Kyllä ainakin jotkut kaupat päivittävät biosin pyynnöstä ja pienestä maksusta (olin kuulevinani jostain 8€). Kukin valitsee käyttöjärjestelmänsä oman mielensä mukaan, jotkut valitsee xp:n, toiset vistan, joko 32-tai 64-bittisenä. Tärkeintähän on se mikä itseään miellyttää. Mutta ennakkoluulot pitäisi saada pois. Vistalla tosiaan toimii lähes tulkoon kaikki ohjelmat, se on turvallisempi ja vakaampi kuin xp. Oma mielipiteeni on että uuteen koneeseen ehdottomasti kannataa hankkia vista, saa sitten siitä uudesta koneesta kaiken hyödyn irti. Ja muistien päivittämisen kannalta 64-bittinen olisi paras, kun saa tulevaisuudessa pistettyä enemmänkin kuin 3 gigaa kiinni. Tosin 3 gigalla pärjää ainakin vielä varsin hyvin ja kakskin gigaa riittää aivan varmasti. 64-bittistä xp:tä en ole kokeillut, joten en tiedä sen kaatuilemisesta, mutta Vistan 64-bittinen on kyllä vakaa kuin vuori. Ei muuten ole kertaakaan kaatunut. Jos haluat prosessorisi varmasti toimivan, osta vaikka se E6750. Todella loistava prosessori. Mutta kuitenkin se biosin päivitys kannattaa suorittaa jos ostaa Abitin IP35-E:n. Nimittäin biosissa on tällä hetkellä yksi pikkuvika, joka ainakaan mua ei ole haitannut tippaakaan. Eli kun koneen käynnistää, kone sammu muutaman sekunnin jälkeen, käynnistyy uudestaan ja vasta sitten käynnistyy kunnolla. Ilmeisesti melko yleinen vika tässä emolevyssä, ilmeisesti pitäisi korjaantua kunhan tulee uusi bios ilmoille. Että jos tämä nyt vaikuttaa ostopäätökseen, ei Abit IP35-E välttämättä ole sinun emolevysi. Ilman tuota vikaa tää emolevy olis ainakin mun mielestä täydellinen, nyt se on "vain" erittäin hyvä.
Osaatteko arvon tietäjät suositella jotain muuta kuin tuota Abitin emolevyä? Tällä hetkellä minulla on käytössä Gigabyten emo ja se on toiminut 5 vuotta täydellisesti ilman biospäivityksiä. Eli esim. Gigabyte GA-P35-DS3R. Onko tästä kokemuksia? Yritin Gigabyten sivulta selvittää, tukeeko se suoraan Intel 8400-prossua, mutta en sitä tietoa sieltä löytänyt.
Ihmiset jotka kaipaavat DX 10 ottavat vistan. Ihmiset jotka kaipaavat 4GB+ muisteja ottavat 64-bittisen. Mikäli et näe itseäsi noissa, ymmärrän XP valinnan.
Huomaathan kuitenkin ettei tuo Abitin emolevy suinkaan ole ainoa jossa tätä vikaa ilmenee, ainakin joissakin MSI:n emolevyissä on ollut samaa ongelmaa. Mainitsemasi emolevy tukee E8400, mutta vasta biosin päivityksen jälkeen. Edit: Päivitin nyt itse tuon IP35-E:n biossin. Todella vaivatonta. Latasin netistä uuden biossin, asensin emon mukana tulleelta cd:ltä biossin päivitysohjelman, päivitin biossin sen ohjelman avulla ja käynnistin uudestaan. Ei enää uudelleenkäynnistymistä, joten nyt emoa voi kai sanoa täydelliseksi!
Vielä kysyisin pari asiaa tietäjiltä.. Kuinka äänekäs on Intellin prossun vakiotuuletin? Kannattaako alla olevaan pakettiin hommata lisäksi jokin prossujäähy? Mikä olisi hyvä ja hiljainen 90 mm:n tuuletin kotelon etuseinään? Onko muuta mikä kannattaisi vielä vaihtaa? - Intel Core 2 Duo E6750 tai E8400 - Abit IP35-E - Antec Sonata Designer EC 500W - GeForce 8600 GT 512MB HeatPipe - G.Skill 2GB Dual Kit DDR2-800 (2kpl) - Samsung T166 (500 Gt, 7200 RPM, sarja-ata II) - Lite-On DVD+-RW Dual Layer 20X Retail Musta +valkoinen ja hopea etupaneeli
Täytyy myöntää etten ole ikinä kuullut tuosta virtalähdemallistosta. Antec on toki pääasiallisesti luotettava yhtiö, mutta jotkut virtalähteet ovat olleet huonoja. Corsairin 520 wattinen on todella hyvä ratkaisu, tehot riittää ja on varmasti hiljainen. 92 mm tuulettimista taitaa Nexuksen mallit olla parhaimpia. Tuosta näytönohjaimesta vaan sen verran että se on niin sanotusti "mopo" eli sillä ei oikeesti tee melkeinpä mitään. Netin selailuun sekä todella kevyeen pelaamiseen saattaa sopia. Suosittelisin esimerkiksi ATIn HD 3850/3870 -sarjaa. Intelin prossujäähy ei mitenkään kovin äänekäs ole, itse en voi sanoa sitä äänekkääksi, muiden osien ääni kuitenkin sen peittää. Jos haet äänetöntä konetta tai aiot kellottaa konetta reippaasti, kannattaa hankkia toinen prossujäähy, muussa tapauksessa se riittää aivan varmasti.
Kiitokset khandaras taas asiantuntevasta vastauksesta. Laitoin jo tilauksen sisään, jossa on tuo "mopoluokan" näytönohjain. Olen tähän päivään asti pärjannyt Atin Radeon 900 ProII-ohjaimella, joten selkeä parannus kuitenkin lienee tulossa Löysin tuosta Antecin virtalähteestä yhden arvioinnin: jossa erityisesti sen hiljaisuutta kehuttiin.