Ajattele omilla aivoilla. SATA-2 on edellisen laitesukupolven juttuja, SATA-3 tämä uusin standardi. Täällä monet ovat kuitenkin jostain syystä sitä mieltä, että Spinpoint on paras keksintö sitten Brigitte Bardot'n. Se muka pitäisi nytkin laittaa joka koneeseen. Olihan se Brigittekin upea ilmestys aikoinaan, mutta eikös sillä ole jo vähän ikää, öbaut 80+? Mulla on SATA-3 Caviar Black 1T ja se on maailman paras 7200rpm HDD-levy, that's it. Äläkä ota mitään AMD-prossua kun niiltäkin tulee uusi upea Bulldozer kuukauden parin sisään.
SATA-3 HDD:n selkeä haitta on että se tuhlaa täysin turhaan yhden SATA-3 paikan. Myös testien perusteella Caviar Black ei ole "maailman paras 7200rpm HDD-levy". Taitaa ainoa teoreettinen hyöty SATA-3 HDD:lla olla että se käy mahdollisesti tulevaisuudessa emoihin paremmin SATA-3 liitännän ansiosta. Mutta tänä päivänä ostettaesa tuollaista ei ole mitään mieltä laskea hyödyksi. Tässä vielä eräs testi levyistä. http://techreport.com/articles.x/19330/1
Tulee Inteliltäkin uutta kamaa, mitä tässä siis voi enää ostaa? Mitä vikaa on AMD:n edullisessa, mutta edelleen tehokkaassa prossussa, joka vielä mahtuu budjettiin hyvin? AM3+-emolevyyn voi sitten BD:n sitten kun 955:n mehut loppuvat. E: Ja tuohon kovalevyjuttuun: Selittäkää mulle miten mopolla pääsee kovempaa moottoritiellä kuin maantiellä, jossa on 80km/h -rajoitus?
Täsmällälleen samaa mieltä tosta alusta! Mutta siis kumman puolella oot tossa kovalevy jutussa, II:n vai III:n. Jäi vähä hämäräks.
Pointtina tuossa on, että mekaaninen kuin mekaaninen kovalevy on loppujen lopuksi aika samanlainen. Se, että se laitetaan nopeamaan väylään, ei tee siitä mun mielestä yhtään sen nopeampaa.
Minä olen jo monta kertaa laittanut tänne sen Tompan suurvertailun tuloksen, jossa Spinpoint ei ole kummoinenkaan all round levy, häviää kaikille WD:n kovoille paitsi Greenille. Ja Axulle toteaisin, että sinne moottoritielle kannattaa lähteä eikä jäädä kökkimään soratien varteen. Jos käyttää yli tuhat euroa koneeseen, niin ei siinä koko systeemiä kannata rakentaa vanhaan SATA kakkoseen, vaikka 40 euroa säästäisi. Tämä on nyt sellainen näkemysero, että se ei tule tasoittumaan ennen kuin te hyväksytte sen tosiasian, että vanhaan ei ole paluuta eikä siihen kannata hirttäytyä. Jos suosittelette kovoja jollekin ekaa konettaan rakentaville, niin olkaa nyt edes rehellisiä, että tämä Spinpoint on vanhan sukupolven tuote, ettei käy niin kuin tämän ketjun aloittajalle Kysynkille joka alkaa kohta luulla, että sen oikein pitää olla SATA-2. Ei tosiaankaan pidä olla.