No tuostapa tuon saat. Pääsimpä nyt viimeistään nauramaan oikein kunnolla. Onnittelut! voitit 20mb nopeammalla lukunopeudella ja 5mb kirjoituksella kun maksoit kovosta yli kaksinkertaisen hinnan. Mutta silti hävisit pienemmillä tiedostokoilla. En tiedä kuinka moni voisi yhtyä kanssasi siihen lopputulokseen, että tuossa kovossa olis mitään järkeä. Samsungin lätty on jo vuosia vanha tekele eikä väylän tuplaaminen ole tuonut käytännössä mitään lisää noihin uusiin perus limppuihin. Viimeistään tämä todisti että SATA III on täysin turha kapistus perus HDDssa. Vieläkö niitä "ässiä" on hihassa? Älä käsitä väärin, koneessasi on paljonkin hyvää. Mutta on järjetöntä väittää että tuo kovalevy olisi aikaansa edellä, missään.
Lerppu86 oli hakenut tuossa ylempänä vertailua 2500k:n ja 2600k:n kesken The Guru of 3D -sivustolta ja löytänyt sopivan taulukon Battlefieldistä. Otanpa tähän samasta jutusta toisenkin taulukon Ja lopuksi vielä jutun kirjoittajan loppupäätelmän Uskon, että tuolla esimerkiksi selittyy se, miksi jotkut haluavat i7 2600K:n. Ja vielä Muron lausunto asiasta
Et taida itsekkään tietää mitä tuo testi mittaa. Sääli... jokatapauksessa tuo ei liity millään tavalla peleihin joten piruako sinä liität testituloksia jotka eivät liity ketjun aloittajan tarpeisiin? Minäkin tiedät testejä lukematta ja kokeilematta että 2600K on tietyissä asioissa nopeampi kuin i5 2500K. Siviili elämässä on todella vähän tilanteita kun 2600Kn HT auttaisi askareissa. Peleissä siitä ei hyötyä ole. Olisi aika epic fail jos ei olisi. Ketjunaloittajalla tuskin on tarvetta ko. prossulle. Mieluummin sijoittaisin säästetyt rahat 120GB:n SSDhen. Siinäkin ne ovat järkevämmässä käytössä kuin tuossa prossussa. Mitähän luulit tuolla muron jutulla todistavan. Kuten varsin hyvin tiedät (ainaki toivottavasti) kellotustulokset riippuvat yksinomaan prosessorista yksilönä.
Mulla mitään ässiä oo ollukkaan. Minua vain hämmästyttää se kiihkeys, millä tuota Spinpointin sinänsä oivallista kovoa tuputetaan joka paikkaan. Samaten hämmästyttää se kiihkeys, että ei saisi hankkia i7 2600k:ta missään nimessä. Käytätte hirveästi energiaa osoittamaan, että i5 2500k riittää. Ja riittäähän se toki. Tavallinen käyttäjä ei huomaa eroa missään, ellei käytä alituiseen suurempia prossutehoja vaativia ohjelmia. Mitä noihin SATA-3 -HDD-kovoihin tulee, niin en näe mitään syytä olla siirtymättäkään niihin. Niin kuin eräs tyyppi revikassaan tosta mun Caviar Blackistä, ettei siitä SATA-3 -ominaisuudesta juurikaan isoa hyötyä ole, mutta kyllä sellaisen silti koneeseensa haluaa, koska on se himpun verran nopeampi kuitenkin.
Ketään ei ihan oikeesti kiinnosta jotku Sisoft Sandran tulokset. Varsinkaan pelikäytössä. Loppupäätelmä jossa osataan ottaa huomioon 100% turhatki testit. Just ne joissa 2600K jyrää. Huono puoli vaan säilyy: turhat testit on turhia. Kuka hitto nykysin Superpi:ta esim ajelee? Jäikö lukematta taulukko? 2500K kellotettu vs 2600K vakio: 7,32-6,91 51-61 40-40 24618-24598 103/128,5/178-84/103,2/142 Aika selkeesti toi 2500K vie kellotettuna 2600K vakioo. Ei tosiaan "saavutti suurin piirtein" vaan meni heittämällä ohi. Se ei tietty oo mikään ylläri et korkeemmalle kellotettu 2600K vie 2500K:ta.
Oikeastaan ainut joka pitäis ymmärtää konetta kasattaessa on hinta-/laatusuhde. Tuon WDn hienoinen nopeus etu ei todellakaan ole 50e:n arvoinen. Kuten sanoit ei kotikäyttäjä tarvitse missään tilanteessa välttämättä yli 100e kalliimpaa prossua. Miksi siis ostaa "ominaisuus" jolla ei tee mitään. Voin jakaa kaikille pankkitilin numeron niin mulle voi laittaa ne "ylimääräiset" eurot tulemaan. Itse pitäisin tuota samppaa parhaana hintansa ja nopeutensa puolesta. Varasto levynä se on mainio kapistus eikä hintakan ole paha. WDn malli ei juuri nopeampi ole mutta maksaa rutosti enemmän. Miltei kahden sampan verran. Tällöin hinta laatusuhde ei ole kohdallaan. Valitettavasti. Omasta mielestä SSD on suurin edistyminen mitä alalla on tapahtunut oikeastaan viimeiseen kymmeneen vuoteen. Minkään muun komponentin suorituskyky ei ole mennyt kerralla niin suurta harppausta eteenpäin kuin SSD vanhaa perus kiekkoa vastaan. On päivänselvää että SSD syrjäyttää HDDn ajan myötä. Toivottavasti siihen ei mene kamalan kauan. Toistaiseksi hinnat ovat suuria kokoon nähden. Tilavuuden lisääminen ei tuota mitään ongelmaa mutta toistaiseksi hinnat ovat melko hirveitä. Syksyllä hintojen uutisoitiin putoavan. Itse sitä toivon. Toivon todella. Toisaalta käy sääliksi niitä jotka upottavat rahansa kalliiseen jos hetken päästä hinta sitten putoaisikin radikaalisti.
Hintaraja oli n. 1000e, toinen maksaa 1000e toinen 1400e. Kalliimmassa on 2600k jossa 100e turhaa ja sata3 hdd jossa 100e turhaa, jos hyöty on tasan 0 normikäytössä niin miksi tästä pitää vääntää?
En kehtaisi olla pikkumainen, mutta mun paketin Caviar Blackin ja Axun paketin Spinpointin hintaero on 31,40 euroa, ei 50 euroa. Jos CBlack olisi miltei kaksi kertaa kalliimpi, niin sen hinnan pitäisi olla miltei 97 euroa, nyt se on 79,90 euroa.
Kommentoit näköjään tuota Muron kuvakaappaukseen sisältyvää tekstiä? Ne siellä tulkitsivat omia tuloksiaan, en minä. Ja kuka nyt hankkisi 2600k:n, jos ei kellottaisi, minäkin olen kellottanut 4,5 GHz:iin, vaikka en osaa kellottaakaan. Enkä sen korkeampia kelloja arkikäytössä tarvitsekaan. Pysyy vcore vielä kohtuudessa. Edit: Ja maailman paras prossu voittaa höpötestitkin.
-.- voi elämä silti se maksaa yli 30e enemmän ja käytännön hyöty tuolle summalle on aivan nolla. Käsityksesi otsikon tarpeista on hieman väärä kun liität mukaan jotain sandran tuloksia, ihan kuin BPVest tuossa jo totesikin.
Näimpä, luulen kuitenkin että tästä kinastelusta ei ollut viestiketjun aloittajalle paljoa hyötyä, joten eiköhän se nyt lopu Robustukselle vielä, kuten tässä on taittu jo mainitakkin niin AD:ssa yritämme suositella hyvällä hinta/teho/laatu suhteella varustettua konetta kysyjälle, emmekä turhaan laita pakettiin hieman parempia osia, joista käyttäjä ei hyödy mutta joutuu maksamaan lisää.
Joo eiköhän näillä tiedoilla jo pärjää. Kiitos vinkeistä! Lerppu ja Robustus voivat jatkaa kiistelyään vaikka toisella ketjulla
Kysy pois vaan, jos joku vielä askarruttaa. Näitä väittelyjä tulee aina, mutta yleisesti ottaen konsensus on, ettei 2600K:sta (=HT-ominaisuudesta) saa mitään iloa irti pelikäytössä. Itsekin olen hinta-/laatusuhteen kannalla. Jollain voi tietty olla varaa laittaa osat vain hinnan mukaan järjestykseen ja ostaa kone niin, mutta tyhmää se joka kantilta mun mielestä on.
Vielä olisi yksi kysymys. Kumpi olisi parempi pelikäyttöön, Intelin prossu vai AMD:n? Onko niillä periaatteessa mitään eroa pelikäytössä? Esim. nykyisessä, noin 4v vanhassa koneessani on AMD:n prosessori. Kannattako sitten ottaakin AMD? En halua aloittaa mitään kiistelyä tällä, kysyn vain. Ja tuo ketjun nimike on kyllä vähän väärä, sen pitäisi olla Uusi PC peli- ja media käyttöön.
Tuolla budjetilla kannattaa panostaa Intelin prossuun. Intel on jonkin verran tehokkaampi, vaikkei se ihan suoraan välttämättä pelikäytössä näykään. Riippuu paljon siitä nojaako peli enemmän näyttikseen vai prossuun. AMD:n uusi BD-sarja saattaa muuttaa tilannetta radikaalistikin.
Millonkas tämä BD-sarja tulee Suomen markkinoille? En nimittäin ihan heti meinannut ostaa uutta konettani.
http://www.hardware.fi/uutiset/artikkeli.cfm/2011/07/25/amd_julkaisee_kaksi_bulldozeria_syyskuun_19 Päivittäkää joku, jos on tuoreempaa tietoa.
Sori, en tarkottanu pilata ketjuasi. ) Pääasia, että saat hyvän koneen. Toivon todellakin, että Bulldozer tulee pistämään Intelille kampoihin, sitten kun se ilmestyy.