskee FPS: tä.

    AMD pyytänyt CD Projekt red: iä 2 kk ennen julkaisua laittamaan TressFX: n. Heidän vastaus: Se on vaan liian myöhäistä koska HariWorksin optimointiin Witcheriin on jo käytetty 2 vuotta.

    http://arstechnica.co.uk/gaming/201...completely-sabotaged-witcher-3-performance/2/

    Pelin julkaisun jälkeen AMD- näyttisajureita tuli seuraavaksi 161 päivän päästä. Nvidian: lta kerran kuussa.

    Kun tämä kaveri tarvitsi pelin julkaisun jälkeen 48 tuntia löytää hyvät keinot jolla Radeonin käyttäjät voivat käyttää Hairworksia päällä hyvällä FPS: llä:

    Read more: http://wccftech.com/witcher-3-run-hairworks-amd-gpus-crippling-performance/#ixzz3jMtk0xht

    http://wccftech.com/witcher-3-gorgeous-4k-screenshots-showcase-breathtaking-visuals/

    Pelin tekijät: textuureita ei ole muutettu:
    :

    Read more: http://wccftech.com/witcher-3-gorgeous-4k-screenshots-showcase-breathtaking-visuals/#ixzz3jNCaeFKO

    Nvidia’s Brian Burke:
    TressFX on toki kevyempi, Nvidian tekniikat satsaavat näyttäviin peleihin.
    http://www.engadget.com/2013/03/01/amd-tressfx-tomb-raider/

    [​IMG]
    Nvidian HairWorks:

    Since HairWorks is using DX11 for rendering/simulation, it can run on any DX11 capable GPU.
    Paljon näyttävämpi monipuolisempi HairWorks.

    Project CARS- peli joka ei käytä Nvidian tekniikoita:
    http://www.dsogaming.com/news/sligh...-penny-amd-working-to-fix-performance-issues/

    Slightly Mad Studios’ Boss: “NVIDIA have not paid us a penny”, AMD Working To Fix Performance Issues

    Lyhyesti: AMD valehtelee ja on laiska ja ennenkaikkea haluton tekemään Nvidian- peliin hyviä ajureita, on paljon helpompi vain haukkua kilpailevaa firmaa kuten sinäkin teet.
     
  16. Slanderman

    Slanderman Regular member

    Joined:
    Nov 6, 2013
    Messages:
    116
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    28
    Olis pitäny tarkentaa ettei ainakaan murossa ollu ketään saanu. Jos noit yli 5ghz kellotuksii noilla volteilla alkaa enemmänki tulla niin vois harkita uudestaan Skylaken ostoo
     
  17. Darkening

    Darkening Regular member

    Joined:
    Sep 1, 2014
    Messages:
    203
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    38
    Juu, mitä nyt vieläkin NT4 on suomessakin teollisuudes käytös.
     
  18. ajaJako

    ajaJako Active member

    Joined:
    Oct 31, 2011
    Messages:
    3,872
    Likes Received:
    330
    Trophy Points:
    93
    Tämän hetken nyrkkisääntöjä ilmalla 1.35V ja vedellä 1.4V
    Lämmöt alle 80C , toi näyttää raja-arvolta jonka päältä alkaa tutina ja 90C kippaa
    Emot pystyy syöttämään rajusti enemmän virtaa , tuo jää kiinni jäähystä
    Mutta toistaiseksi ei ole kunnon säätöohjeita hienovitityksiin , ehkä syksyn mittaan.

    Haswelleilla parhaat tulokset kotikonstein saavutettiin korkkaamalla prossu , hankkimalla EKWB n naaked-kiinnitysraudat ja liittämällä bloci suoraan coren päälle.
    Se kestääkö Skylake vastaavaa jää nähtäväksi , mutta maailmalta löytyy pellepelottomia kokeiluihin

    Näihin tuloksiin omakohtainen tarina ; Asuksen AiSuite TurboV automaattikellotus päälle , kone restart ja CPU-Z auki.
    Paniikki päälle lun lappu näytti kauheita lukuja > sammutus ja defaultille , ei ehtinyt miettimään kuvakaappausta tuossa välissä.
    Nyt voisin väittää että Vishera kulkee kelvästi 15GHz , niin jotta kannattaako kaikkiin testeihin uskoa ?
     
  19. Darkening

    Darkening Regular member

    Joined:
    Sep 1, 2014
    Messages:
    203
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    38
    Niinno lämpöhän sen kellotuksen pilaa kun mennään yli 70c. Perusmurolainen kuvittelee että kun tämän jälkeen on prossu epävakaa niin LISÄÄ VAAN JÄNÖÄ niin pysyypähän vakaana kun käryää oikein kunnolla :D

    Koskaan ei tule mieleenkään että jäähdytys voisi olla puutteellista. Ei, mieluummin hiotaan corea kuin myönnetään että nää jäähytyskamat on ihan surkeita millä yritetään tehdä asioita.
     
  20. R3DgRu

    R3DgRu Regular member

    Joined:
    Feb 20, 2012
    Messages:
    385
    Likes Received:
    52
    Trophy Points:
    38
    Voiko muka lämpötila kaataa prossun? Mietin vain kun olen itse vain lisännyt jännitettä, mikäli epävakautta on ollut havaittavissa... :D Lämpötilat mulla ehkä jotain ~80°C max.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page