Hankit tuon SSD:n käytettynä jos oikein ymmärsin. Voisi olla hyvä idea vähän testailla sitä, alkaa konstit mennä vähiin. Laitan kaksi eri testi ohjelmaa, kokeile järjestyksessä: eka =================== Kovalevyn kunnos testaus: http://crystalmark.info/download/index-e.html Ladattavan ohjelman nimi on CrystalDiskInfo 7.0.3. HUOM. Lataa siitä "Portable" version, koska exe-versio sisältää ylimääräistä ei toivottavaa ohjelmaroskaa. kerro, mitä näyttää kunnoksi. toka =================== Samsungin testiohjelma Magician Software Laitan suoran latauslinkin, kun tuolla on monia ohjelmia, asenna ohjelma ja testaa levyn toiminnot: http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/downloads/software/Samsung_Magician_Setup_v497.zip
Ei ikä ole siinä mikään tae jos laitteessa on ongelmaa. Tarkista se nyt kuitenkin noilla ohjelmilla jotka annoin, koska jos levyssä on ongelmia, ei tämä selviä koskaan. edit: alan pikkuhiljaa lopetella tältä päivältä ja mennä nukkumaan.
Jotain häikkää on kahdessa kohtaa, Ahci Mode ja Sata interface System Information kohdassa ongelmaa, joihin syy saattaa löytyä biossista, tämä on olettamukseni tai sitten levyongelma. Pitäisi tarkistaa tuo ide mode, että se on varmasti sata mode ja ahci. Laitan kuvan omasta koneestani samalla levyllä, huomaat varmaan eron.
Juu huomasin ihmettelin itteki miks oli punaista tekstiä. Tossa kyllä lukee ahci niin en tiiä mitä voisin enää tehdä
Nyt tuota biossia en tunne, mutta kyllä SSD:n pitäisi toimia Uefi biossin default asetuksilla aina. Mistä löydettäsiin nyt sitten toinen kone, jossa voitaisiin kokeilla tuota SSD-levyä ja asennusta, koska alkaa vahvasti kallistua levyssä mahdollisesti olevaan ongelmaan. Tai sitten kokeilla tuossa koneessa toista SSD-levyä ja asennusta.
Edelleen - ette uskoneet vihjettä. http://keskustelu.afterdawn.com/threads/ssd-ongelma.763181/page-2#post-5112930 (Bioksen asetusten palautus ei välttämä ollut hyvä idea). Vinkiksi: Ns. normi (legacy) bios -> MBR (partion style)-> sille tehty (asennus) tikku. Tai UEFI- "bios" -> GPT (partion style) -> sille tehty UEFI- tikku.
Itsekin kokeilisin tehdä rufuksella gpt-tikun seuraavaksi. Tosin itsellä on kyllä toiminut mbr-tikku myös uefi-biosissa ilman ongelmia. Samsungin ohjelmaankaan en täysin luottaisi, koska ainakaan omilla 830 asemilla sekä kaverin 840 evolla väitti aina kivenkovaan että ahci on pois päältä vaikka varmasti oli päällä.
Osioiden poisto poistaa levyn tiedot, on ne sitten MBR tai GPT. Tuo asia helppo korjata, kun tekee Rufuksella tikun, johon laitaa "Osion ja kohdejärjestelmän tyyppi" -> "GPT-osiotyyppi UEFI", silloin kai pitäisi laittaa myös "Tiedostojärjestelmä"->"FAT32", luulisin.(korjatkaa jos olen väärässä) edit: MBR-tikulla olen oman asentanut ja siinä on UEFI bios. Alla kuva asetuksista: edit: miksi biossin asetusten palautus ei ollut hyvä idea? Mikä siinä meni pieleen?
Kysyin siksi, kun Rufus näyttää defaulttina laittavan tikulle FAT32:n päälle tuossa GPT asetuksessa UEFIlle, olisiko sille joku erityinen syy.
Ei poista. Se pitää erikseen vaihtaa, jos haluaa. SSD on edelleen GPT: tä. Lähinnä ajattelin mitä tuo Samsungin softa nyt näytti (toivottavasti Nauulla oli bioksesta asetukset tallennettuna). Taisi olla että niin pitikin olla.
Onpa kumma, itse olen kyllä tuon saanut mielestäni muuttumaan Partition poistolla. Mistä se vaihdetaan, kertoisitko sen, koska täysin uutta minulle? Biosiin käyttäjä kysymäni mukaan ei ollut tehnyt mitään muutoksia, tarkistanut vaan tuon achi tilan, joten käytännössä sen piti olla defaultilla. Pyysin siksi palauttamaan defaultille, jos olisi tullut vahingossa jotain säädettyä, joten en oikein ymmärrä mikä olisi siinä mennyt pieleen. Tuo biossin default asetusten palautaaminen on varsin normaali toimenpide, joten avaatko lisää, minkä ongelman se olisi aiheuttanut. edit: Vahvasti olen sitä mieltä, että biossin palautus ei noita levyllä näkyviä ongelmia muodostanut, vaan johtuvat jostain muusta.