1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Axu_, Feb 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Museokamasta puhuttiin toisessa ketjussa.
    Toihan on tiedetty kauan. AMD totes ettei softantekijät pysty mihinkään kunnolliseen, joten siirtyvät tekeen prossuja jotka on hyviä paskalla koodilla. Moduulithan on selkeesti parempi tapa pistää monta ydintä samaan pakettiin. Järjetöntä tuplata joka corelle jotain FPU:ta, jota ei tarvita paljookaan.

    Ei tullu seinä vastaan vaan softat kusee pahasti ja AMD kyllästy ootteleen koska ne paranee. Onneks AMD sentään tekee puhtaalta pöydältä eikä ota Pentium Pro -tasosta museokamaa ja virittele sitä.
     
  2. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2011
    Messages:
    2,673
    Likes Received:
    402
    Trophy Points:
    113
    Joo, löytyy artikkeleita jo v. 2011 lähtien, missä puhutaan pettymyksistä faneille, heikkouksista.

    Sun 100% faktaa: Uusissa konsoleissa on sitä ja tätä, enään ei tarvita vahvoja ytimiä. Moduuliarkkitehtuuri on nykyaikaista ja johon Intelkin on siirtynyt omassa 8: aan, ja hylännyt vahvan yhdensäikeentehon.

    Jos modulit olisi hyvä asia, se toimisi, eikä siitä tarvitsisi luopua.
    Ring bus on paras tapa tällä hetkellä lisäillä ytimiä.

    Sun 100% faktaa: Jos FPU: ja ei juuri tarvita, eikä tehot lisäänny, miksi AMD niitä edes lisäisi?
    Kyllä seinä tuli vastaan ts. vaaditut muutokset ovat niin isoja että tarvitaan uusi arkkitehtuuri, josta taas näkee että mainitsemasi/ hehkuttamasi "moderni" arkkitehtuuri olikin susi.

    Oikeasti huonoja softia on todella, todella vähän.
     
    Last edited: Aug 21, 2014
    Themu likes this.
  3. Themu

    Themu Active member

    Joined:
    Jan 18, 2006
    Messages:
    3,105
    Likes Received:
    85
    Trophy Points:
    78
    Softan tekijät ei tee sitä koodia mistä AMD hyötyis parhaiten = paska softa. Ei tullu mieleen että niillä voi olla omat syyt miks ne tekee sen tietyllä koodilla? Toki asiat voisi pyöriä paremmin toisella koodilla kuin nykyisellä, mutta kuka jaksaa?
     
  4. Gereti

    Gereti Senior member

    Joined:
    Oct 8, 2011
    Messages:
    8,356
    Likes Received:
    426
    Trophy Points:
    163
  5. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2011
    Messages:
    2,673
    Likes Received:
    402
    Trophy Points:
    113
  6. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Missä kohtaa oon väittäny Intelin siirtyneen johonki moduuliarkkitehtuuriin?

    Väität et tekniikassa paras tuote pärjää aina? Ts AMD luopuu moduuleista = moduulit roskaa? Heh.

    FPU-tehoo ei tarvita tulevaisuudessa nykystä määrää. Vuonna 2000 Intel vähensi FPU tehoo rankasti. Intel oli 14 vuotta sitten sitä mieltä ettei paljoo FPU tehoo tulevaisuudessa tarvita!

    Mieti siitä.

    Ai millä perusteella? Toistaseks AMD vetää arkkitehtuurista 15% lisätehoo samassa ajassa jossa Intel vetää 5%.

    Niitä on tosi paljon. Montako 64-bittistä softaa ittelläs on käytössä? Paljoko löytyy 64-bit pelejä? Ei tarvitte mennä ton pidemmälle ja heti löytyy iso kasa roskaa.

    Suurimpia syitä on Intel. Ensinnäki Intel vielä pari vuotta sitten myi prossuja jotka ei tukenu 64-bittisyyttä. Samasta syystä Microsofti myy vieläki 32-bit käyttiksii. Toisekseen Intel lahjoo softatekijät käyttään Intelin kääntäjää joka tekee AMD:lle paskaa koodia. Sellanenki "puoluetton" firma ku Futuremark on jääny kiinni Intelin suosimisesta.
     
  7. Gereti

    Gereti Senior member

    Joined:
    Oct 8, 2011
    Messages:
    8,356
    Likes Received:
    426
    Trophy Points:
    163
    No jos suoraan heitetään dollarit euroiks niin 8320 maksas 105€
    kaivas mulle inteliltä vastaava tolla hinnalla, eikä noita dualcoreja, niimpä
     
  8. Themu

    Themu Active member

    Joined:
    Jan 18, 2006
    Messages:
    3,105
    Likes Received:
    85
    Trophy Points:
    78
    Siinä on kyllä hinta/tehosuhde tosi hyvä. Olisi itsellekkin vaikeeta jos pitäisi oma kone rakentaa, varmaa ois semmonen sauma että AMD lähtis kokeiluun. ''Onneksi'' ei tartte vie hetkeen päivittää.
     
  9. Gereti

    Gereti Senior member

    Joined:
    Oct 8, 2011
    Messages:
    8,356
    Likes Received:
    426
    Trophy Points:
    163
    Niin, ja unohtamatta että noita voi kellottaa!
    Satasen inteleistä ainut jota voi kellottaa on toi spessupena,...
     
  10. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2011
    Messages:
    2,673
    Likes Received:
    402
    Trophy Points:
    113
    Intel Pentium G3258 Anniversary Edition http://www.bit-tech.net/hardware/2014/06/24/intel-pentium-g3258-review/5 Tuolla on pari testiä missä vaaditaan erityisen paljon vahvaa yhden säikeen tehoa. Siinä hyvin näkee säietehojen eron Intel 2- ydin vs. AMD 8- ydin.

    Lainaus Murosta: "Tulosten perusteella ylikellotettu 65 euron hintainen prosessori riitti tekemään yli 700 euron näytönohjaimesta suorituskykyä rajoittavan tekijän 1440p-resoluutiolla ArmA 3 -pelissä".
    http://muropaketti.com/artikkelit/p...ium-g3258-anniversary-edition-core-i5-4690k,3

    Ei voi kun ihmetellä. :cool:

    Noin yleisesti parempi on kalliimpaa ja Intel voisi hyvin nostaa hintojaan 20-30€.
     
  11. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Skyrimn vuodelta 2006. Total war muuten vaan surkee.

    ARMA sarja on täyttä paskaa ollu aina.
     
  12. Gereti

    Gereti Senior member

    Joined:
    Oct 8, 2011
    Messages:
    8,356
    Likes Received:
    426
    Trophy Points:
    163
    Pitääköhän tässä sitten lähteä tämän varjolla myymään yksi phenomi mäkeen yhden emon kanssa ja muokata matx konetta sen perusteella että tuo on (muka) totta, en minä sitä vieläkään usko

    Tosin että moinen homma olis liian kallista eikä tuolla matx kopallani voi edes kellotella niin unohdampa koko homman
     
  13. Themu

    Themu Active member

    Joined:
    Jan 18, 2006
    Messages:
    3,105
    Likes Received:
    85
    Trophy Points:
    78
    Ihmettelin millä helkutilla noi on saanut 3570k 5GHz. Mulla ei edes 1.5v mennä yli 4.7GHz vakaana.
     
  14. _kooma_

    _kooma_ Active member

    Joined:
    Jun 28, 2007
    Messages:
    2,051
    Likes Received:
    29
    Trophy Points:
    78
    Themu. Itselläni pistää silmään toi että Skyrimin kohdalla ko (i5-3570K) prossulla eri kellot kuin Shogunissa, eli Skyrim @ 4.8GHz
    Shogun @ 5.0GHz.

    Mitenköhän nuo kellot noin paljon vaihtelee eri pelissä. Pitäisis varmaan lukasta Bit-Techin artikkeli tuosta 3570K:sta josko sitten tuohon saisi selvyyden.
    Se että tuo kyseinen prossu pääsisi 5:een GHz:iin ei välttämättä ole mikään outous, kyseinen yksilö voi olla esim engineering sample, tai sitten vain jokin muuten vain erittäin hyvin kulkeva yksilö. Joissakin tapauksessa valmistajat jakavat lehdistölle myös paremmin kulkevia lastuja kuin mitä kaupasta saatavat menevät, ja näitä tapauksia on tapahtunut niin Intelille, AMD:lle kuin nVidiallekin. Eli joskus kun valmistajat lähettävät lehdistölle samplejaan, ne ovat jo tarkastettu tehtaalla ja todettu että kulkevat mahdollisimman hyvin. Näitä yksilöitä sitten ei tulekkaan kovin helposti vastaan kaupasta ostettaessa.
    Juurikin noista syistä seuraan mieluusti myös yksityisten käyttäjien tekemiä testejä prossuista ja näytönohjaimista, näin selviää helpommin se että miten nuo värkit oikeasti kulkevat/toimivat.

    Mutta juuh. Geretille, itseäni kiinnostaa myös kovasti se että kunhan saat FX:äsi (vaiko oletko sinäkin etsimässä Thubania?) niin kuinka hyvin se kulkee vrt i7 3770K, ja vaikkapa samoilla kellotaajuuksilla.
    Eräs ihan käytännön testi voisi olla mukavaa vaihteeksi nähdä; Cinebench, muutoin sitten jokin strategiapeli (esim WarCraft 2, C&C Generals, Empire Earth) ja noiden lisäksi vaikkapa FiFa 14 ja sitten se Bäfä4.
    Eli siis jos intoa, aikaa ja mahdollisuuksia on. Ainakin World Of Tanks kiinnostaisi erittäin kovasti, koska tuo peli on se mitä tulee itse hakattua melkoisesti, ja ainakin vielä ko.peli toimii mainiosti tällä Thubanilla (nyk.kellot vain 3.4GHz).
     
  15. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2011
    Messages:
    2,673
    Likes Received:
    402
    Trophy Points:
    113
    Joo mietin ja onko yllä oleva 100% faktaa vai vain oma mielipiteesi?
    Yli puolet. Peleihin 64- bittisyys tekee juuri nyt tuloaan.

    Eräs pelinkehittäjä EA: sta (grafiikka inssi) oli vuonna 2012 sitä mieltä että, 64- bittinen peli (kyseessä simulaatio peli) lisäisi testausta puolella. Ja suorituskyky paranisi vain vähän tai jopa voisi vähän heikentyä. Lisäksi kun Mac- versiota kehitetään samalla, on parempi mitä vähemmän on "liikkuvia kohteita".

    Hänen mielestä pelin monisäikeistys ei ole mikään maaginen suorituskykyä lisäävä ihmelääke mitä ihmiset luulevat se olevan.
    Säikeiden jakaminen rinnakkaisiin monimutkaisessa järjestelmässä ei ole mikään helppo asia ja joissakin tapauksissa on mahdotontakin, johtuen toisistaan riippuvaisista säikeistä ja viittaa Amdahl's law: iin. Monisäikeistetyissä softista on uskomattoman vaiketa löytää bugit.
    Hän ei halua väittää, että monisäikeistys olisi kannattamatonta, mutta toivoo että siinä olisi mukana annos realismia.

    @BPVest Mieti sitä.
    Intel on myynyt 64- bittisyyttä tukevia prossuja v.1993 lähtien (Pentium).
     
  16. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    100% faktaa.

    [​IMG]

    Tiaitaa olla aika vähän softia käytössä.

    Eräs pelinkehittäjä EA: sta (grafiikka inssi) oli vuonna 2012 sitä mieltä että, 64- bittinen peli (kyseessä simulaatio peli) lisäisi testausta puolella. Ja suorituskyky paranisi vain vähän tai jopa voisi vähän heikentyä. Lisäksi kun Mac- versiota kehitetään samalla, on parempi mitä vähemmän on "liikkuvia kohteita".[/quote]

    64-bit peli tietenki lisää testausta jos pitää pistää 32-bit peli kanssa. Vähentäis testausta jos olis vaan 64-bit versio.

    Joojoo seliseli. Se on nähty et sillon ku ei oikeesti anneta tehokkaampaa rautaa vaan on pakko pärjätä sillä mitä on, joku säikeistys on tosi helppo verrattuna moneen muuhun asiaan.

    Sen verran killerikommentti et pääsit allekirjotukseen vähäks aikaa :rolleyes:
     
  17. Uppmas

    Uppmas Active member

    Joined:
    Feb 3, 2013
    Messages:
    2,482
    Likes Received:
    81
    Trophy Points:
    58
    Olet nähnyt omiasi, minä en ole nähnyt mitään.
     
  18. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Esim PS2:ssa oli näyttömuistin määrä huikee 4MB. Helppo tajuta mitä tosta seuraa.

    Säikeistys on helppoo tollaseen kikkailuun verrattuna.
     
  19. Uppmas

    Uppmas Active member

    Joined:
    Feb 3, 2013
    Messages:
    2,482
    Likes Received:
    81
    Trophy Points:
    58
    Väärin. 32MB jaettua muistia ja 4MB eDRAM:ia. Plus, ongelma ''ratkaistiin'' useimmiten ihan vaan vähentämällä kerrallaan piirretyn maailman kokoa, notta siellä ei mitään ihmeellisempiä taiteiltu.

    Kun ei ole niin ei ole. Hyvin verrattavissa koneen kasamisen jakamista useammalle ihmiselle. Kierteli tai kaarteli, pari osaavaa ihmistä kasaa sen nopeammin kuin tuhat perusjanaria.
    Sitä työtä ei vaan ole mitä jakaa. Ei lähellekään tarpeeksi.
     
  20. BPVest

    BPVest Senior member

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    17,608
    Likes Received:
    701
    Trophy Points:
    173
    Oikein. Näyttömuisti oli 4 megaa, ja se oli ainoo muisti johon näyttiksellä pääsi. Joten homma ei menny helposti (tavarat näyttömuistiin) vaan jouduttiin pistään tavarat muistiin josta näyttömuistiin tarvittaessa. Helkkarin hankalaa. Varsinki ilman kunnon tietoja laitteesta.

    Säikeistys on tohon verrattuna helppoo.

    Meinaat et sellanen homma joka yleensä tehdään siinä vaiheessa ku laitteesta loppuu tehot pahasti kesken on selkeesti helpompaa mitä säikeistys? Suosittelen vähän tutustuun aiheeseen.

    Koneen kasaus esimerkkiin: pistetään 1000 kertaa nykystä suurempi kone joka pitäis kasata. 1000 ihmistä kasaa taatusti nopeemmin ku 2.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page