Oletusboottilaitteen voi vaihtaa SSD-levyyn, mutta DVD-asema ykkösenä ei vaikuta käytännössä mitenkään. Sieltä haetaan ensin bootattavaa käyttistä, ja jos ja kun sellaista ei löydy, niin siirrytään listan seuraavaan eli SSD-levyyn. Tee kuten haluat, käytännössä ei tosiaan juuri merkitystä. Ajurit netistä, koska levyllä olevat ovat usein jo vanhoja. Sen takia netistä uusimmat. Aktivoi pois, niin on sekin hoidettu. Aidon Windowsin kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta pahimmillaan tuossa voi käydä niin, että saat kaikki ajurit ja ohjelmat asennettua, ja sitten Windows alkaa kiukutella aktivoinnista ja uhkaa lukkiutua. Lähinnä piraattikäyttisten ongelma, mutta ei sen aktivoinnin lykkäämiseen mitään syytäkään ole.
Mene Bios varnista että AHCI mode on käytössä vaihda boot = SSD reboot. Lataa levyltä mitä sinulla on emo/korti, mitöä vaan->reboottaa joka välissä avaa kone ja tarkista win mitkä päivitys versiot sinulla on -> vertaa valmistajien sivuilta onko päivityksiä, jos lataa ja asenna. Herrat varmaankin neuvovat palomuurit securityt ja selaimet ( winukka päivittää itseään seuraavan viikon. eli mitään kiirettä product keylle ei ole)
Miksi ensin levyltä vanhat ja sitten netistä uudet? Eikö tuossa ole vain kaksinverroin vaivaa? Verkkokortin ajurit ehkä täytyy joskus ensin asentaa levyltä, jos kone ei mene nettiin (=Windowsin mukana ei tullut edes välttävää ajuria, joka ymmärtäisi verkkokorttia) eikä verkkokortin ajureita saa millään toisellakaan koneella ladattua tikulle. Mutta miksi muut? Helpompi mun mielestä vaan ladata suoraan ne uusimmat. Joku virustutka tietty ensimmäisten joukossa lataukseen. Itse olen käyttänyt ilmaisia viimeiset kymmenkunta vuotta, eikä niissä ole valittamista. Avast, Avira ja Microsoftin oma Security Essentials ainakin ovat toimivia (viimeisin jäi omaan käyttöön, koska se ei tyrkytä itsestään maksullista versiota, kuten muut ilmaiset joskus tekevät). Product Keyn/aktivoinnin suhteen ei ole kiire, mutta ei sitä ole mitään syytä lykätäkään. Jos siinä jostain syystä joku ongelma tulee eteen sitä enemmän aikaa se on ratkoa mitä aikaisemmin aktivoinnin suorittaa.
Jep, mikä tahansa näytönohjain antaa ilman ajureita kuvaa. Ei kaikkein hienointa, mutta sen verta että kunnon ajurit saadaan ladattua. Ja mitä virusturvaan tulee, itse suosinut F-Securea poikkeuksena 2013 versio. Ei nimittäin ole erillistä palomuuria, käyttää winukan palomuuria ja omaa virustorjuntaa siinä sivussa. Ihan siis lähinnä tiedoksi, kenenkään ei tarvitse mussuttaa ettei maksullista tietoturvaa tarttis hommata.
Kun nuita vaihto eri lautauksia jo emolevylle on 56, nii minkälaisia ajureita kannattaa tässä ladata? Lataanko joka kategoriasta sen uusimman? Tartteeko niitä kaikkia ladata? esim. Qualified vendor listiä tai bios utilitiesia. EDIT: Kokeilin CD:ltä asentaa tota wireless-n juttua, mutta se ohjelma kaatuu kun yrittää avata sitä, olen rebootannu asennusten välissä. Asensin myös tarpeellisia ajureita emon CD:ltä, koska muistitikulla olevia ajureita ei saa purettua, jonkun errorin takia. Samaa kokeilin omalla läppärillä, mutta erroria pukkas muutamien tiedostojen kohdalla. Onko siis mitään havaintoo, mikä tota verkkokorttia voisi vaivata? Kun käynnistää sen ohjelman niin tulee vain, että rtwlan.exe lakkasi toimimasta. Kerran olen päässyt vain nettiin tällä uudella koneella, sillon latasin chromen. Nyt siis kun yrittää liittyä wlan-verkkoon niin tulee, että ei voi muodostaa yhteyttä. Tuon XFX:n driver geniusin mukaan tässä ois vaan 7 vanhentunutta ajuria. Kannattaako tuohon luottaa ja päivittää vaan ne, vai pitäskö jotain muitakin päivitellä. Driver genius näyttää näitä: 1. AMD Chipset Drivers 2. AMD Catalyst Display Drivers 3. Realtek Ethernet Controller Drivers 4. Realtek RTL8192C PCI-E 802.11B/G/N 300M Wireless NIC Drivers 5. ASMedia 106x SATA Controller Drivers 6. Asmedia 104x USB 3.0 Controller Drivers riittääkö noi? EDIT2: Nyt wlan toimii sillee että vähä aikaa pitää oottaa. Tosin vieläki kaatuilee se asusin sovellus. On tullut tähän nyt asenneltua kaikennäköistä ajuria, että onko mitään sovellusta, jolla näkis mitä vielä tarvitsen. Tekisi mieli jo alkaa pelailla piakkoin. Kokeilin tossa huvikseen, käynnistää steamin kautta far cry 3, ja näyttiksen lämpö nous 84 C, onko tämä normaalia? peli oli siis vasta asetus valikossa. Lähti myös aika kova meteli.
Näyttisajurit näyttis valmistajan sivuilta (tässä AMD) ja emovalmistajan sivuilta LAN, audio, USB3.0 ja chipset. XFX:n softasta ei ole mitään kokemusta. Oletko kokeillut asentaa wlan-tikulle uusimpia Asuksen sivuilta löytyviä ajureita? Näyttiksen lämmöt kuulostaa vähän korkeilta, mutta ei vielä mitenkään hälyttäviltä. Kokeile miten ne rasituksessa käyttäytyvät.
Oisko teillä ehdotella jotain näytönohjaimen jäähdytintä. Tiedän kuulostaa ehkä hieman aikaiselta, mutta tulevaisuutta ajatellen. Mielellää TODELLA tehokasta, hintaa voi olla jonkun verran.
AC Accelero Xtreme III lienee tehokkaimpia ilmajäähyjä. Vesijäähy on tietty vielä tehokkaampi ja kalliimpi. http://www.jimms.fi/tuote/DCACO-V15G400-BL
Ja tämähän on yhteensopiva sitten minun näytönohjaimen ja kokoonpanon kanssa? Taitaa olla 7970 versio mun kokoonpanolle se sopiva, samojahan ne olla mut eri näyttiksille sopivat. Ja muuten kiitoksia teille kaikille jotka olette auttaneet! Arvostan apuanne todella paljon!
Hyvin aikaista on / toimiiko mylly nyt kunnolla ????? Sinulla on HD 7970 kortti -> mene Sapphiren sivuille ja kaiva esiin TRIXX ohjelma,, se on tehty nimenomaan radeon korttien säätämiseen-> tutustu+ota käyttöön tai poista
7970:lle on näemmä oma jäähynsä: http://www.jimms.fi/tuote/DCACO-V15G300-BL Toimitusaika tosin avoin, mutta etpä sitä juuri nyt tarvitsekaan. Tutustu tosiaan ensin näyttiksen säätöihin kuten ajaJako jo sanoi. Sapphiren korteissa on yleisesti ottaen tehokkaat jäähyt, joten äänekkyys voi olla esim. tuuletinprofiilista kiinni.
Siis hänellähän on XFX HD 7970 DD, joka on halpa, mutta ääni varauksin. Arctic Cooling Accelero Xtreme 7970 CDON Hinta € 45.95 Väliaikaisesti loppu. Todella hyvä jäähy ja käytännössä äänetön. Muistutus: Näytönohjaimen jäähdyttimen vaihdossa menee takuu ja asennus ei välttämättä ole yksinkertaisin homma. Taisin mainita asiasta jossainvaiheessa...
Mitä axu tarkoitit tuolla ''Oletko yrittänyt asentaa Wlan-tikulle uusimpia ajureita.''? Siis eikös se riitä kun mulla on se PCI-E wlan adapteri, että asennan vaan normaaliin tapaan sen ajurin? Pitääkö se muka asentaa johonkin tiettyyn paikkaan?
Mikä lämpötila on TMPIN2, koska sen lämpötila oli pelattaessa 128C ? Olen alkanut harkitsemaan sitä ehdottamaanne GPU:n jäähyä, koska tekisi mieli far cry 3 maximeil pelata, mutta jotkut sanoivat että siellä on joku RAM Chip, joka on liian lähellä CPU chippiä. Mahtaakohan olla kovinkin hankala asennus, pitäisikö käydä paikallisella IT-yrittäjällä asennuttamassa? Kokeilin Cs:go max asetuksilla, noin 10min niin näyttis oli 78C lämmin.
RAM chippiin en osaa ottaa kantaa (tietääkö joku muu asiasta?), mutta 78 astetta ei ole vielä erityisen huolestuttava lämpötila. Jos se on korkein mitä olet missään tilanteessa saanut aikaan, niin ei mitään huolta. Tuuletinprofiileja voi tietty katsella, josko niistä saisi jotain muutosta.