Itse keksin tälläisen ratkaisun: Laitoin BIOSsissa muistien asetukset mahdollisimman minimiin ja kokeilin asentaa XPn ja onnistuin. Asennuksen jälkeen päivitin BIOSsin ja laitoin muistien asetukset maksimiin päivitin näytönohjaimen ajurit sekä XPn ja kone toimii vieläkin. Niin ja jostain syystä koneeni ei aina löytänyt kiintolevyä. Etenkin kun käynnistelin konetta uudelleen ei kiintolevyä aina löytynyt. Jäi jumiin "detect IDE drives" kohtaan. Ctrl+Alt+del yhdistelmä kyllä auttoi tähän. Tätä siis tapahtui ennen BIOSsin päivitystä aika usein. Nyt näin on käynyt vain kerran. Toivottavasti tästä selostuksestani on apua.. aina
IRQ asetukset on oikein ja muutkin BIOS asetukset mutta tuo muistin minimointi BIOS:sta voisi toimia koska virheilmoitukset viittaavat muistiin...
j4n1:lle : Muistin toimivuutta en osaa tässä arvuutella, mutta tulipa mieleeni, että kaverin uudessa P4 -koneessa (Intelin emo) hukkui CD-asema säännöllisen epäsäännöllisesti. Syy: IDE-piuha oli osittain irti levyltä. "Näytti" kyllä olevan kiinni mutta toimi miten sattui hieman koneen lämpöjen mukaan.
Ostin tässä vasta uuden emolevyn, joten kokoonpano on seuraava: Poweri: Q-TEC, PSU ATX 350W Näyttis: SAPPHIRE ATLANTIS RADEON 9600 PRO (256MB DDR) Prosessori: AMD Athlon XP 2400+ Thorton (+Tuuletin) Muisti: TWINMOS DDR512 PC3700 Emolevy: ASUS A7N8X DELUXE-E Eli muuten samat kuin ennen mutta uusi emo =) Sama ongelma jatkuu edelleen ja en ole löytänyt ratkaisua. Välillä Windows Me on herjannut että "muisti vähissä" mutta kyllä luulisi että 512 riittää??? Alkaa olla jo ideat loppu mutta pitää tarkistaa vielä varmuuden vuoksi memtest86 ohjelmalla muisti...
"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" Itsellä tuli tuo samainen virheilmoitus erään pelin kanssa. Minulla kun nyt sattui olla toinenkin kone, niin vaihdoin muistit eli ongelmakoneen muisit 2x256 pistin toiseen koneeseeni ja 1x512 tähän ongelma koneeseen. Molemmat koneet ovat toimineet moitteettomasti jo puolisen vuotta. Mikä kummallisinta molemmissa on saman valmistajan emolevy (eri malli), samanmerkkinen kiintolevy ja win XP. Tuo tietty emolevymalli ei yksinkertaisesti ollut yheteensopiva noiden 2x256 muistien merkin kanssa, vaikka kokeilin niitä yksitellenkin. Ja toisen kerran olen saman virheilmoituksen nähnyt kun tuuletin+siili oli asennettu huonosti ja prossu ilmeisesti kuumeni liikaa. Korjaantui ihan irrottamalla ja asentamalla yhdistelmä uudelleen. Eli olisin sitä mieltä, että hardwareongelma ON kyseessä, toinen asia onkin sitten sen paikallistaminen... nämä microsoftin virheilmoitukset kun nyt ovat mitä ovat.
Meillä oli sama ongelma, mutta emolevy ei tunnistanut prosessorista kuin pienen osan. Säädeltiin jumppereita ja päivitettiin BIOS:sia niin alkoi toimimaan. Meille tuli siis samoja ilmoituksia eikä XP-asentunut.
lainaus: "Poweri: Q-TEC, PSU ATX 350W" huh, suosittelen vaihtamaan tuon powerin ehdottomasti, koska se kuuluu huonolaatuisiin virtalähteisiin, ja lasku on kallis jos tuo posahtaa, en ihmettele jos tulee pahempia ongelmia kun noin huonolaatuinen virtalähde, itse en ikinä edes kuvittelisi ostavani tuota virtalähdettä. http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=2&thread=211191&start=0&msRange=15
Noniin siellä se kone on tunnin ollu tarkastamassa muistia (memtest86) ja on siinä on tällä hetkellä "Pass: 6" ja "Errors: 55". Meinaako nuo lukemat että mun muisti on viallinen ku noita erroreita on 55??? Jos ei niin sanokaa mistä sen näkee tossa memtest86 ohjelmassa toimiiko tuo muistikampa oikein.
Nonii vika tais löytyä.. memtest86 löysi noin 500 virhettä 10 tunnissa joten eikö mun muistikammassa ole jotain vikaa? kävin myös lukemassa muilla foorumeilla joilla sanottiin että vika voi olla myös prossussa jos memtest86 löytää virheitä. Pitää kokeilla kaverin muistikimmalla ja jos ei pelitä niin kaverin prossulla...
Nonii vika tais löytyä.. memtest86 löysi noin [bold]500 virhettä 10 tunnissa!!![/bold] joten eikö mun muistikammassa ole jotain vikaa? kävin myös lukemassa muilla foorumeilla joilla sanottiin että vika voi olla myös prossussa jos memtest86 löytää virheitä. Pitää kokeilla kaverin muistikimmalla ja jos ei pelitä niin kaverin prossulla...
Nonii vika tais löytyä.. memtest86 löysi noin [bold]500 virhettä 10 tunnissa!!![/bold] joten eikö mun muistikammassa ole jotain vikaa? kävin myös lukemassa muilla foorumeilla joilla sanottiin että vika voi olla myös prossussa jos memtest86 löytää virheitä. Pitää kokeilla kaverin muistikimmalla ja jos ei pelitä niin kaverin prossulla...