Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Axu_, Feb 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Axu_

    Axu_ Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 14, 2008
    Messages:
    9,819
    Likes Received:
    239
    Trophy Points:
    143
    Jep, Intelin leiristä yritetään todistaa, että Intelin prossu on (edes marginaalisesti) nopeampi joka softassa ja tarkoituksessa, AMD:n porukka taas yrittää sanoa, että AMD on tarpeeksi nopea tai käytännössä yhtä nopea kuin Intel, kun käytetään jotain muuta kuin vanhaa yhden ytimen testiä. Sanomat vaan tuntuu menevän vähän ristiin ja ohi eri leireiltä. :D
     
  2. Themu

    Themu Active member

    Joined:
    Jan 18, 2006
    Messages:
    3,105
    Likes Received:
    85
    Trophy Points:
    78
    Näinhän se on. Jos tämä ymmärrettäisiin niin miksi tätä lankaa olisi?
     
  3. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    hazardy teki jo ketjun asialleen http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-215/uutta_konetta_hankkimassa-968087/

    Ohjasin tänne koska tolla toisella alueella saa bannit.

    FM jutussa AMD käyttäjällä oli taustasoftia. Toiseks oli enimmäkseen single threaded.

    Unohdit ton http://plaza.fi/s/f/editor/images/X-2013061215072958725.png

    Mantlen pitäs tuoda ratkasu tohon peliongelmaan. Nykyset Directx ja opengl on paskaa moniytimisillä prossuilla. Kuormittaa yhtä tai kahta ydintä kunnolla. Mantlen pitäis tukee ainaki 8 prossua/ydintä ja jakaa kuorma tasasesti.
     
  4. Themu

    Themu Active member

    Joined:
    Jan 18, 2006
    Messages:
    3,105
    Likes Received:
    85
    Trophy Points:
    78
    Tuon superpiin kyllä voin AMD porukalle antaa anteeksi. Se on aika merkkiuskollinen testi? :D
    Ps. Super pii 1m omalla prossulla sadasosan yli 7sek.
     
    Last edited: Nov 13, 2013
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Joined:
    May 5, 2003
    Messages:
    29,936
    Likes Received:
    124
    Trophy Points:
    143
    Ei noiden grafiikkarajapintojen ole tarkoitus kuormittaa suoritinta. Niiden avulla on vain tarkoitus lähettää käskyjä näytönohjaimille, ja näytönohjain sitten tekee sen mitä pyydetään. Tuo Mantlen moniydintuki tarkoittaa ainakin noiden tänään julkaistujen dia-kuvien perusteelta siltä, että ohjelmassa eri säikeet voivat kommunikoida suoraan näytönohjaimen (tai näytönohjaimien) eri osien välillä. Eli esim. yksi säie voi käskeä käskeä näytönohjainta piirtämään jotain ruudulle, kun taas samaan aikaan toinen säie käskee näytönohjainta tekemään GPU-laskentaa
    http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/43/IMG0043447.jpg
    http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/43/IMG0043437_1.jpg
     
  6. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2011
    Messages:
    2,673
    Likes Received:
    402
    Trophy Points:
    113
    Tällaiset asiantuntevat postaukset vähentävät turhan vänkäämisen tarpeen 99% : sti. Hienoa.
     
  7. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Intelin puolella Pentium 3 pärjäs hyvin Superpi:ssa. Sit Intel totes ettei oo mitään järkee pitää x87 legacyroskaa ja Pentium 4 pärjäs siinä surkeesti (vuosi oli 2002 tai jotain). Sit ku tuli 2006 tai jotain ja ylikellottajat oli painostanu Inteliä, ne julkas Core 2:n joka oli viritelty Pentium 3. Sit Intel pärjäs taas Superpi:ssa.

    AMD totes 2011 tai jotain saman minkä Intel 2002 tai jotain. Turha pistää prossuun x87 legacypaskaa jota ei tarvita missään muualla ku Superpi:ssa (Bulldozer). AMD ei sit enää pärjännykään Superpi:ssa.

    Turha testi.

    Kuvat ei toimi.

    Mun käsittääkseni Directx:ssa kaikki grafiikkahommat pyörii 1-2 prossusäikeessä. Mantle osaa jakaa sen vaikka 8 ytimelle. Sillon 1 nopee ydin ei oo se mikä ratkasee vaan saadaan monta ydintä käyttöön.
     
    Last edited: Nov 13, 2013
  8. hazardy

    hazardy Member

    Joined:
    Nov 12, 2013
    Messages:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Jaa.. jostain kumman syystä silti haluaisin intel/Nvidia yhdistelmän, koska pelaaminen tuntuu onnistuvan paremmin tehokkaan yhden ytimen toimesta ja PhysX sun muut.
    Amd ei tunnu vaan jostain syystä luonnolliselta
     
  9. jartar

    jartar Senior member

    Joined:
    Apr 6, 2004
    Messages:
    8,485
    Likes Received:
    111
    Trophy Points:
    143
    [/quote]
    Eli sinun mielestä tuo on PALJON OHJELMIA! Osaatko englantia vai valehteletko tarkoituksella?
     
    Last edited: Nov 13, 2013
  10. GamerAce

    GamerAce Regular member

    Joined:
    Mar 5, 2011
    Messages:
    283
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli sinun mielestä tuo on PALJON OHJELMIA! Osaatko englantia vai valehteletko tarkoituksella?[/quote]

    Ja kun niitä ytimiä kerran on niin paljon AMDssä niin eihän noiden ohjelmien pitäisi häiritä :). Sitä BPVest on tässä jatkuvasti sanonut että käytännön testissä AMD vie koska silloin taustalla pyörii ohjelmia.
     
  11. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Joined:
    May 5, 2003
    Messages:
    29,936
    Likes Received:
    124
    Trophy Points:
    143
    Juuh, niissä on hotlinkkaus-esto, joten URL:i pitää copy-pastettaa uuteen välilehteen.

    Direct3D ja OpenGL kyllä tukevat piirtokäskyjen vastaanottoa useammastakin säikeestä, mutta mitään näkyvää suorituskykyparannusta ei yleensä saavuteta niiden kohdalla, kun säikeiden määrä kasvaa yli kahden.
    http://code4k.blogspot.fi/2011/11/direct3d11-multithreading-micro.html

    Eli jos jokin peli käyttää runsaasti piirtokäskyjä ja se rasittaa moniydinsuorittimen kaikkia ytimiä paljon (ja kaikkia ytimiä tasaisesti), niin tuosta piirtokäskyjen jakamisesta useammalle säikeelle saa kyllä etua. En kyllä tiedä onko yhtäkään tuollaista peliä olemassa.
     
    Last edited: Nov 13, 2013
  12. Themu

    Themu Active member

    Joined:
    Jan 18, 2006
    Messages:
    3,105
    Likes Received:
    85
    Trophy Points:
    78
    Tuli mieleen tässä että onko kellään tiedossa (itse olen laiska ja en googleta) jotain graphia/kuvia miten eri prossut kuormittuu eri peleissä? Esim onko FX-8350 4-ydintä ns. täysillä vai jakautuuko kuorma tasaisesti? Oikeaa tietoa miten ne menee? Tuntuu ainakin että omalla koneella suoritinkäyttö on hyvin tasaista. (Molemmilla koneilla, i5 ja i7.)
     
  13. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Eli sinun mielestä tuo on PALJON OHJELMIA! Osaatko englantia vai valehteletko tarkoituksella?[/quote]

    Mun mielestä on. Paljon ohjelmia, koska piti mainita asiasta. Sanakirja saa olla eri mieltä.

    Intelisteiltä selkeesti loppuu perustelut. Alkaa kinaan yhestä sanasta.

    Moniko Intelisti sano et taustalla oli ohjelmia?

    "Pistetään AMD:lle hirveet taustasoftat, Intelille ei. Sit Intel voittaa."

    Mantlen pitäis pystyy kuormittaan tasasesti 8 ydintä, selkee parannus tohon.

    Battlefield 4:n pitäis tukee Mantlee jossain vaiheessa. Sit päästään vertaileen tuleeko parannusta tossa suhteessa. 4 ydintäki olis kova kahteen verrattuna. Mantle päivitys tulee joulukuussa?

    Windows jakaa noita kuormia automaattisesti. Testeissä vois pistää kuvakaappausta task managerista. Ei jakseta koska sillon näkyis kuinka surkeesti softat käyttää montaa ydintä. Ts suosii Inteliä.
     
  14. Themu

    Themu Active member

    Joined:
    Jan 18, 2006
    Messages:
    3,105
    Likes Received:
    85
    Trophy Points:
    78
    Ts. 8 on vielä liikaa ja yhden ytimen suorituskyky on vielä avain.
     
  15. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 17, 2006
    Messages:
    6,852
    Likes Received:
    786
    Trophy Points:
    193
    Itse kyllä kääntäisin tuon "I had a couple programs" sisällön suomeksi "Minulla oli pari ohjelmaa" Parhaalla tahdollakaan en kääntäisi sitä "Minulla oli paljon ohjelmia" :):)
     
  16. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Voi kääntää: muutama ohjelma.

    Jos pitäis olla 0 ohjelmaa, "muutama" on paljon.
     
  17. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2011
    Messages:
    2,673
    Likes Received:
    402
    Trophy Points:
    113
    Sanakirjaankaan ei voi luottaa, tuo oli uutta. Kyllä huomaa että, kaikki vähäkään tieteellinen pohja on kaukana.

    AMD on ostanut kaikki oikeudet BF4: seen ja sen huomaa alla olevasta (+alla oleva linkki), Haswellit puuttuu, omien testien perusteella näyttiksillä vääriä FPS: tä, 6- ydin prossulla oli itsellä aika erilainen ytimien käyttö (koskee myös HT: tä, oli tasaista). Kaikki ytimet olivat n. 50%: sia paitsi 2. ydin oli 80-90%, eli windows EI jaa tasaisesti vrt. Adobe linkki yllä:
    [​IMG]

    http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmarks/
     
    Last edited: Nov 14, 2013
  18. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Taustasoftia pitäis olla 0. Sillon ku niitä on muutama, se on paljon. Vai montako softaa pitäis olla taustalla et niitä olis paljon? 5, 10, 15 vai 20? Ei tarvita sanakirjaa, vaan järkee.

    Tossahan se on tasasesti jaettu. FX-8350 prossulla min 50, max 85. Epätasanen jako olis suunnilleen

    Core 1 100%
    Core 2 20%
    Core 3 100%
    Core 4 20%
    Core 5 100%
    Core 6 20%
    Core 7 100%
    Core 8 20%

    Tollanen kuormitus sopis prossulle paremmin ku Wintoosan tasajako.
     
  19. JTPN

    JTPN Active member

    Joined:
    Sep 3, 2010
    Messages:
    1,148
    Likes Received:
    71
    Trophy Points:
    58
    Vaan jokahine softa kuormittaa eri tavalla, toinen ei välttä tunnu missään, ja toinen idlatessaankin voi hidastaa konetta aika lailla.

    Esimerkiksi pahin yleinen ohjelma mitä tiedän joka syö koneen resursseja on Skype, Varsinkin halvemmilla koneilla skype vaikuttaa veemäisesti videoidenkin pyörimiseen.
    Itse olen huomannut että jopa 1.5ghz 4 ydin apu läppärillä ei tuupi videot pyöri 360p kun skype on taustalla, vaikkei puheluakaan olisi päällä.
     
  20. RatCon

    RatCon Senior member

    Joined:
    Jan 18, 2010
    Messages:
    9,502
    Likes Received:
    574
    Trophy Points:
    193
    Täh ?
    Oot mainostanut miten sulla on Intel, ja BF4:sen julkasun jälkeen sulla on ollu pätevä AMD setti jolla todistat FPS:t vääriks ?
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page