1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Windows 10 - Keskustelu

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by *Trinity*, Jul 29, 2015.

  1. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,869
    Likes Received:
    1,250
    Trophy Points:
    223
    Jeps siksi se onkin ilmainen päivitys. :) Ei kai nyt kukaan odota että Microsoft sentään ilmaista käytötjä'rjestelmää tarjoaisi? Vuoden verran kuitenkin aikaa testailla ja katsoa onko kymppi sopiva.

    Päivität ensin kymppiin ja sitten voit tehdä puhtaan asennuksen samaan koneesen niin monta kertaa kuin haluat, sitä kympiä ei tarvitse sen seiskasta päivityksen jälkeen aktivoida erikseen, eikä myöskään sen jälkeen kun on tehnyt puhtaan asennuksen samalle koneelle.

    On toki mahdollista tehdä suoraan puhdas asennus (alla ohje) mutta ihan varman päälle kannattaa pelata, ja päivittää ensin.
    http://www.tenforums.com/tutorials/23354-clean-install-windows-10-directly-without-having-upgrade-first.html?filter[2]=Installation and Setup

    Kymppi on ilmainen sen koko elinkaaren ajan.
    http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows/lifecycle

    Näin yleisesti kympistä, se on Windows siinä missä aikaisemmatkin Microsoft tarjoaa vain mahdollisuuden päivittää Windows 7/8.1 kymppiin vuoden ajan, ei sen ihmeempää.
     
  2. wwallu

    wwallu Senior member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    16,446
    Likes Received:
    3,873
    Trophy Points:
    243
    Itse asiassa on kuukausi aikaa testailla. Sen jälkeen vanha lisenssi mitätöidään.

    Mää kyllä luulen että valtaosa päivittäjistä kuvittelee saavansa ilmaisen käyttöjärjestelmän.
     
  3. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,869
    Likes Received:
    1,250
    Trophy Points:
    223
    Vuosi aikaa, kuukauden jäkeen ei vaan voi käyttää sitä automaattista palautusvaihtoehtoa.
    Sille taas ei voi mitään jos joku luulee saavansa ilmaisen käyttöjärjestelmän.

    Edit: tai siis ainakin jos on Retail, OEM version kohdalla en oaaa varmasti sanoa miten toimii.
    Edit 2 : täytyy katsoa tähän jotain virallisempaa.
     
  4. wwallu

    wwallu Senior member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    16,446
    Likes Received:
    3,873
    Trophy Points:
    243
    Voisihan sitä olla mainostamatta ilmaista käyttöjärjestelmää jos se ei sitä ole. Eiks vain?
     
  5. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,869
    Likes Received:
    1,250
    Trophy Points:
    223
    En väitä etteikö näin olisi voitu mainostaa, mutta pistäkö näitä mainoksia.
     
  6. wwallu

    wwallu Senior member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    16,446
    Likes Received:
    3,873
    Trophy Points:
    243
    Mulle rätkähtää joka kerta konetta käynnistäessä ruutuun ilmoitus jossa kehotetaan päivittämään windows kymppiin ilmaiseksi. Se vain jätetään kertomatta että tuon päivityksen jälkeen en itse asiassa enää omista mitään windowsia, ainoastaan käyttöoikeuden kymppiin siksi aikaa mitä rauta kestää.
     
  7. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,869
    Likes Received:
    1,250
    Trophy Points:
    223
    Niin sulle tarjotaan mahdolisuutta päivittää se kymppiin. ei sulle tawrjota ilmaistaa kymppiä
    Sen jälkeen voit luoda media creation toolilla asennusmedian joko USB:le tai DVD levylle ja asentaa sen udestaan niin monta kertaa samalle koneelle kuin haluat.
    Noista Retail/OEM säännöistä on viesti tässä ketjussa miten ne menee, mutta laiskana en nyt jaksa etsiä sitä viestiä. :)
     
  8. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    No aina löytyy ihmisiä jotka ei jaksa lukea käyttöehtoja ja sitte itketään. Voi sitä metelin ja itkun määrää jos mikkisofta ois lyöny kympille 300€ hintaa ilman mitään alennuksia tai päivitysmahollisuuksia, nyt ku kympistä saa periaatteessa ilmasen oem-lisenssin sille raudalle mikä sulla on koneessa niin sekin on perseestä, siis kun sen saa ilmaseks. Ilmeisesti sen ois pitäny maksaa joittenki mielestä. Lisäks jos ei kiinnosta ilmainen päivitys niin voihan sitä kasvattaa virtuaalipippeliä ostamalla retail-version kaupasta ja keulia että voi esim. emon vaihtaa menettämättä lisenssiä. Missähän kohti jengi herää huomaamaan että mikksoftakin on vain yhtiö jonka tarkoituksena on tehdä rahaa, joten ilmasia sieltä ei paljon heru. Kuten elämässä yleensäkkään. Lähipiirissä ruvennu niin vituttamaan toi volina kympistä että oon sanonu jokaisella että linuxeja saa ilmaseks jos winukka ei kiinnosta. Ja varsinki ärsyttää sellanen itku että: Kyllä mä päivitän/päivitin kymppiin mut ei se tarkota et tykkään siittä vaan se on ihan paska käyttis :confused:
     
    *Trinity* likes this.
  9. wwallu

    wwallu Senior member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    16,446
    Likes Received:
    3,873
    Trophy Points:
    243
    Niin, minä tiedän. Harhaanjohtavan mainonnan saralla tuo on kuitenkin ylivoimainen ykkönen. Päivittämällä en suinkaan saa ilmaista kymppiä, vaan menetän seiskan.
     
  10. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,869
    Likes Received:
    1,250
    Trophy Points:
    223
    Näin juurkin näin. ilmainen päivitys ja silti ihmiset sotkee asioita. Mutta Microsoftia on kiva syyttää ja vaikka Microsoftin myyntipolitiikka ei vaikta siihen onko kymppi hyvä vai ei niin joidenkin mielestä se tekee niin.
    Retailista täytyy sanoa että jos ostaa kympin niin kannattaa ostaa suoraan retail ja kasvattaa piliä ei ole kuin muutaman euron hintaero Home versiossa.

    Niin siis sulle tarjotaan mahdollisuutta päivittää kymppiin, eli saat ilmaiseksi pivitettyä kymppiin.
    Toki menetät seiskan siinä mutta sehän nyt on sen idea, mahdollisuus päivittää ilamiseksi.
    Pitäsikö sun sen lisäksi saada vielä pitää seiska? Eihän se nyt niin voi mennä.
     
  11. wwallu

    wwallu Senior member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    16,446
    Likes Received:
    3,873
    Trophy Points:
    243
    Miten niin ei voi mennä? Olen seiskasta maksanut pyydetyn summan, ja se on minun. Sen vielä ymmärrän että päivitettyä kymppiä ei voi asentaa uuteen koneeseen, mutta seiskan lisenssin mitätöinti on silkkaa rosvousta.
     
  12. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Eli siis sun pitäis saada kymppi ilmaseks? Millä oikeutat moisen? Vai etkö tiedä mitä "päivitys" tarkoittaa?
     
  13. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,869
    Likes Received:
    1,250
    Trophy Points:
    223
    Nyt ymmärrän minkä takia satasen prossut ketju suljettiin.

    Otetaan kuitenkin vielä kerran. Eli sulle tarjotaan imahdollisuutta päivittää ilmaiseksi siis päivittää.
    Eli vaihdat olemassa olevan käyttöjärjestelmän toiseen, Microsoft tarjoaa tähän vuoden verran ilmaisen mahdollisuuden.
    Sen jälkeen joudut maksamaan.Se on siis mahdollisuus. Ei tätä voi olla niin vaikea käsittää.
     
    rick79 likes this.
  14. wwallu

    wwallu Senior member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    16,446
    Likes Received:
    3,873
    Trophy Points:
    243
    Ja tuon vaihdon jälkeen en enää omista mitään käyttöjärjestelmää. Vai onko mielestäsi reilua vaihtaa oma (ja maksettu) seiska kympin käyttöoikeuteen tietylle koneelle? Ja mainostaa tuota ilmaisena päivityksenä?

    Satasen prossut -ketjun sulkeminen oli ilmeinen virhe.
     
  15. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,153
    Likes Received:
    1,219
    Trophy Points:
    243
    Mahdollisuus palata Seiskaan pitäisi säilyä. Sanotaanko päivityssopimuksessa selvästi, että käyttämällä ilmaista päivitysmahdollisuutta peruutat samalla aikaisemman käyttöoikeussopimuksesi? Aikaisemman sopimustekstin mukaan paluu hankittuun versioon tai aikaisempaan versioon on aina mahdollista (siis myös yli vuoden päästä). En löydä netistä päivityssopimuksen tekstiä, mutta viimeisimmissä heinäkuussa 2015 päivitetyissä Microsoft-ohjelmiston käyttöoikeussopimuksen ehdoissa tuo kohta on mukana.

    Jos vanha sopimus kokonaan kumotaan päivitykseen ryhtymällä, siitä pitäisi ilmoittaa paljon selvemmin kuin maininnalla jossain uuden sopimustekstin sisällä. Netissä vain mainostetaan maksutonta päivitysoikeutta tarjoamatta linkkiä, jossa voisi tutustua päivityksen sopimusehtoihin.
     
    wwallu likes this.
  16. wwallu

    wwallu Senior member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    16,446
    Likes Received:
    3,873
    Trophy Points:
    243
    Just tota olen yrittänyt sanoa.
     
  17. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,869
    Likes Received:
    1,250
    Trophy Points:
    223
    Miksi sen pitäisi säilyä?
    Siis oikeasti rautalangasta näin vääntäen. Microsoft tarjoaa ilmaista mahdollisuutta päivittää seiskasta /8.1:tä kymppiin. Se on siis mahdollisuus. Microsoft tarjoaa mahdollisuuden vaihtaa käyttöjärjestelmää. Vuoden jälkeen tätä mahdollisuuta ei ole, tässä on nyt se asian ydin.
    Miksi Microsoftin pitäisi tarjota vielä jotain enemmän? eihän niin toimi mikään yritys.
     
  18. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Mäkään en nää pointtia siinä että sais ikuisuuden vehkata seiskan ja kympin välillä... miks?. Säilykö seiskan lisenssi jos päivitti kasiin aikoinaan 20€:lla? Eipä tainnu säilyä...

    Mä meen maanantaina autokauppaan viemään tuon Hondan ja otan sieltä mersun mutta vaadin että halutessa mulla on oikeus tulla hakemaan Honda takas, ja sen jälkeen jos taas kyllästyn Hondaan niin voin hakea mersun sieltä. Näin ollen mulla säilyy käyttöoikeus kumpaanki autoon. Tosin mersusta en maksa penniäkään kun sehän nyt on luonnollisesti ilmainen tälläselle toooooosi V.I.P- tyypille
     
    *Trinity* likes this.
  19. wwallu

    wwallu Senior member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    16,446
    Likes Received:
    3,873
    Trophy Points:
    243
    Koska siitä on Microsoftille maksettu. Asia on noinkin yksinkertainen.
     
  20. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,869
    Likes Received:
    1,250
    Trophy Points:
    223
    Valehtelin edelline kerta oli toiseksi vimmeinen.

    Mun mielestä on ihan reilua että Microsoft tarjoaa mulle mahdollisuutta päivittää mun Retail seiska kymppiin ilmaiseksi vuoden ajan.
    Mun mielestä on ihan hyvä että voin sen ilmaiseksi tehdä, mulla on siis mahdolisuuss! vaihtaa mun käyttöjärjestelmää.
    Jos tätä ilmaista päivitysmahdollisuutta ei olisi mun täytyisi maksaa että saisin kympin. Se on siis ilmainen päivitysmahdollisuus. Microsoft voisi aivan hyvn tarjota myös maksullisen pävityksen.
     

Share This Page