1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Sonera vs. Elisa?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Shadow_Fi, Mar 18, 2007.

  1. pasabahce

    pasabahce Regular member

    Joined:
    Oct 23, 2006
    Messages:
    153
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Täälläkin on Sonera käytössä ties kuinka monetta vuotta ja hyvin on pelannu. Pari kertaa (lue 2-3) on takkuillut ja silloinkin se on laskussa hyvitetty kun on viitsinyt tehdä vikailmoituksen. Toisaalta eivät ole kaverit Elisaakaan haukkuneet, joten eipä niissä taida paljon eroja olla. Samalta kelalta taitaa olla molempien piuhat vedetty.

    Tuossa aiemmin joku mainitsi, että Sonera on nostamassa kesällä nopeuksia, onko tietoa mitä liittymiä tuo koskee? Ainakaan Soneran sivuilla ei ollut selkeää tietoa asiasta, siis liittymistä joita nopeuden muutokset koskee?
     
  2. tmm68

    tmm68 Regular member

    Joined:
    Jan 3, 2005
    Messages:
    677
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    ketjussa oli paljon kommentteja yhteysongelmista. Käsittääkseni ne johtuvat yleisemmin päätelaitteesta eikä operaattorista.
    Viime aikoina A-link Roadrunnerit ovat hieman kiukutelleet. Kokeilin sekä RR44c että RR24 ja molemmilla oli ongelmia. Vaihdoin päätelaitteen Telewelliin ja taidan siinä jatkossa pysyä, mitään ongelmaa en ole yhteydessä sen koommin havainnut.
     
  3. henkettu

    henkettu Guest

    Mä tilasin Soneran ja nyt odottelen.
     
  4. Lihi

    Lihi Regular member

    Joined:
    Jan 17, 2007
    Messages:
    232
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Korjatkaa jos olen väärässä..

    Yhteydet taitavat mennä suuremmaksi osaksi saamaa kuparikaapelia/valokuitua pitkin oli sitten kenen tahansa ISP:n liittymä.

    Kun asunnosta lähtee piuha maailmalle se on aluksi paikallisen puhelinyhtiön verkkoa. Jossain vaiheessa tämä puhelinyhtiön kaapelit liitetään Suomen runkoverkkoon. Palvelun tarjoajilla ei todellakaan ole omaa runkoverkkoa jokaisella. Tai no, en tiedä olisko ne Soneran rakentamia. No joka tapauksessa oli ne kenen tahansa rakentamia, muut ISP:t vuokraavat tätä runkoverkon kapasiteettia ja tarjoavat sitä sitten asiakkaillensa.

    Eli samaa kaapelia pitkin ne yhteydet suurimmaksi osaksi menee on sitten käytössä Elisa tai Sonera.
     
  5. Shadow_Fi

    Shadow_Fi Member

    Joined:
    Dec 6, 2006
    Messages:
    45
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Minun ymmärtääkseni näin on. Kuitenkin "maailmalle" lähtöä varten luulen heillä olevan omat serverit? Joten riippuen niiden laadusta/säädöstä/nopeudesta voi johtua eroja Elisan ja Soneran välillä? Olen kuitenkin tilannut Elisan netissä, modeemi (Telewell 510, wlanilla) tuli suurin piirtein viikossa (eli aika nopeasti). Netti kuulema aukeaa 20.04, ja tilaus on tehty muistaakseni joku 30.03 (??? en nyt muista tarkalleen =)). Kun saan nettiyhteyden, annan lisää palautetta.

    Soneerasta taas, se on kyllä katkonnut aina muutamia kertoja vuodessa. Joskus jopa yli vuorokauden kesti, vaikka kaverin "elisa" oli toiminut.
     
  6. Shadow_Fi

    Shadow_Fi Member

    Joined:
    Dec 6, 2006
    Messages:
    45
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Minun ymmärtääkseni näin on. Kuitenkin "maailmalle" lähtöä varten luulen heillä olevan omat serverit? Joten riippuen niiden laadusta/säädöstä/nopeudesta voi johtua eroja Elisan ja Soneran välillä? Olen kuitenkin tilannut Elisan netissä, modeemi (Telewell 510, wlanilla) tuli suurin piirtein viikossa (eli aika nopeasti). Netti kuulema aukeaa 20.04, ja tilaus on tehty muistaakseni joku 30.03 (??? en nyt muista tarkalleen =)). Kun saan nettiyhteyden, annan lisää palautetta.

    Soneerasta taas, se on kyllä katkonnut aina muutamia kertoja vuodessa. Joskus jopa yli vuorokauden kesti, vaikka kaverin "elisa" oli toiminut.
     
  7. nokiapoju

    nokiapoju Member

    Joined:
    Oct 19, 2006
    Messages:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Mulla on ollu Elisa vuoden verran joka päiväisessä käytössa, eikä mitään katkoksia ole ollut. Joten Elisa kannattanee ottaa.
     

Share This Page