1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Virustorjunta/palomuuri ohjelmat turhia?

Discussion in 'Virukset ja haittaohjelmat' started by TazaR, May 7, 2006.

1. eduard0

eduard0 Active member

Trophy Points:
    66
    Täysin päivittämättömällä Windowsilla ei kyllä kovin montaa hetkeä ehdi netissä olla ennenkuin sieltä jotain pöpöjä tulee. Tiedä sitten miten kauan menee jos on kaikki päivitykset asennettuna, mutta ongelma onkin siinä että Windowsin asennuslevylle ei noita kaikkia ole integroituna ainakaan useimmilla.

2. lettas

lettas Moderator Staff Member

Trophy Points:
    93
    On kolikossa toki monta puolta. Reaalielämässä poliisi valvoo yleistä turvallisuutta ja nostaa palkkaa tasasumman riippumatta siitä monta konnaa nappaa. Jos joku ei luota virkavaltaan, on mahdollista hankkia lisäturvaa omakotitaloa ja muuta omaisuutta suojaamaan. Pikkusummalla saa kätevän hälyttimen, isommalla summalla uzimiehen talon eteen.

Netissä ei oikein voi virkavaltaan luottaa, ja turvayhtiöt näyttelevät liian isoa osaa perusturvallisuudessa. Tottakai ihmisiä pyritään pelottelemaan viruspeikoilla ja ilkeillä nörttirikollisilla Nordean tilien perässä, lisää rahaa se tietää tietoturvayhtiöille. Linuxia pyritään mustamaalaamaan, eihän se tietäisi muuta kuin valuutanmenetystä. Aina kun uusi Sasser ilmestyy valtamediaan, tietoturvapakettien myynti nousee ja paljon. Jos salaliittoteorioita on uskominen, monet viruskyhäelmät on rahoitettu tietoturvayritysten dollareilla.

Itse en näe vaarantavani itseni enkä muiden tietoturvaa vaikken xp- asennuksessani käytäkään virusturvaa. Tekosyyni on että käytän sitä lähes yksinomaan parin pelin pelaamiseen ja olen blokkinut kaikki ylimääräiset portit sisään sekä ulospäin rautamuurilla. On kyllä täyttä järjettömyyttä saarnata näinkin julkisella foorumilla virusturvan hyödyttömyyttä. Valtaosa meistä ei aio eikä halua ymmärtää virusten ajatusmaailmaa. Silloin on parasta käyttää kaikkia mahdollisia keinoja tietoturvan parantamiseen. Ilmaiset muurit ja virusturvat ei paljoa maksa.

3. Werewolf_

Werewolf_ Regular member

Trophy Points:
    26
    riittää että asentaa winukan uusiks ilman muuria, kuten joku jo sanoikin. itselleni tuli [bold] alle minuutissa [/bold] Zangoo tai joku vastaava virus. ja olin vasta saanu asennettua winukan uusiks :D

EDIT: verkkopiuha kiinni, eli verkossa olin, mutten edes avannut selainta. ja asennuksessa oli Win Xp Pro Sp2 ja winukan muuri päällä. Että se siitä suojauksesta sitten.

Windows palomuuri on kuin kalaverkko jossa on valaan mentävä reikä, paitsi että winukan palomuurissa on PALJON isompi reikä :)

Last edited: May 14, 2006
  4. Hurlumhei

Hurlumhei Regular member

Trophy Points:
    26
    Samaa mieltä, vanhana pieruna minulla menee sormi suuhun kun luen kemistin ja kumppaneiden örkkienpoisto- ja elvytysohjeet raiskatuille koneille. Peruskäyttäjän kannattaa noudatta kaikkia asiantuntijoiden antamia suojausohjeita.

5. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    Mulle ei ole tullut viruksia windowsin asennuksen jäljiltä.
    Eikä ole edes kovin kauaa kun asensin sen windows xp sp2 levyltä.
    Ja windowsin omaa palomuuri mulla näyttää olevan päällä.
    Suunnilleen paras muuri mitä mulla on ikinä ollut :)

6. yimanya

yimanya Guest

Kokeilin tuossa huvikseni ottaa Sygaten ja ADSL-boksista palomuurin pois päältä ja tein "All Service Ports"-testin täällä:

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

ja olin hieman yllättynyt kun kaikkien porttien kohdalla oli vihreä laatikko eli siis kaikki blokattuna. Syynä lienee kai se, että NAT/PAT on päällä ADSL-boksissa. Eli siis jos TazaRilla on nattaava boksi niin eipä siitä kai juuri mitään läpi pääse.

Itselläni on aina ollut palomuuri ja virustorjunta käytössä mutta erittäin harvoin kyllä virustorjunta on mistään varoittanut, joten se ei kai olisi kovin välttämätön edes. Toki aloittelevalla käyttäjällä on hyvä olla virustorjunta kuten tässä ketjussa on moneen kertaan jo sanottu.

7. jhvisto

jhvisto Regular member

Trophy Points:
    26
    mutta koitas pistää natista että ohjaa kaiken liikenteen sun omaan privatti ip:seen, ja mitenkäs silloin?

aika venkula aihe täällä.. oikein alokoi naurattamaan :D

8. Miitti

Miitti Regular member

Trophy Points:
    46
    Heh, kaveri asensi XP:tä uudelleen ja meni noin 20 sekuntia, työpöytä täynnä kuvakkeita ja kone aivan jumissa. No sitten uudelleen formatointi ja 2k alle. Ei myöskään tällöin ottanut kehoituksestani verkkopiuhaa irti. Viikon päästä valittaa kun Elisa katkaisi yhteyden muka liiallisen nettikaistan käytöstä. Menin katsomaan, kone oli Zombie verkossa roskapostittajana. Sen jälkeen on verkkopiuha aina irronnut asennettaessa :)

9. Moolokki

Moolokki Regular member

Trophy Points:
    26
    Yhden kerran olen asentanut Windowsin puhtaalle, formatoidulle kiintolevylle niin että verkkopiuha unohtui koneeseen kiinni. Ei muuten unohdu enää toista kertaa.

Säästää huomattavasti aikaa ja hermoja kun nyppää sen johdon irti ja asentaa Windows:n jälkeen ensimmäiseksi virustutkan ja palomuurin. Ja vasta sitten kytkee verkkopiuhan SP2:n ja muiden päivitysten asennusta varten.

Näin olen kantapään kautta oppinut.

10. hebe72

hebe72 Regular member

Trophy Points:
    26
    Hieman offtopic mutta itse sammutan aina modeemin..en riuhdo piuhaa irti ;o)Toinen mielenkiintoinen juttu oli se,että eilen testasin www.grc.com:in Shields Up!:illa Windowsin oman palomuurin ja se sai kaikissa testeissä täydet pisteet eli kaikki portit olivat stealth tilassa eikä kone vastannut pingeihin..tämä vaan tiedoksi kaikille Winukan palomuuria mollaaville.Toki huono puoli on ettei se estä koneelta ulospäin pyrkivää liikennettä,siksi itse käytän kylläkin ZoneAlarmia.

11. yimanya

yimanya Guest

Kun tuossa tarkemmin asiaa tutkin niin ilmeisesti tossa ei ookaan NAT päällä vaan ainoastaan PAT.

12. matrix82

matrix82 Regular member

Trophy Points:
    26
    Turvallisuudesta kannattaa pitää kiinni joka asiassa!

13. juhaerik

juhaerik Regular member

Trophy Points:
    26
    En kyllä usko että ilman mitään palomuuria taikka virusohjelmia kone pysyy reilassa vaikket netissä käykkään ja siihen riittä kun kone on kytketty nettiin ja menee muutama sekuntti niin jopas on viruksia ja tämä on testattu ja koettu huonosti kyllä käy koneen ja kohta tukossa kuin nuhainen nenä.

14. Kaakao

Kaakao Member

Trophy Points:
    16
    Ei pojat onnistu ilman suojausta netissä oleminen ja samaa mieltä juhaerikin kanssa.

15. pisberg

pisberg Guest

joo tää on taas tällanen.. vaikuttaa yhtä uskottavalta kuin tuo kotietsintä juttu mikä oli tos hetki sit.. pelkkää provosointia eikä mitään perää.. kaikki ketkä on jonkin verran käyttäny tietokonetta ja nettiä tietää että imlan virusturvaa ja muuria ei kyllä potki pitkälle..tietysti jos kone on päällä sen verran että ehtii maksaa laskut pankissa ja sit menee kii eikä pidä auki 24/7niin voi pärjätä, mutta sit viel väittää että on käynyt epämääräsillä sivuilla ja ei oo vieraita tullu niin vaikuttaa kyllä siltä että henkilö ei kyllä tiedä mistä puhuu....toisaalta ei kyllä suositeltavaa että käyttää verkkopankkia ilman suojausta mutta sen kait kaik muut tajuu paitsi tämä yks heppu=D

16. kiiveri

kiiveri Active member

Trophy Points:
    66
    ollut kyllä mielenkiintoinen ketju luettavaksi :) muutamsta kohdasta/väitteestä saanut kyllä hyvät naurut, itse en kyllä palomuurista/virustorjunnasta luovu, haluaisin pitää koneeni puhtaana.
    Niin ja tuossa oli puhetta, jos nyt oikein muistan joku järvinen vai mikä jonka kantaan joku oli perustanut oman tietoturvattomuutensa niin kyllä sille nauroivat ATK-opettajat koulussa ja pyörittelivät päätään :)

jartar on kovasti lyömässä vetoa, mutta perusteluja ym.

ja btw TazaR jos sopii henk. kohtaisen kysymyksen esittää niin oletko töissä missään? ja jos olet jossain firmassa niin tietävätkö nämä sinun kantaasi näistä tietoturva-asioista? haluaisin kuulla mitä pomo sanoo kun ilmoitat ettet asenna mitään palomuuria yms. kun ne ovat turhia

17. NorttiBoy

NorttiBoy Active member

Trophy Points:
    66
    Pitäisköhän mun ihan kokeeksi asentaa XP tohon vanhaan koneesees ja laittaa nettiin kiinni ilman mitään suojaa. Asentaa vaan päivitykset netistä. Ja sit kattoo kuinka äkkiä on tukossa.

18. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    Määpä lyön sitten virustutkan ja windowsin oman palomuurin päältä.
    Katsellaan huomenna tilannetta.
    Jos tulee paskaa koneelle niin saattepahan ainakin hyvät naurut :)
    Ja koneeni on verkossa aina 24/7.

19. NorttiBoy

NorttiBoy Active member

Trophy Points:
    66
    Muistas jartar käydä sitten myös epämääräisillä sivuilla :)

20. TazaR

TazaR Member

Trophy Points:
    11
    Olen ollut töissä esim. kaupunkini koulujen atk tuessa kuten jo aijemmin on käynyt ilmi. Eikä siellä tarvita softa palomuuria, koska se on toteutettu rautapuolella. Myöskään virustorjuntaa tuon reborn tekniikan ansiosta ei tarvita. Mutta jos työnantajan toivomus olisi se että ne tulee asentaa niin tottakai ne asentaisin vaikka henk koht mielipide olisi mikä hyvänsä. Ajatellaan vaikka toisinpäin että sinun työnantajasi kieltäisi sinua asentamasta mitään turvaohjelmia, et varmaankaan olisi niitä asentamassa siinä tapauksessa vaikka itse ajattelet että ne ovat välttämättömiä?

ja pisbergille. Kone on auki suunnilleen 12 tuntia päivässä. Ja sen verran olen sitä käyttänyt, että tiedän että ilman palomuuria ja virustorjuntaa tulee toimeen. Saattaahan koneessani olla vaikka miljoona virusta, mutta entäs sitten jos ne eivät tee yhtään mitään? Mitään niin arkaluontoista materiaalia koneellani ei ole, että se minua haittaisi jos joku siitä tietäisi

Share This Page