Hyvin tuosta itse ainakin ymmärsin pointin. Hyvän powerin valinnalla on suuri merkitys, ettei koko kokoonpano mene sököksi kun poweri hajoaa. Tietenkin jos ledivalaistua tai muita etsii niin pitää tietenkin olla valmis maksamaan enemmän. Itse ainakin valitsisin mielummin laadukkaan powerin kuin ledivalaistun joka on kuin aikapommi ilman kelloa. Corsairilla on sekin hyvä myyntivaltti, että hinta ei ole hirveän korkea. Itsellä on BeQuiet 600W poweri eikä kahden vai kolmen vuoden käytönkään jälkeen ole mitään sattanut. Tästä powerista ei löydy oikeen mistään mitään ja hintakaan ei ole mistään alapäästä, voisin jopa sanoa että hieman korkeahko. On sitä muitakin powereita olemassa kuin corsair, mutta tosiasia on se että sillä vaan sattuu olemaan tällä hetkellä ehkä parhaat hinta-laatu suhteen powerit. Onhan tuolla Nexus ja muut niistä en nyt niin tiedä, jollain sivulla luin että jotku powerit ovat hyviä jotkut taas ei.
Prosessoritehoa kaivataan kevyeeseen digitaalisen musiikin tekoon (ohjelmina mm. Ableton Live & FL-studio) ja tästä syystä voidaan karsia näytönohjaimen budjetista. Äitikortin grafiikka varmaan riittää, vaikka se viekin hiukan RAM-muistia. Minulla on kaksi samanlaista äitikorttia, joista toisessa on erillinen grafiikkakortti. Ero koneiden välillä on tavallisessa grafiikassa aika pieni. Musiikkikäytössä kannattaa tarkistaa, että äitikortilla on kunnon codekki, 22 bittinen, 192 kHz tai yli näytteenotto ja luvattu dynamiikka yli 90 dB. ALC883 (realtek.info/pdf/alc883.pdf) on aika hyvä kodekki ja ALC88x-sarjassa on vielä parempiakin. Siis perinteisen CD:n dynamiikka on teoriassa noin 96 dB, käytännössä alle 90 dB. Tehonlähteen tuottamat häiriöt vaikuttavat musiikissa aika paljon, joten kannattaa kysellä hyvää "musiikkitehonlähdettä", vaikka myyjät saattavat katsoa omituisesti. XLR- tai mini XLR-liittimillä varustetut äänikortit ovat kalliita, mutta musiikkipiireissä löytyy yleensä kavereita, jotka osaavat tehdä välijohtoja 3.5 mm plugeista tai äitikortin piikkiliittimistä XLR:ään. 3.5 mm liitin kelpaa kunhan se on hyvä eikä sitä irroiteta turhan usein. Mahdolliset fantom-jännitteet saa pienellä erillisellä tehonlähteellä tai 12 V --> 48 V muuntimella tietokoneen jännitteistä. Hurinan (50 Hz) takia tietokone kannattaa pitää maadoitettuna ja maadoittaa muut laitteet tietokoneen kanssa samaan maahan.
Prosessoritehoa kaivataan kevyeeseen digitaalisen musiikin tekoon (ohjelmina mm. Ableton Live & FL-studio) ja tästä syystä voidaan karsia näytönohjaimen budjetista. Äitikortin grafiikka varmaan riittää, vaikka se viekin hiukan RAM-muistia. Minulla on kaksi samanlaista äitikorttia, joista toisessa on erillinen grafiikkakortti. Ero koneiden välillä on tavallisessa grafiikassa aika pieni. Musiikkikäytössä kannattaa tarkistaa, että äitikortilla on kunnon codekki, 22 bittinen, 192 kHz tai yli näytteenotto ja luvattu dynamiikka yli 90 dB. ALC883 (realtek.info/pdf/alc883.pdf) on aika hyvä kodekki ja ALC88x-sarjassa on vielä parempiakin. Siis perinteisen CD:n dynamiikka on teoriassa noin 96 dB, käytännössä alle 90 dB. Tehonlähteen tuottamat häiriöt vaikuttavat musiikissa aika paljon, joten kannattaa kysellä hyvää "musiikkitehonlähdettä", vaikka myyjät saattavat katsoa omituisesti. XLR- tai mini XLR-liittimillä varustetut äänikortit ovat kalliita, mutta musiikkipiireissä löytyy yleensä kavereita, jotka osaavat tehdä välijohtoja 3.5 mm plugeista tai äitikortin piikkiliittimistä XLR:ään. 3.5 mm liitin kelpaa kunhan se on hyvä eikä sitä irroiteta turhan usein. Mahdolliset fantom-jännitteet saa pienellä erillisellä tehonlähteellä tai 12 V --> 48 V muuntimella tietokoneen jännitteistä. Hurinan (50 Hz) takia tietokone kannattaa pitää maadoitettuna ja maadoittaa muut laitteet tietokoneen kanssa samaan suojamaahan. Jos hurina on ongelma, kannattaa kokeilla auto-hifi-jutuissa käytettäviä äänitaajuuserotusmuuntajia. Jos musiikkilaitteita kytketään ja irroitetaan usein, kannattaa käyttää kiinteitä ylijännitesuojia (n. 3 V) tietokoneen liitännöissä.