1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Sonyn auto sterot himaan

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by tapzu, Feb 5, 2003.

  1. tapzu

    tapzu Member

    Joined:
    Jan 3, 2003
    Messages:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    hmm muuten mut ei Helvetti!!! (K-lined: use your own server)
     
  2. Megado

    Megado Member

    Joined:
    Mar 14, 2002
    Messages:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    rusetti.cc.tut.fi siinä servo jolle pitäis päästä...
     
  3. WildFinn

    WildFinn Regular member

    Joined:
    Apr 29, 2002
    Messages:
    172
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Johan meni simppeli juttu vaikeaksi, miten ne jannut jaksaa aina alkaa jauhamaan niistä halvatun konkista...
    Laittaa alkuun sen laturin ja jos mankka/laturi alkaa soittaessa pätkimään, niin hommaa sitten sen konkan(kunhan varmistaa ensin ettei pätkiminen johdu liian huonosta maadoituksesta. Jos asuu keskellä Helsinkiä, niin ei pitäis olla vaikea löytää sähkö/elektroniikka/kodinkone/hifi/autohifi -liikettä.

    Itelläni on aina (yli 12-vuotta) ollu autossa mankka, vahvistimet, taajuuskorjain ja erilliskaiutinjärjestelmä(ennen oli subbarikin, mutta nyt ei mahu konttiin lastenrattaiden kanssa), enkä koskaan ole tarvinnut konkkaa ja hyvin soi :)
     
  4. Megado

    Megado Member

    Joined:
    Mar 14, 2002
    Messages:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    oletko sattunut huomaamaan että laturi ei anna tasaista jännitettä vaan pulsseja, ainakin nykyiset laturit! että sen takia tuo kondesaattori olisi ihan paikallaan...
    ja kysehän ei ollut autoon asennettavasta mankasta vaan kotiin...
     
    Last edited: Feb 6, 2003
  5. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Joined:
    Aug 5, 2002
    Messages:
    6,109
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    118
    Mikä tahansa riittävän tehokas 12V:n DC-virtalähde käy. Käytännössä halvimmat vaihtoehdot ovat akkulaturit. Romikselta voisi löytää halvalla pelkän muuntajan, mutta kysymyksistäsi päätellen (kokemus) sinun on parempi ostaa valmiiksi koteloitu ja tasasuunnattu malli.

    Tuollaisessa tavallisissa akkulatureissa on se heikkous, että niissä jännitettä ei ole reguloitu.
    Eli ensinnäkään se ei anna kunnon tasasähköä ilman konkkaa (mankkasi luultavasti hurisee 50 tai 100Hz:n taajuudella ellet laita siihen väh. 10 000 uF:n konkkaa). Konkan tilalle voisi tietysti kytkeä myös akun, mutta auton lyijyakkusta syntyy vetyä ja NiCd-akut eivät kestä, joten tässä tapauksessa se ei ole hyvä vaihtoehto.
    Toinen seuraus on, että kun akkulaturia ei kuormita, sen antama jännite nousee yleensä johonkin 16V:n nurkille, mikä voi olla jollekin mankalle liikaa.
    Ja tietenkin niiden antama teho on melko pieni, mutta jos et aio erillistä päätevahvaria käyttää, niin esim. tuo Bilteman isompi malli varmaan riittää. Siitä saa varmaan oikeasti 4-5A virtaa eli (12x5=) n. 50-60W tehoa.

    Lisäksi on olemassa akkulatureita, jotka "haistelevat" kuormaa, eivätkä anna sähköä ilman ns. vastajännitettä. Sellaisesta et siis saisi lainkaan sähköä ulos mankallesi.

    Yksi kokeilemisen arvoinen vaihtoehto voisi olla vanha PC:n poweri. Niistähän saa yleensä ainakin 10A / 12V ulos ja regulointikin on kunnossa. Riskinä näkisin lähinnä suuritaajuiset häiriöt.
     
  6. Portsu73

    Portsu73 Guest

    Eikös Pcn powerit halua että niillä on kuorma perässä ku on virrat päällä. Muistelisin jotain tollasta.
    Itte oon joskus pyöritelly mankkaa ihan vaan parilla amppeerilla. Toimii ihan hyvin jos ei "luukuttele".
     
  7. Technic

    Technic Member

    Joined:
    Feb 6, 2003
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Voin sanoa syvällä kokemuksen rintaäänellä että tuohon mankkaan riittää aivan normaali auton akkulaturi, mitään muuta et tarvitse ellei käyttöön ole tulossa mitään vahvistinta.
    Normaalit halvimmat akkulaturit ovat hinnnaltaan 20-30 euroa ja antavat 4-10 ampeeria 12 V ulostulolla. mankassa ei ole niin suurta kulutusta jotta korkeampaa ampeeri määrää tarvittaisiin. joten Biltemaan vaan ja tarkista sitä ennen mankan päältä paljon on ilmoitettu kulutus ampeeri määrä ja siihen 4 ampeeria päälle, niin voit hieman luukuttaakin. :) (Myös sulakkeesta voi päätellä tarvittavan virran)
     
  8. puutukka

    puutukka Guest

  9. karle

    karle Regular member

    Joined:
    Jun 10, 2013
    Messages:
    172
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Suosittelen poijille menoa elektroniikkakurssille (paitsi wipe2000), tuntuu sen verran pahasti olevan hakosessa noi teholähde asiat!
    Akkulaturit ovat ns. puoliaaltotasasuuntaajalla varustettuja ja aiheuttavat 100% varmasti jonkin asteisia häiriöitä.
     
  10. tapzu

    tapzu Member

    Joined:
    Jan 3, 2003
    Messages:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    joo tossa on 10 ampeerin sulake...
     
  11. Technic

    Technic Member

    Joined:
    Feb 6, 2003
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    niin jos haluaa häiriöttömän, niin ei muuta kuin auton akku ja laturi jossa on ylilataussuoja.. 10 amp on aika paljon, luulen ettei ole oikea.. norm. on 5 Amp.. mutta..

    Yleiselektroniika muuten myy Mascot merkkisiä muuntajia jotka ovat hyvälaatuisia, mutta kalliita. www.yeoy.fi
     
    Last edited: Feb 6, 2003
  12. tapzu

    tapzu Member

    Joined:
    Jan 3, 2003
    Messages:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    no ohjeissa lukkee fuse(10a)
     
  13. tapzu

    tapzu Member

    Joined:
    Jan 3, 2003
    Messages:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    no ohjeissa lukkee fuse(10a)
    ps:noh ei niitä 2 pitäny tulla

     
    Last edited: Feb 6, 2003
  14. LukeWader

    LukeWader Regular member

    Joined:
    Oct 5, 2002
    Messages:
    477
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Niin ja olisiko syytä tietää,mistä ne ampeerit tulevat ja mitä ne on?tossa ois peru kaava: U/r*i ja siitä voi lähtee vääntää...

    U = jännite
    r = vastus
    i = virta
     
    Last edited: Feb 8, 2003
  15. WildFinn

    WildFinn Regular member

    Joined:
    Apr 29, 2002
    Messages:
    172
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tiedän toki ettei akkulaturipatentilla saa hyvin kuulumaan, mutta tokkopa on tarkoituskaan kun kerran automankkaa virittelee päydälle :)
    Ja bensiiniautoissa mulla ei ole tarvinnut mitään suotimia tai konkkia ja maadoituspiste on aina tullut haettua mahd. läheltä mankkaa ja vahvistinta. Nyt kun laitoin dieselin, niin piti laitattaa häiriönsuodatin, taitaa laturi antaa enemmän häiriötä.

    PS. olen ammatiltani tietotekniikan mekaanikko ja erikoistuin audio- ja videotekniikkaan. Mutta kun kysytään jotakin kohtuu simppeliä asiaa, niin turha siinä on kysyjää hämmentää vaikealla vastauksella.
    Paras olis kun ei virittele ja patentoi, vaan ostaa kaupasta oikeat vehkeet...
     
  16. LukeWader

    LukeWader Regular member

    Joined:
    Oct 5, 2002
    Messages:
    477
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    se on totta,mutta jos haluaa virittää tommosia himaansa,olisi syytä tietää perusasioita sähkötekniikasta, jottei kallis mankka mene "savuna" ilmaan,tai virtalähteet mene kyykkyyn kun vääntää volume nappia.
     
  17. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Joined:
    Aug 5, 2002
    Messages:
    6,109
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    118
    Tuo on se ikuinen ongelma, kun täällä vastailee kysymyksiin: pitäisi kertoa vastaus riittävän yksinkertaisesti, mutta kuitenkin toisaalta riittävän täydellisesti. Ja kokonaisia artikkeleita ei oikein ehdi kirjoittamaan.
    Lisäksi aina joskus tuntuu, että monet kommentoijista eivät jaksa lukea nykyisenkään pituisia vastauksia kunnolla läpi.
     

Share This Page