Aikaisemminkin on ollut puhetta ajurien päivitysohjelmien mainoksista sivustolla. Taisi olla niin, että ylläpito ei voi edes vaikuttaa siihen, millaisia mainoksia Google sivustolle sijoittaa. Jotenkin tragikoomista kuitenkin on, että tietokoneongelmaansa apua hakeva törmää mainoksiin ajurien päivitysohjelmasta, jollaista käyttämällä ongelmat todennäköisesti vain lisääntyvät. Tuo ei ole edes ilmainen, vaan siitä veloitetaan joka kuukausi:
Tuo on laillista suurta huijausta ainakin toistaiseksi, jolla tietämättömiä vedätetään ja monille aiheutetaan todellista vahinkoa, joka aiheuttaa lisäkustannuksia niille, jotka eivät pysty itse korjaamaan niiden aiheuttamia vahinkoja. Tuollaisiin ja yleensä tietotekniikan rajoituksiin, ei ole oikeastaan vielä mitään kunnon lainsäädäntöä ja valvontaa, jolla erilaisia vedätyksiä ja huijauksia voitaisiin tunnistaa, kieltää ja sanktioida. Mikrosoftilla alkaa olla kohtalaisen hyvä tietokanta eri laitteiden ajuripäivityksiin, vaikka nekin joskus aiheuttavat ongelmia. Tietoa ja tuntemusta vailla oleva käyttäjä Googlaa ajuriongelmaansa, niin noihin huijausohjelmiin törmää ensin ja joku vielä saattaa maksaa siitä, että saa ongelmia koneelleen. uBlock Origin koneelle blokkaamaan nuo pois, niin ei tue fooruminpitäjiä, eikä muitakaan, jotka noita huijaus mainoksia haalivat jaettavaksi. Siinä on minusta riittävä peruste blokata nuo roskat, jos fooruminpitäjät tai mainostajat eivät voi ilmoittaa mainosten jakajalle, ettei huijausohjelmia tueta.
Huvittavaahan se on kuinka mainokset on nykyään paljolti sellaisia, että ennen niitä ei olisi hyväksytty millään. Riippumatta ihan sisällöstäkin, vaikka olisi asiallinen mainos muuten, niin se on joku silmille hyppäävä ponnahduslauta tyyppinen ärsytys. Noistahan sitä selaimet koitti päästä aikoinaan eroon ja nykyään sitten taitaa jokainen selain estää ponnahduslaudat automaattisesti. Nyt sitten ns. asialliset mainokset tekee samaa. Enkä nyt tässä edes koita syyttää esimerkiksi Afterdawnia. Se juna on mennyt jo kauan sitten, että pienet sivustot voisi asiaan vaikuttaa.
Vaikuttaa myös siihen mainosten näkymiseen ne evästeet. Mikälit hylkäät kaikki mahdolliset kohdennetut mainonnat sun muut, näkyy enemmän ns "roskamainontaa".
uBlock Originia käyttämällä ei näy kohdennetut- eikä ns. roskamainokset, se estää kaikenlaisten mainosten esittämisen. Minua eivät mainokset ole koskaan ärsyttäneet siksi, että olen estänyt niiden näkymisen kokonaan, mitä haittaa siitä minulle voisi olla?
Eihän siitä mitään haittaa käyttäjälle ole jos ne estää. Mutta niin paljon kuin inhoankin varsinkin mainosten sijoittelua, noin yleisesti ja sitäkin jonkin verran mitä mainoksia missäkin näkyy. Niin selvähän se on, että ne tuo rahaa sivustojen omistajille, ja se raha auttaa pyörittään niitä sivustoja. Koska kukaan ei halua menettää mainostuloja, niin siinä on paha yksittäisen pienemmän sivuston pullikoida tai vaikuttaa asiaan. Yhteistyö olisi niin sanotusti pakollista, että saisi voimaa vaikuttaa siihen miten ja minkälaisia mainoksia näkyy. Onnea vain yritykseen. Toinen vaihtoehto olisi käyttäjien koittaa painosta suoraan Googlea. Ei taida olla helppo rasti sekään. Mulla oli kauan sitten tapana estää yksittäisiä mainoksia. Lähinnä just noita missä mainostetaan jotain roskaa, tai jotain ihmeparannusta joka hoitaa kaiken ja tekee komeaksi samalla. Kun se ei tuottanut tulosta, niin sitten rupesin estään mainospaikkoja ja lopulta sitten suoraan kaikki mainokset. Sallin ne nykyään erikseen vain sivuittain. Esimerkiksi kaikesta arvostelusta täällä olevia mainoksia kohtaan, kyllä minulla näkyy täällä mainokset. Toinen esimerkki voisi olla Crystal Dew World-sivusto. Sen jälkeen kun poistivat CrystalDiskInfon asennuspaketista kaiken ylimääräisen PuP:n niin ajattelin, että tukeakseni voin sallia mainokset. Vaikka siellä ne vasta armotonta roskaa ovatkin. Minkälaisen lopputuloksen se sitten tuo, että ihmiset yhä enemmän ja enemmän estää mainokset, on hyvä kysymys. Ehkä Googlen toimet Youtuben suhteen antaa osviittaa, kun koittavat tehdä käytön hankalammaksi niille jotka mainokset estää. uBlockOrigin toimii vielä hyvin, mutta jotkut muut estot ei enää.
https://yle.fi/a/74-20076050 Ei ole sanasodassa Yle, ei ole. Biden haukkui Putinia puheensa aikana ja Putin vastasi toimittajan kysymykseen aiheesta. Siinä se. Vaikka Yle onkin otsikoissa nykyään ihan täyttä kuraa, olisi suotavaa, että otsikoiden luojat edes lukisi jutut joihin otsikoita luo. --------------------------------------------------- Asiasta toiseen. Onko kenelläkään vastaavaa ongelmaa kuin mulla. Osa youtube videoista ei skaalaudu oikein. Olen kokeillut neljällä eri selaimella. Ilman mainosten estoa ja mainosten eston kanssa. Sama tulos kaikilla. Alla pari esimerkkiä. Ei tarvitse kenenkään joulumusaa tai J-poppia ruveta kuunteleen, mutta jos kehtaa katsoa miltä omalla selaimella näyttää. Kuva ongelmasta: Alla pari linkkiä joilla voi testailla. Ei ole oman koneen skaalailuista kiinni. Muuten kaikki toimii niin kuin pitääkin, niin verkossa kuin omalla koneella, mutta osa videoista ei vain näy oikein. View: https://www.youtube.com/watch?v=nxMLf7n3RPA https://www.youtube.com/watch?v=LIXwnUIXnaA
Kyllä minulla näyttää skaalautuvan oikein eli eli niin, että koko näytön tilassa kuvan korkeus on sama kuin näytön korkeus. Videosoittimen koon muuttaminen - YouTube Ohjeet (google.com)
Ei oo tosta kiinni. Huvittavaa, jos on mainos alussa, niin se mainos osuus näkyy normaalisti, mutta sitten kun video alkaa, niin osa häviää näkyvistä. Noin kun tossa kuvassa jonka laitoin. Lisäksi sieltä sivultakin häviää vähän tekstiä. Ongelma näyttäisi olevan vain vidoissa joita ei voi kommentoida. Muut näkyy normaalisti. Samoin näen ne normaalisti esimerkiksi täällä foorumilla.
Minä en nyt ymmärtänyt tuota "kuvaa ongelmasta", että mitä tuon koosteen pitäisi esittää. Videoissa en kuitenkaan ole todennut mitään skaalausongelmia, en myöskään noissa kahdessa, jotka linkkasit. Edit. Kokeilin myös toisella koneella, joka näyttää Youtuben mainokset, mutta en havainnut silläkään mitään poikkeavaa.
Toi video siis tavallaan häviää tuosta oikeasta reunasta tonne suositusten alle. Suosituksista taas häviää osa tekstistä. Se eka kuva oli rajattu vähän turhan tiukasti ja video oli loppunut kun otin kuvankaappauksen, niin se ehkä hämäsi vähän.
Ongelma on ilmeisesti Googlen päässä. Siinä miten YouTube käsittelee muilla kuin 16:9 kuvasuhteella olevia videoita. https://old.reddit.com/r/youtube/co..._else_getting_this_weird_bug_its_not/kropvyc/ https://old.reddit.com/r/youtube/comments/1ay26fn/what_is_happening_guys/
Nyt kun tiedän, mistä on kyse, niin huomasin, että kyllä omalla koneellanikin on virheellinen näkymä: Vaikka kuva-alue näkyy kokonaan, puuttuu tehtäväpalkin oikeasta reunasta osa Koko näyttö -kuvakkeesta. Edellinen kuva on Full HD -resoluutioiselta kuvasuhteeltaan 16:9 näytöstä. Vastaavassa kuvassa vanhemman läppärin HD+ -näytöllä ja 4:3 kuvasuhteella ei kyseistä virhettä tehtäväpalkin kohdalla ole. Luulin, että tarkoitit skaalautumisella koko näytölle sovittamista, ja siinä ei mitään virhettä näy. En tosin tiedä, olisinko heti huomannut noin pientä virhettä, vaikka olisin tarkastellut lähemmin oletusnäkymää, jossa se siis esiintyy vain uudemmalla läppärillä. Ilmeisesti kuvasuhteen lisäksi jollain muullakin (resoluutio?) on merkitystä, koska kuva rajautuu mulla niin erilaisella tavalla ja paljon vähemmän.
Alla on kuvankaappauksessa kommentteja ylen artikkelista koskien eurovaaleja ja se on hyvä esimerkki siitä kuinka: Ihmiset kommentoi ja reagoi asioihin joko tunteella miettimättä sen tarkemmin mitä kommentoi, tai, että medialukutaito ei Suomessakaan ole niin hyvällä tasolla kuin aina annetaan ymmärtää, tai kuinka monet nyt ei vain lue artikkeleita otsikkoa pidemmälle. Artikkeli liittyi Ylen A-talk jaksoon jossa keskusteltiin eurovaaleista ja haastateltavina oli eurovaaliehdokkaita. Yle: Eurovaaliehdokkaat erimielisinä Ukrainan tukemisesta – RKP:n Henriksson: ”Meillä on maailmansota sitten” Juttu on myös erittäin hyvä esimerkki siitä kuinka otsikointi vaikuttaa ihmisten toimintaan!
Tässäkin keskustelussa edellisellä sivulla käsitelty klikkiotsikointi on ollut esillä myös journalistin ohjeiden uusimista käsitelleessä työryhmässä. Helsingin Sanomissa kerrotan, että vanhankin ohjeen mukaan otsikoille, ingresseille, kansi- ja kuvateksteille, myyntijulisteille ja muille esittelyille on löydyttävä sisällöstä kate. Työryhmä esitti, että tämän lisäksi otsikot eivät saisi olla harhaanjohtavia. Ajatuksena oli siis lopettaa pettymyksiä tuottavat klikkiotsikot, joissa otsikko lupaa yhtä mutta juttu kertookin toista. Muutoksesta ei päästy yksimielisyyteen, vaan työryhmässä edustettuna ollut Päätoimittajayhdistys perusteli ehdotuksen vastustusta sillä, että ”mediassa pitää voida tehdä luovia ja jopa nokkelia sekä monimerkityksellisiä otsikoita ja vastaavia nostoja, jotka houkuttavat yleisöä sisällön pariin”. Journalistin ohjeiden päivitystä ei tältä osin hyväksytty, joten vanha ohje jäi voimaan.
No just. Voihan sen noinkin ilmaista, että klikit on tärkeitä, eikä niistä haluta luopua. Klikkiotsikoiden lisäksi ärsyttäviä on kaikenlaiset: Kerromme tässä, nyt puhuvat, näytämme tässä, tämän tiedämme, täältä tulee lusikka, summu auki -tyyppiset täytesanat. Jos juttu kertoo maalin kuivumisesta seinällä, niin siinä otsikossa ei tarvitse lisäksi kertoa, että kerromme tässä. Kyllä se otsikko jo sen kertoo. Eikä ne klikit ja täytesanat tee niistä otsikoista luovia tai varsinkaan nokkelia. Ihan vain typeriä. Klikkiotsikoiden toiminta on sama kuin huijausmainoksissa joissa houkutellaan ihmisiä klikkaan auki mitä epämäärisimpiä linkkejä. Päätoimittajat voisi toki miettiä toisenlaistakin lähestymistapaa, kuten vaikka, tehdä mielenkiintoisia juttuja. Sellaisia joita ihmiset haluaa lukea, eikä sellaisia jotka ihmiset haluaa avata. Kannustan kaikkia lukeen mahdollisimman paljon uutisia ulkomaalaisista lähteistä, mahdollisuuksien mukaan. Onhan sielläkin klikkinsä ja tietenkään kotimaan uutisia ei voi muualta lukea, mutta mitä vähemmän näitä "luovia" kilkkejä tuetaan niitä aukaisemalla, sen parempi.
Etsin heti tuoreeltaan Youtubesta Céline Dionin olympialaisten avajaisissa esittämää laulua. Siitä löytyi useita tallenteita, joista valitsin mielestäni parhaan, joka oli peräisin Ranskan Televisiosta (RTF), ja sisälsi koko laulun "Hymne à l'amour" eikä mitään muuta. Linkkasin sen tuonne biisiketjuun ja mieleeni jäi, että sitä oli jo silloin, joitakin tunteja julkaisun jälkeen, katsottu Youtubesta yli 1,8 miljoonaa kertaa. Myöhemmin samana päivänä Youtube blokkasi videon ja tilalle tuli vain tekstit Video ei ole käytettävissä. Video ei ole saatavilla. Kuitenkin sitä on tällä hetkellä katsottu yli 5 miljoonaa kertaa, joten jossakin se on saatavilla. Olisiko tuossa selityksenä se, että Eurosport on maksanut kisoista niin monta miljoonaa, ettei se salli Youtuben näyttää kisoista muihin maihin muita kuin Eurosportin videoita? Eli RTF:n klipit ovat nähtävissä vain Ranskassa ja Ylen vain Suomessa? Tuossa vielä Yle Areenasta Céline Dionin esitys: Céline Dionin laulu huipensi avajaiset | Pariisin olympiakisat | Yle Areena
Afterdawn on näköjään täyttänyt 25 vuotta kesäkuussa. Missä juhlat Afterdawn on muuten varsin kansainvälinen sivusto. Enkkufoorumi https://forums.afterdawn.com/ Länsinaapureillekin on afterdawnia. Alla ruotsinkielistä https://sv.afterdawn.com/ Norjalaista https://no.afterdawn.com/nedlastinger/ Tanskalaista https://www.afterdawn.dk/ Tanskankielisen afterdawnin linkki uudelleenohjaa ihan muulle sivustolle. Mahdollisesti joku mobiilipelisivusto. Tiedä sitten onko tuo tarkoituksella vai onko siinä jotain hämärää. Espanjalaisille löytyy myös https://es.afterdawn.com/programas/ Lopuksi vielä vähän kivaa jutusteltavaa hollantilaisille. https://nl.afterdawn.com/ Kaiken kaikkiaan ollaan siis osa varsin isoa maailmanlaajuista ryhmää. Onnea kuitenkin pitkän iän saavuttamisesta. Vakavasti kun miettii, niin 25 vuotta taitaa olla pitkä ikä mille tahansa tietotekniikka-aiheiselle sivustolle. Tai ylipäänsä millekään sivustolle.
Näkeeköhän noi tuolla englanninkielisellä puolella, että on lainattu viestiä. Saattaa siellä ihmetellä, että joku on lainannut, mutta missään ei näy mitään.