Virustorjuntaohjelma ei ole ollenkaan pakollinen. Itse tarkistan kmailin postit normanilla, vaikka siitä nyt ei välttämättä mitään hyötyä ole(paitsi että maili lentää virus-kansioon). Suurin tietoturva ongelma Linuxissa on käyttäjä itse. Jos esim. suorittaa tuntemattoman ohjelman pääkäyttäjänä(tai oikeuksilla) niin ei siitä oikein voi sitä ohjelmaa voi syyttää jos se tyhjää kiintolevyt. Eli järjenkäyttö on sallittu niin Linuxissa kuin myös windowsissa. Näet verkonkäytön konsolissa iftop komennolla. Graafisia löytyy knemo, grellm + n määrä karamban päälle tehtyjä palikoita. Verkonkäytön säätäminen onnistuu mutta siihen tarvitsee hieman perehtymistä voit aloittaa vaikka tuolta http://www.linux.org/docs/ldp/howto/Bandwidth-Limiting-HOWTO/ Anna konsolissa top komento. Graafisia xosview ... ifconfig YaST -> Network Devices -> Network Card
Onko Linuxiin joku järjestelmän korjaus toiminto? Vastaava kuin windowsin levyneheytys tai scandisk. Linuxinhan ei pitäisi pirstoutua mutta itselläni on ainaki mennyt koko ajan huonompaan suuntaan.
Nii ei kyllä pitäis. Tota korjausasennus on ihan OK. Ainaki jos se järjestelmästä on kiinni. Mikä distro sulla on?
Mandraken käytöstä on niin kauan aikaa, etten muista... Ja ku se oli eka distro nii en sillä kauheesti osannu. Eli en nyt osaa sanoa mitää varmaa. Eli SuSEssa se ainaki kysyy, että asennetaako uus käyttis vai korjataako edellinen. Kannattaa kokeilla. Kaikki on turvallista siihen asti, kunnes pitäis painaa install tai osioida kovista.
Kannattaako Linux-noobin asentaa 64-bittiseen koneeseen 32-bittinen Suse personal vai sitten Professionalin jota saisi 64-bittisenä. Pystyykö sen sitten myöhemmin päivittämään professionaliin, kun Linuxia alkaa osata käyttää. Edit: Äh antaa olla. Ei onnistu tähän p**kaan minkään linuxin asennus. Suse jumittuu "loading data into ramdisk" ja valittaa erroria
kun mä lataan tuolta yastilta jonku softan, esim.irssin niin miten mä sit sen softan saan päälle kun se on sen asentanu..ja mihin se sen asentaa ?
Löydät ohjelman konsolissa komennolla whereis ohjelmannimi KDE:ssä voit suorittaa ohjelman(jos et löydä sitä K-valikosta) Alt + F2 kirjoita ohjelmannimi ja paina enter
juu niinhän se olikin että siinä pitää laittaa se pääteikkuna käyttöön. voit tietysti avata konsole, eterm, xterm ja kirjoitaa komennon irssi K Destop Environment työpöytäympäristö K-valikko, ajatellaan vaikka että se on kuin windowsin Käynnistä.
no nytte on kaks ongelmaa 1. skype ei suostu toimimaan yrittäessä soittaa jollekkin ohjelma jumittuu 2. vaihdoin käyttäliittymä suomenkieliseksi ja sitte lähti tuolta k valikosta pois mahdollisuus sammuttaa tai käynnistää kone uudestaan siellä on vain swich user, lukitse istunto ja kirjaudu ulos eikä sammuta tietokone
Katso jos skypen sivuita löytyisi apuja. Skype rakentaa itse pakettinsa ja koodi on suljettua joten ainut oikea paikka saada apuja on skype Jaa'a en oikeastaan tiedä mitä olisi voinut tapahtua. Totaalisen KDEn sotkemisen saa korjattua poistamalla .kde hakemisto kotihakemistosta(tee varmuuskopio alkuperäisestä .kde hakemistosta) mutta kyllä siihen varmasti löytyy helpompikin vaihtoehto.